פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      השופט בדימוס דורש: להשעות את קלמן ליבסקינד מ"מעריב"

      נשיא המחוזי בירושלים לשעבר, השופט ורדי זיילר, התלונן למועצת העיתונות נגד ליבסקינד בשל כתבה שפרסם עליו. ליבסקינד: "הוא מנסה להלך עלינו אימים"

      השופט בדימוס ורדי זיילר, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, דורש ממועצת העיתונות לפעול להשעייתו של כתב התחקירים קלמן ליבסקינד מ"מעריב" ולחייב את העיתון לפרסם התנצלות והכחשה לתחקיר שפרסם אודותיו ליבסקינד באוגוסט 2011 במוסף "סופשבוע".

      כתבתו של ליבסקינד התפרסמה עם הפנייה מהעמוד הראשי "אין דין - עסקי הנדל"ן הלא כשרים של השופט זילר", והיא היתה כתבת השער של המוסף באותו סוף השבוע. "בשנים האחרונות הולכת ומתבררת מעל דפיהם של אלפי מסמכים בבתי המשפט, דמותו מעוררת סימני השאלה של מי שהחיל כללים נוקשים על אחרים - אבל ספק גדול עד כמה אימץ אותם בעצמו", כתב ליבסקינד על זיילר, והביא מגוון סיפורים ששיקפו התנהלות אתית בעייתית של השופט לשעבר.

      לפי הכתבה זיילר עשה שימוש פסול בתפקידו ובקשריו במערכת המשפט במסגרת תביעה של קרובי משפחתו נגד קבלן. מעשיו הגיעו, לפי התחקיר של ליבסינד, עד לכדי שיבוש הליכי משפט. זיילר טוען כי הכתב והעיתון "ידעו שהם מפרסמים לא אמת, וממילא הם לא האמינו באמור בו, הם לא נקטו לפני הפרסום באמצעים סבירים להיווכח אם הדברים אמת אם לאו". זילר טוען כי ליבסקינד אובססיבי כלפיו ועוקב אחר מעשיו מזה שנים – בחוסר תום לב. "המאפיין את הגנת העיתון והכתב, בכל התנהגותם בפרשה זו, הוא חוסר תום לב", כתב למועצת העיתונות.

      באמצעות עו"ד אסף פוזנר, טוען זיילר כי בעיתון מעריב סרבו לפרסם את תגובתו כיוון שהיא היתה ארוכה מדי. "בעשותם כן הם התעלמו מהקורלציה ההכרחית הקיימת בין הפרסום לבין התגובה", נטען בתלונתו של זיילר למועצת העיתונות. "ששה עמודים גדושי אי אמיתות, השמצות, אמירות שאינן אמת ועוד מצריכים, כמובן מאליו, תגובה המתייחסת לכל אחד מאלו. עם כל הכבוד, עיתון אינו יכול לפרסם כתבה הכוללת השמצות רבות, ולאחר מכן לומר לנפגע שעליו 'לבחור' את ה'השמצות' הבולטות ורק עליהם להגיב".

      לאחר הפרסום, מספר זיילר, פנה לבעל השליטה בעיתון נוחי דנקנר וביקש ממנו להתערב בנושא. דנקנר העביר את הטיפול בפנייה לעורך העיתון, ניר חפץ, אולם לא קיבל ממנו כל מענה – כך לטענתו.

      לפני מספר שנים כתב ליבסקינד כתבה ראשונה של זילר, אולם לטענתו של האחרון למרות שהעביר אל ליבסקינד נתונים המסבירים את עמדתו בנוגע לנושא – הוא התעלם מהם ופרסם כתבה חד צדדית. כאשר פנה ליבסקינד לזיילר כדי לקבל את תגובתו עבור הכתבה האחרונה הוא ענה לו כי "העבר הוכיח שאינך בא לשרת מטרה עניינית או ציבורית אלא אינטרסים, ובמצב כזה למה כי נכביר מלים שאינן נאמרות, מבחינתך, אלא כעלה תאנה". למרות זאת, השניים נפגשו לפני פרסום הכתבה. "הכתב התעלם, גם הפעם, מהעובדות שהועברו אליו ופרסם כתבה הכוללת עובדות לא אמת, מסולפות, לא שלמות, משפילות ומבזות, והכל ביודעין שזהו המצב", טוען כעת זיילר בפני מועצת העיתונות.

      קלמן ליבסקינד מסר לוואלה! ברנז'ה בתגובה: "התלונה טרם הגיעה לידי וטרם ראיתיה, לפיכך אומר רק זאת: מר ורדי זיילר קיבל אפשרות הוגנת למסור את תגובתו טרם פרסום הכתבה, זאת לאחר שבכתבת התחקיר הקודמת שפרסמתי אודותיו הגעתי לביתו לבקשתו ובמשך שעה ארוכה האזנתי רוב קשב לטיעוניו. תחת העברת תגובה עניינית, בחר מר זילר להעביר טקסט בן אלפי מילים, שלא עמד בשום אמות מידה מקובלות. עשיתי מאמץ לצמצם את התגובה באופן שעדיין תופיע התייחסות לכל טענה שהועלתה בכתבה".

      "לאחר הפרסום, ובעקבות טענות שהיו למר זיילר, הצענו לו באופן חריג לפרסם תגובה נוספת. מר זיילר התעקש להעביר שוב תגובה בת אלפי מילים, שחלקים רחבים בה לא היו ענייניים והיו רווי השמצות נגד צדדים שלישיים, ובאמצעות עורך דינו דרש לפרסמה כלשונה. לזאת לא יכולנו להסכים. מטריד אותי בעיקר החשש שמר זיילר מודע לתחקיר נוסף בעניינו, שעל עבודתו אנחנו עמלים בימים אלה, והגיש את התלונה במטרה לנסות ולהלך עלינו אימים", תגובת ליבסקינד.