וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: ההכנסות מפרסום ביורו - 30 מיליון שקל

נתי טוקר

19.6.2012 / 11:03

משחקי היורו מעוררים סערה בענף: צ'רלטון צפויה לסיים את הטורניר ברווח ומאיימת לתבוע את ועדת המדרוג בטענה לפרסום נתוני צפייה מעוותים. כעת, גם הרשות השנייה נכנסת למגרש

שני השערים שהבקיע שלשום שחקן נבחרת פורטוגל, כריסטיאנו רונאלדו, לא בישרו רק את הגעתו לטורניר היורו של הטוען לכתר השחקן הטוב בעולם - אלא גם את רגע השיא מבחינת העניין הציבורי בטורניר. נתוני הרייטינג של המשחק, ששודר בישראל בערוץ 10, הגיעו ל-18.9% מכלל האוכלוסייה - שיא צפייה במשחקי היורו העונה.

אלא שעובדה זו לא מעידה על כלל נתוני הצפייה ביורו בישראל, הנמוכים עד כה לעומת ממוצע הצפייה בשלב המקביל ביורו 2008. ביום ראשון הפיצה צ'רלטון, בעלת הזכויות לשידור משחקי היורו, סקר מטעמה שערך מכון סמית, ולפיו שיעור החשיפה באוכלוסייה היהודית למשחקים מגיע ל-47% (חשיפה לאחד המשחקים לפחות). בצ'רלטון תקפו את ועדת המדרוג, המפרסמת את נתוני הרייטינג, וטענו כי עליה "לעשות בדק בית". אתמול החריפו בצ'רלטון את ההתבטאויות, והודיעו כי בכוונתם להגיש, יחד עם ערוץ 9, תביעה נגד ועדת המדרוג. "נתוני הוועדה מעוותים, זו לא מדידה אובייקטיבית", אמרו. "נבקש לקבל את כל הנתונים של אופן המדידה ולהוכיח שהם גרמו לנו נזקים".

מנכ"לית ועדת המדרוג, ד"ר יפעת בן חי-שגב, דחתה אתמול את הטענות - והודיעה בתגובה כי הוועדה תגיש תביעה נגד כל מי שיוציא את דיבתה. "זה סימפטום הרקדן הכושל, שטוען שהרצפה עקומה", אמרה אתמול בן חי-שגב. "אם בוחנים את העניין במקצועיות, אפשר להסביר את הרייטינג הנמוך". לדברי בן חי-שגב, לירידה בשיעורי הצפייה ביורו 2012 לעומת יורו 2008 כמה סיבות: הבחירה לשדר 11 משחקים בערוץ 9, "פלטפורמה חלשה, שממוצע הצפייה בה בפריים טיים הוא חד-ספרתי - פחות מ-5%"; העובדה כי נתח מהציבור צופה במשחקים בערוצי ה-HD, שאינם נכללים במדידה; הפסקות הפרסומות הארוכות "בניגוד למקובל ומעל לסיבולת הצופה",

לדברי בן חי-שגב, שגורמות לצופים לנדוד לערוצים מתחרים; והעובדה כי חלק מהמשחקים שובצו מול תוכניות פופולריות כמו "כוכב נולד" ו"הישרדות VIP". בן חי-שגב מוסיפה כי גם בעולם המשחקים קוצרים השנה פחות רייטינג לעומת הטורניר הקודם. לשיעורי הצפייה הנמוכים באופן יחסי שמשקפת ועדת המדרוג למשחקים תורמת העובדה כי הוועדה אינה מודדת צפייה משותפת במשחקים, למשל בפאבים ובמסעדות. בן חי-שגב טוענת כי לפי בדיקת ועדת המדרוג שיעור הצפייה המשותפת במשחקים זניח.

כדורגל לגברים, "הישרדות" לנשים

לא לחינם החליטו בצ'רלטון לתקוף את ועדת המדרוג. החברה, שבבעלות אלי עזור, אינה רק בעלת הזכויות לשידור היורו, אלא גם זו שמכרה בעצמה את חבילות הפרסום למשחקים המשודרים בערוצים 9 ו-10 (19 מתוך 31 משחקי הטורניר).

המפרסמים שרכשו מצ'רלטון חבילות פרסום משמעותיות ביורו הם בנק הפועלים, בזק, HOT, קבוצת קרסו, כלמוביל, צ'מפיון מוטורס, בנק לאומי, הטוטו והקו-אופ. לפי הערכות בענף, צ'רלטון מכרה חבילות פרסום למשחקים בהיקף הקרוב ל-30 מיליון שקל ברוטו (לפני עמלות). ההערכות מתבססות בין השאר על תחשיב שלפיו ערב שידורים שכולל כ-30 דקות פרסום ורייטינג ממוצע של כ-13% מניב לערוץ מסחרי הכנסות ברוטו של כמיליון שקל. בסך הכל ישודרו 19 ממשחקי היורו בערוצים המסחריים, והרייטינג שלהם עוד צפוי לעלות. עם זאת, בצ'רלטון אומרים כי המספרים רחוקים מהמציאות.

עם זאת, צ'רלטון לא מכרה את חבילות הפרסום כמקובל בשוק, כשמחיר הפרסומות נקבע בדיעבד לפי שיעורי הרייטינג בזמן שידורן. חבילות הפרסום שמכרה צ'רלטון הוצעו למפרסמים במחיר קבוע מראש, ללא התחשבות בשיעורי הצפייה במשחקים.בעבור ערוצים 9 ו-10, ההחלטה להשאיר את הזירה לחלוטין לצ'רלטון היתה כנראה נבונה.

בערוץ 10, המתמודד עם קשיים תזרימיים, העדיפו למזער סיכונים ולאפשר לצ'רלטון לקבל את כל ההכנסות מהפרסום תמורת זכויות השידור. בנוסף, הערוץ מצליח כיום למשוך נתח גדול יחסית מעוגת הפרסום בעקבות הצלחת "הישרדות VIP" ו"היפה והחנון", ועלה חשש שלא יצליח להגדיל עוד את העוגה באמצעות היורו - מה גם ששתי התוכניות המצליחות של הערוץ פונות בעיקר לקהל של נשים, ואילו במשחקי היורו צופים יותר גברים.

בפועל, הנתונים מראים כי גם כיום ערוץ 10 מצליח להשיג רייטינג גבוה יותר בתוכניות הבולטות שלו ולמכור בהן יותר דקות פרסום מאשר במשחקי היורו. כך לדוגמה, מספר דקות הפרסום הממוצע בערבי השידור של היורו בערוץ 10 הגיע ל-27, לעומת 30 דקות ו-36 דקות בשני ימי השידור של "הישרדות VIP" בשבוע שעבר.

גם מבחינת ערוץ 9 היתרונות ברורים. הערוץ, שפונה לקהל נישה של דוברי רוסית, מצליח לפתע להגיע לנתוני רייטינג הנושקים ל-10% ולחשיפה גבוהה גם בקרב דוברי העברית.

עבור עזור, הבעלים של צ'רלטון, מדובר ככל הנראה במהלך רווחי. גורמים מתחום שידורי הספורט מעריכים כי העלות הכוללת של שידורי היורו הגיעה לכ-20 מיליון שקל, כולל זכויות השידור ועלויות הפקה. בנוסף להכנסות בסך 30 מיליון שקל מפרסום נהנתה צ'רלטון מהכנסות של רכישת זכויות שידור בפאבים ובמסעדות, וממכירת ערוצי HD בכבלים ובלוויין, שגם בהם שודרו משחקים.

העסקה שבה צ'רלטון היא זו שמוכרת את הפרסום לערוץ 10 היא חריגה בענף, ואילצה את הרשות השנייה לבדוק את ההשלכות הרגולטוריות שלה. אחת השאלות בהקשר זה היא מה יהיה על המחויבויות הרגולטוריות של הזכיין. ערוץ 10, כמו זכייניות ערוץ 2, מחויב לשלם תמלוגים ודמי זיכיון וכן להזרים כספים להפקות מקור לפי שיעור מהכנסותיו השנתיות. במקרה הזה, התמורה המשולמת על שיבוץ פרסומות בערוץ 10 מועברת לקופה פרטית של צ'רלטון, ולא מופרשים ממנה התשלומים הקבועים לזיכיון ותמלוגים.

גם בארגוני היוצרים, הנאבקים כמעט על כל שקל שמופנה ליצירה או נגרע ממנה, עשויים להתנגד להסדר בין הצדדים. "אם אכן זו העסקה, זה נראה כמו עוד קומבינה שנעשתה כדי לעקוף את החוק ואת הרגולציה ולהפוך אותה לכלום", אומר עידן אור, יו"ר אקט - האיגוד המקצועי של העוסקים במקצועות הטלוויזיה והקולנוע.

באוצר סירבו אתמול להתייחס לעניין. מהרשות השנייה נמסר כי ביקשו מערוץ 10 את פרטי העסקה עם צ'רלטון ויבחנו את מכלול המשמעויות שלה.

מצ'רלטון נמסר: "הנתונים המוצגים מופרכים, רחוקים מהמציאות וניזונים מגורמים אינטרסטנטיים, שטוב היה אם לא היו מובאים לכתב ללא בדיקה יסודית של הנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully