וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה בעולם החרדי: הקרב האלים על העיתון "יתד נאמן"

יסמין גואטה

21.6.2012 / 12:33

העיתון המשפיע במגזר החרדי עבר לידי מיליונר אמריקאי המקורב לחצר הרב שטינמן והסכסוך בין ההנהלה הוותיקה לחדשה הידרדר לאלימות. כעת בית המשפט יידרש להכריע במאבק השליטה

צווי הרחקה, אלימות, מאבטחים וניידות משטרה - זו המציאות היומיומית במערכת העיתון החרדי "יתד נאמן", שנמצא בשבועות האחרונים בעיצומו של מאבק שליטה בין שתי חצרות ליטאיות ומולטי-מיליונר אמריקאי אחד. במסגרת המאבקים פוטרו העורך הראשי ומנכ"ל העיתון, בקשות הוגשו לבית המשפט וכל צד הצהיר כי הוא הגורם המוסמך לקבל החלטות בעיתון.

"יתד נאמן", העיתון הזוכה לשיעור החשיפה הגדול במגזר החרדי, נחשב לעיתון המשפיע ביותר על דעת הקהל במגזר. הכנסותיו השנתיות מפרסום נאמדות בעשרות מיליוני שקלים בשנה. במשך שנים נשלט העיתון בידי חצרו של הרב יוסף שלום אלישיב מירושלים, שסבל מהרעה במצבו הבריאותי בתקופה האחרונה. אנשי החצר המתחרה של הרב אהרון ליב שטינמן מבני ברק, הנחשב מתון מאלישיב, טענו כי תחת שליטת אלישיב התעלם העיתון מעמדותיהם.

"יתד נאמן" נמצא בבעלות עמותת יתדות להחדרת ערכי היהדות. העיתון מופעל על ידי חברת יתדות הוצאה לאור, המוחזקת ומנוהלת על ידי העמותה. לפני כשבועיים חל מהפך בעיתון לטובת חצרו של הרב שטינמן, כשמקורבו של הרב, המיליונר האמריקאי שמעון גליק, מונה על ידי עמותת יתדות ליו"ר דירקטוריון חברת ההוצאה לאור של העיתון. עמו מונו כמה מקורבים נוספים לחברי דירקטוריון. עם כניסתו לתפקיד הדיח גליק את העורך הראשי של העיתון, נתי גרוסמן, ובהמשך שיגר מכתב פיטורים גם למנכ"ל, יעקב לבין. כיום מתנהל העיתון תחת ההנהלה החדשה, ובראשה גליק.

אלא שהמהלך לא עבר בשקט מצד ההנהלה הישנה, שהחליטה להשיב מלחמה. בשבועות האחרונים אירעו במערכת העיתון כמה תקריות אלימות בין הצדדים, שגררו למקום ניידות משטרה וצוותי מאבטחים. השיא נרשם לפני כשבוע, כשגליק הגיש לבית המשפט בקשה דחופה לצו הרחקה נגד המנכ"ל המודח לבין ומקורבו, דוד סגל. גליק ביקש למנוע מהשניים להיכנס לבניין מערכת העיתון בטענה ש"לבין אינו מקבל את החלטות הדירקטוריון ופועל להשתלט בכוח על העיתון". לטענת גליק, לבין שכר את סגל ואת בניו "לשמש בריונים שיטילו אימתם וכוחם הפיסי עליו (על גליק, י"ג) ועל עובדי העיתון".

בבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין ירון הרמן ודוד פורר, נטען כי גליק "הוסמך בידי דירקטוריון החברה (יתדות הוצאה לאור, י"ג) לייצג את הדירקטוריון ולהוציא לפועל את החלטותיו ובכלל זה, לפעול בעיתון". גליק ציין כי לבין הוזמן לשימוע לפני פיטורים וכי נאסר עליו להגיע למשרדי העיתון או לבצע פעולה כלשהי בשם העיתון.

גליק תיאר בבקשה את תגובתו של לבין להודעה על פיטוריו והרחקתו מבניין המערכת. לדבריו, כשבועיים לאחר ההודעה על הפיטורים, "ב-11 ביוני, הגיעו סגל ושני בניו למשרדי העיתון והחלו מתנהגים כ'בעלי הבית', ובכלל זה הביאו מאבטחים שמנעו מגליק כניסה לבניין. בעת שנכח גליק במשרדים, סגל אמר לו בצורה מאיימת כי ‘לא כדאי לו להישאר בבניין'". גליק טען בבקשתו לבית המשפט כי הוא חש מאוים מדבריו ומנוכחותם של סגל, בניו ומאבטחים נוספים ששכרו בבניין המערכת. לדברי גליק, לבין וסגל המשיכו להגיע למערכת העיתון, הטרידו את עובדיו ונקטו באלימות פיסית נגדו ונגד והעובדים הבכירים, ובהם העורך הראשי החדש, יצחק רוט. "נוכחותם המאיימת של המאבטחים ששכר לבין ונוכחותם של סגל ובניו, שאינם עובדי העיתון, מהלכת אימים על העובדים ומטילה עליהם טרור - והכל כדי להתערב שלא כדין בתוכני העיתון", טען גליק.

בשבוע שעבר קיבלה השופטת עינת רון מבית משפט השלום בפתח תקוה את בקשתו של גליק והורתה על הוצאת צו הרחקה נגד לבין וסגל. בהנהלת העיתון הוותיקה מחו על הוצאת הצו, וטענו כי מינויו של גליק ליו"ר גירקטוריון יתדות אינו כשר. בהודעה שמסרו, באמצעות עו"ד בועז וילנסקי, נכתב כי "הבקשה לצו הרחקה הוגשה בהטעיית בית המשפט השלום בפתח תקוה, היא הוגשה על ידי מי שאינו מוסמך להיות בעל תפקיד בחברה (יתדות, י"ג) ואינה מקובלת על החברה ולא על בעלת מניות ההצבעה בה (עמותת יתדות, י"ג), שגם היא הגישה התנגדות להרחקה ואנחנו נפעל לביטולו". בדיון בבית המשפט אתמול הוחלט לא להאריך את תוקפו של צו ההרחקה, והוא בוטל. את לבין וסגל ייצגו בדיון עורכי הדין דרור ויגדור ושגיא שיף ממשרד יגאל ארנון ושות'.

"מצבו של הרב אלישיב עורר ניסיון השתלטות"

גליק לא היה הצד היחיד בסכסוך שפנה לערכאות משפטיות. ההנהלה הוותיקה של "יתד נאמן" ובראשה לבין, פנתה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה להוצאת צווי מניעה נגד גליק והדירקטורים שמונו עמו. בבקשה נטען כי ההנהלה הוותיקה היא המייצגת את חברת יתדות וכי בכוונתה למנוע מגליק ומאנשיו "לקבוע עובדות בשטח על ידי התחזות למנהלי החברה, ולהשתלט על העיתון תוך שיבוש פעילותו וניסיון לסיכול ממוקד באנשי המקצוע המפעילים אותו".

באמצעות עורכי הדין בועז וילנסקי ואמרי כהן פרשו לבין וההנהלה הוותיקה את גרסתם להשתלשלות העניינים: "לפני כחודש החלה להידרדר בריאותו של הרב אלישיב. המצב עודד גורמים מסוימים לנסות ולהשתלט על ‘יתד נאמן'". לפי הבקשה, "מדובר במקרה חמור, שבמסגרתו חבורת פורעי חוק נוטלים לעצמם סמכויות שלא כדין, מנסים להשתלט על נכסיו של כלי תקשורת בישראל ללא הסכמת בעל המניות בו (עמותת יתדות, י"ג), ומפריעים להתנהלותו הסדירה בהציגם עצמם כבעלי הבית תוך ניסיון להלך אימים על ההנהלה הקיימת".

ההנהלה הוותיקה מסרה גם תיאור משלה לאירועי ליל ה-11 ביוני: "להנהלת החברה התברר כי המון של אנשים, ובכללם גם מאבטחים גברתנים, פרצו בשמם של אנשי גליק למערכת העיתון. מנכ"ל החברה הוזעק למקום. עם הגיעו שהתה כבר במקום משטרת ישראל. באותו מעמד הודיע גליק למנכ"ל (לבין, י"ג) כי הוא מסולק מהחברה. מדובר במהלך בריוני, שנתקבל על ידי איש חסר סמכות, שהמליך עצמו ליו"ר הדירקטוריון ומתיימר לפעול בשם החברה, והכל בניגוד גמור לרצונה של בעלת המניות היחידה, היא העמותה".

השופטת רות רונן מבית המשפט הכלכלי בתל אביב דחתה בשבוע שעבר את בקשת ההנהלה הוותיקהה למתן צו מניעה במעמד צד אחד וקבעה דיון בבקשה בתחילת יולי. עו"ד ירון הרמן מסר בתגובה בשם גליק והדירקטורים המכהנים כי "הפנייה לבית המשפט נעשתה תוך יצירת פרטים לא מדויקים, כולל התיימרות לפנות בשם החברה (יתדות, י"ג) על ידי מי שבכלל לא מוסמכים לפעול בשמה ותוך התעלמות מהתקנון, שקובע שסכסוכים יידונו בבית דין צדק בבני ברק. אנו נשיב בצורה מפורטת בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully