וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוויחים והמפסידים מהקרב האולימפי על הכסף

נתי טוקר

7.8.2012 / 11:29

הההכנסות מפרסום באולימפיאדת לונדון עד כה גבוהות מאלה שגרפה רשות השידור מאולימפיאדת בייג'ין ב-2008. עם זאת, המפרסמים הגדולים נותרו מאחור

שידורי האולימפיאדה פגעו בשיעורי הצפייה בפריים טיים (20:00-23:00) של הערוצים המסחריים דווקא בתקופה שבה הם זקוקים במיוחד לצופים: זכיינית ערוץ 2 קשת מתאמצת לשפר את נתוני הצפייה בעונת העשור של "כוכב נולד", זכיינית ערוץ 2 רשת סופגת מכות מערוץ 10 מדי ערב, ומנסה ללקט כל נקודת רייטינג, וערוץ 10 זקוק להכנסות מתוכניות הדגל שלו "היפה והחנון" ו"הישרדות VIP".

השינוי בשיעורי הצפייה מובחן בהשוואה לחודש שקדם לאולימפיאדה - ביולי רשם ערוץ 2 שיעור צפייה ממוצע של 17% בפריים טיים בכלל האוכלוסייה, ערוץ 10 הסתפק ב-10.3% ואילו ערוץ 1 ליקט את השאריות עם שיעור צפייה של 2.5%. ב-11 הימים מאז שהחלה האולימפיאדה כמעט שולש שיעור הצפייה בערוץ 1, שהגיע ל-6.8% בפריים טיים, נתוני ערוץ 2 הידרדרו ל-14.7% בממוצע ושיעור הצפייה הממוצע בערוץ 10 ירד ל-8.4%. כלומר, בכל ערב שידורים של האולימפיאדה מפסידה הטלוויזיה המסחרית 4.2 נקודות רייטינג בממוצע. ירידה כזו יכולה לגרום לזכייניות אובדן הכנסות בהיקף של כ-300 אלף שקל לערב שידורים.

מנתוני ועדת המדרוג עולה כי שיעור הצפייה באולימפיאדת לונדון גבוה יותר מבשתי הקודמות לה - אולימפיאדת בייג'ין ב-2008 ואתונה ב-2004. ממוצע הצפייה היומי בשידורי האולימפיאדה באתונה הגיע ל-5.1% ושיעור הצפייה הממוצע בשידורי האולימפיאדה בבייג'ין הגיעו ל-5.5% (לפער השעות היה אפקט שלילי על הצפייה מישראל). שידורי אולימפיאדת לונדון, ובהם השידורים הישירים והתוכניות הנלוות, רושמים רייטינג ממוצע לרצועת שידור של 7.3%. אף ששיעורי הצפייה באולימפיאדה גבוהים השנה, ההתחלה לא נראתה מעודדת. טקס הפתיחה רשם רייטינג של 19.9%, לעומת 26.7% בבייג'ין ו-22.9% באתונה.

בשלב זה של המשחקים, רצועת השידור האטרקטיבית ביותר לצופים היא רצועת הלילה (22:00-24:00), שזוכה לשיעור צפייה ממוצע של 10.4%. שיא הצפייה באולימפיאדה נשבר ביום ראשון, כשהאצן יוסיין בולט שבר שיא אולימפי בריצת 100 מ' גברים. המשדר זכה לרייטינג ממוצע של 17.1% ולפיק צפייה של 20.5% בזמן המירוץ של בולט (ב-23:51), עם 320 אלף צופים בממוצע.

ערוץ 1: 14 מיליון שקל על זכויות והפקה - כ-3.2 מיליון שקל הכנסות מחסויות

משחקי האולימפיאדה בלונדון הם הזדמנות יוצאת דופן של חברות ענק בעולם להשיג חשיפה פרסומית רחבה - באתרים האולימפיים ובמסכי הטלוויזיה. בישראל, כך נראה, המפרסמים הגדולים נותרו מאחור ולא קפצו על העגלה המקרטעת של ערוץ 1.

נותן החסות הבולט ביותר עד כה בשידורי האולימפיאדה הוא בנק יהב, שפירסם חסויות בהיקף כולל של יותר מ-110 אלף דולר. מרשימת נותני החסויות לשידורי האולימפיאדה בערוץ 1 נפקד מקומם של המותגים המובילים או חברות הענק שמופיעות תדיר בהפסקות הפרסום בשעות הפריים טיים של הערוצים המסחריים.

רשות השידור דיווחה כי השקיעה 14 מיליון שקל בשידורי האולימפיאדה, כולל רכישת זכויות השידור והוצאות ההפקה. ככל הנראה, הרשות לא תצליח לכסות את העלויות דרך הכנסות מחסויות.

לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, עד כה הכניסה הרשות כ-820 אלף דולר מחסויות באולימפיאדה (כ-3.2 מיליון שקל). הנתון מתייחס למחירי מחירון, כך שבפועל היקף ההכנסות עשוי להתכווץ בעשרות אחוזים לכ-400 אלף דולר. מסכום זה יש להפחית את העמלות שמחזיר הערוץ למשרדי הפרסום שרכשו את זמן הפרסום. עם זאת, לפי גורמים בענף, במקרה של ערוץ 1 העמלות נמוכות, בין השאר מאחר שמדית הפרסום היא שקופית החסות. האולימפיאדה תימשך עד 12 באוגוסט, כך שבקצב הזה לא נראה שהכנסות הרשות ממנה יעלו על 14 מיליון שקל. הרשות דיווחה כי תכניס כ-10 מיליון שקל מחסויות באולימפיאדה.

הההכנסות מפרסום באולימפיאדת לונדון עד כה גבוהות מאלה שגרפה הרשות מאולימפיאדת בייג'ין ב-2008. לפי יפעת, בעשרת הימים הראשונים של האולימפיאדה בבייג'ין, הגיע היקף החסויות לכ-720 אלף דולר. נותנת החסות המובילה אז היתה חברת הדיו למדפסות DMO.

תופעת הלוואי של החסויות היא ההפסקות הקוטעות את השידורים לשם שידורן. נתוני יפעת מלמדים כי היקף הפסקות החסות לא השתנה משמעותית באולימפיאדת לונדון לעומת אולימפיאדת בייג'ין: עד כה שודרו כחמש שעות וחצי של חסויות בשידורי אולימפיאדת לונדון, לעומת יותר משש שעות של חסויות בתקופה המקבילה באולימפיאדת בייג'ין.

הספונסרים: 2 מיליון שקל להסכם חסות עם הג'ודוקא אריק זאבי

הרגע האולימפי המכריע של השייטת לי קורזיץ יגיע היום, כשתצא למשט המדליות. בחטיבת המים של חברת אלקטרה, שהעניקה חסות לקורזיץ, יעקבו מקרוב אחר המשט. "להעניק חסות לקורזיץ זה גם תרומה לקהילה. מעבר לזה, יש לה ערכים שהזדהינו איתם", מסבירה דפנה נעים-שאול, מנהלת שיווק ומכירות בחטיבת המים של אלקטרה. בחברה אף עיצבו בר מים ממותג לקורזיץ.

הסכומים המחליפים ידיים בהתקשרויות בין ספורטאי ישראלי לספונסר מסחרי נעים משכר חודשי של כמה אלפי שקלים ועד התקשרות רחבה יותר, המשלבת לעתים גם קמפיין - כמו זה שניהלה חברת הביטוח מגדל עם הג'ודקא אריק זאבי. בחברה דיווחו כי השקיעו בזאבי 2 מיליון שקל עד כה בהסכם ארוך טווח.

בהסכמים מסוג זה מפורטות דרישות החברה התומכת מהספורטאי. לרוב יתבקש הספורטאי להשתתף באירועים של החברה ולהציג את הלוגו שלה על בגדיו בתחרויות. מבחינה זו, באולימפיאדה, נותני החסות לא זוכים לנראות רבה מאחר שכללי המשחקים אוסרים הצגת חסויות על ביגוד ואביזרים.

הספורטאים הישראלים לא רשמו עד כה הצלחות באולימפיאדה. נותני החסות לא אוהבים להודות בכך, אך הם מאוכזבים מאובדן החשיפה. "לנו לא חשוב שהיא תיקח מדליה", אומרת נעים-שאול על קורזיץ. "אנחנו מחזיקים לה אצבעות, אבל לקחנו פה סיכון מראש - התחום לא סקסי והיא לא היתה מוכרת. בחרנו בה בגלל הדרך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully