וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים ברשות: גילת מקדם מועמד ללא רקע בטלוויזיה לתפקיד האומבודסמן

5.6.2012 / 10:48

לטענת הגורמים, "היו"ר גילת הקים ועדת איתור והוא עצמו זה שעומד בראשה. ההנהלה לא פרסמה מכרז לתפקיד בשום מקום, אפילו לא באתר רשות השידור". גילת: "כל הטענות מצוצות"

טענות קשות של גורמים בכירים כלפי יו"ר רשות השידור אמיר גילת באשר למינוי המסתמן של נציב תלונות הציבור. גילת החליט להקים ועדת איתור כדי לאייש את התפקיד הרגיש, וגורמים ברשות טוענים כי מדובר בצעד שמטרתו לבחור מועמד שנקבע מראש.

על פי הגורמים, גילת מקדם לתפקיד את דדי מרקוביץ', שפרש מקבוצת מעריב אחרי 14 שנה. עד לפני חצי שנה עוד שימש עורך מוסף השבת של מעריב וקודם לכך היה עורך רשת המקומונים של קבוצת מעריב - עמה נמנה בעבר גילת, במשך שני עשורים.

עם זאת, יצוין כי גם דוד רגב, שמונה לפני מספר חודשים לתפקיד נציב התלונות של הרשות השנייה, הגיע מעולם העיתונות וללא רקע טלוויזיוני.

הגורמים מותחים ביקורת קשה על הכוונה למנות לתפקיד, הדורש היכרות מעמיקה עם רשות השידור, אדם שמעולם לא עבד ברשות והוא חסר ניסיון ברדיו או בטלוויזיה. שלושת האחרונים שמילאו את התפקיד, ויקטור גרייבסקי, עמוס גורן ואלישע שפיגלמן נחשבו לאנשים ותיקים ומנוסים.

תפקיד נציב פניות הציבור (אומבודסמן) ברשות השידור הוא מה שנהוג לכנות "תפקיד ללא שיניים". הנציג עונה לפניות בנושא אתיקה עיתונאית והטיות פוליטיות, ונדרשת ממנו היכרות מעמיקה עם מסמך נקדי המהווה את מסמך עקרונות האתיקה של הרשות.

"לא פרסמו מכרז לתפקיד בשום מקום, אפילו לא באתר רשות השידור"

"נציב תלונות הציבור של הרשות זה תפקיד בכיר ומשמעותי, אשר מאז ומתמיד נמצאים בו אנשים ותיקים עם ניסיון רב במקצוע", אומר לוואלה! ברנז'ה גורם ברשות. "התוקף של החלטות הנציג נובע מהמשקל הסגולי של האדם, שכן רוב התלונות נוגעות לאתיקה של שידורים. לנציג אין סמכויות אכיפה וברור שאף אחד לא יתייחס ברצינות לחוות דעת בנושאי רדיו וטלוויזיה מאדם שמעולם לא עסק ברדיו וטלוויזיה". מלבד מרקוביץ' שהגיש את מועמדותו לתפקיד, ניגשו למכרז גם מנהל קול ישראל לחו"ל, רדיו רק"ע שמואל בן צבי, הנציב הקודם עמוס גורן, השדרן הוותיק אבי דורון, החוקר ד"ר אלי שי, וגם שפיגלמן המכהן כיום מעוניין בהארכת כהונתו.

עיקר הטענות מופנות כלפי גילת, על האופן שבו מתנהל המכרז. "גילת הקים ועדת איתור והוא עצמו זה שעומד בראשה. הם לא פרסמו מכרז לתפקיד בשום מקום, אפילו לא באתר רשות השידור. רק מתי מעט שידעו ששפיגלמן מסיים את התפקיד פנו מיוזמתם ללשכת היו"ר וביקשו את הטפסים. הכל נעשה ממש בהיחבא", אומר הגורם. "הפרסומים היו מצומצמים מאוד", אומר גורם אחר. "אבל האבסודרד הגמור הוא שהם לא דרשו מהמועמד להיות איש שידור, אלא רק עיתונאי". לעומת זאת, גורם ברשות השידור אומר כי מודעה לתפקיד כן פורסמה בעיתונים, אולם בשל תקלה טכנית היא לא עלתה לעמוד המכרזים באתר רשות השידור".

"הזמינו את כולם לאיזו ישיבה חפוזה"

בוועדת האיתור היו אמורים להיות שני נציגים חיצוניים שאינם חלק מרשות השידור – נציג אגודת העיתונאים חיים שיבי, ויו"ר מועצת הרשות השנייה לשעבר נורית דאבוש, שפרשה. שניהם לא הגיעו לדיוני הוועדה.

לפי הטענות, לא רק שהוועדה ניסתה להצניע את העובדה כי התפקיד מתפנה – אלא ניסתה בדרך של ממש להניא את המועמדים שניגשו, מלהתמודד עליו. "הזמינו את כולם לאיזו ישיבה חפוזה וראיינו אותם במשך זמן קצר כדי לצאת ידי חובה. אמרו להם שהמשרה מוקטנת לחצי כדי שיפרשו מהמרוץ, למרות שמדובר בעורבא פרח", אומר גורם המעורה בפרטים. "בהמשך התברר שהם מתכונים לבחור בדדי מרקוביץ' בחשאי, זו גם הסיבה שכאשר פורסם מכרז פנימי אחרי שהוקמה הוועדה, אף אחד לא חזר למי שהגיש מועמדות".

בהקשר זה, אמש נאלצה הרשות להודות כי נפל פגם בהרכב הוועדה שאישרה מכרזים שהוציאה הרשות – ולבטל שלושה מכרזים לתפקידי הנהלה של מחלקות מרכזיות שכבר הוכרזו, זאת בעקבות החלטת בית הדין אשר כללה בין היתר התייחסות גם לנושא מינוי מקורבים. "מי שההנהלה הבכירה חפצה בו, וכישורו העיקרי הוא קרבתו אליה", לשון פסה"ד.

הטענות החדשות מגיעות בשבוע רע מאוד עבור גילת, שמלבד מבוכת המכרזים של אתמול נאלץ להתמודד גם עם טענותיה הפומביות של לינדה בר, דוברת רשות השידור, שבצעד חריג פנתה לחברי מליאת הרשות וטענה כי היו"ר מתנכל לה ופועל על מנת לרוקן את תפקידה מתוכן תוך שהוא מחליף אותה בעוזרו האישי ומדיר אותה מישיבות הנהלה.

דדי מרקוביץ' סרב להתייחס לידיעה. נורית דאבוש אישרה כי פרשה מוועדת האיתור, אך ציינה כי הדבר נעשה מסיבות אישיות. נציג אגודת העיתונאים חיים שיבי מסר בתגובה: "הגשתי את המלצתי למועמדת שהייתה לדעתי ראויה. לצערי לא יכולתי להגיע לישיבה של הוועדה שהתקיימה בתל אביב, ולאחריה לא שמעתי מהוועדה דבר או חצי חצי דבר בעניין המלצתי". יו"ר הרשות ד"ר אמיר גילת מסר בתגובה, באמצעות דוברות הרשות: "מינוי האומבודסמן לא נעשה בתהליך מכרזי. כל הטענות מצוצות מהאצבע ואין להן יסוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully