וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שניים אוחזין

16.8.2012 / 14:38

מחריפה המחלוקת בין ארגון העיתונאים לבין אגודת העיתונאים סביב ייצוג עובדי מעריב: בארגון טוענים כי "האגודה הניחה לגרזן הפיטורים לפעול נגד העיתונאים"

מחריפה המחלוקת בין ארגון העיתונאים החדש לבין אגודת העיתונאים בתל אביב סביב השאלה מי משני הארגונים הוא המייצג את עובדי מעריב. הארגון, אצלו חתומים כ-190 מעובדי העיתון, הודיע היום כי פנה לבית הדין הארצי לעבודה על מנת שיכריע בסוגיה, זאת כחלק מהליך שמתנהל מזה שלושה שבועות בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד הליכי הפיטורים בעיתון. הנהלת העיתון סירבה להכיר ביציגות של ארגון העיתונאים ולהקפיא את מהלך הפיטורים עד לניהול משא ומתן.

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! ברנז'ה, במסגרת ההליך המשפטי טענה הנהלת מעריב כי צלמים ומעצבים אינם עיתונאים, ולכן אינם נכללים ב"יחידת המיקוח" הדרושה על מנת להקים ועד יציג. עורכי הדין של מעריב העלו במהלך הדיונים דרישה לערב בהליך את אגודת העיתונאים בתל אביב, אשר בתחילת שנות ה-90 נחתם מולה הסכם לפיו היא זו שמייצגת את העובדים. כיום חברים באגודה 17 עיתונאים ממעריב, בהם חבר ההנהלה אורי בינדר.

בתשובה לבית הדין כתבה אגודת העיתונאים כי "הפרקטיקה שנוצרה במעריב (ובכלי תקשורת נוספים) היא העסקת עובדים באמצעות חוזים אישיים. בהתאם, אין במעריב ועד עובדים מקרב העיתונאים ומטעם האגודה מזה שנים רבות. למען ההגינות ייאמר כי הדבר נעשה בידיעתה המלאה של האגודה". האגודה טענה בתוקף כי "היא הגוף היחיד המוסמך לטפל, לייצג ולסייע לציבור העיתונאים במעריב".

בארגון תוקפים בחריפות את האגודה והתעקשותה לייצג את העובדים. "למרות הטענה התמוהה על יציגות, האגודה החליטה שלא להתייצב בהליך בפני בית הדין האזורי לעבודה, ואף לא הגישה הליך כשלהו מטעמה, לא תבעה ולא קיימה מו"מ כלשהו עם הנהלת מעריב, והניחה לגרזן הפיטורים לפעול נגד העיתונאים", אומרים הבוקר בארגון העיתונאים. "רק עצם הטענה הספיק כדי לא להותיר ברירה לשופטת אלא להשהות את ההליך ולבקש שבית הדין הארצי לעבודה יקבע מי מבין השניים הוא הארגון היציג. התוצאה המיידית היא עיכוב בהחלטה של בית הדין האזורי לעבודה, ואי לכך גם פגיעה בעיתונאי מעריב, שפרנסתם נמצאת בסכנה מוחשית והם זקוקים לפסיקה על יציגותם, כדי שיוכלו לנהל משא ומתן מול ההנהלה".

עוד אומרים בארגון כי "בהתנהלותה חסרת הסולידריות חטאה אגודת העיתונאים בתל אביב לתפקידה, תוך שהיא פוגעת בזכותם של העיתונאים להתארגן במסגרת ארגון עובדים אחר, שעה שהיא עצמה אינה מתיימרת לייצגם כלל וכלל. כלומר, ביד אחת היא הפקירה את עיתונאי מעריב לגורלם ללא כל סיוע (וממשיכה להפקירם), ובאחרת היא מחבלת בסיכוייהם לקבל סיוע ארגוני מארגון העיתונאים, שכן דואג להם".

"מקווים שגם בהארץ וגם בידיעות אחרונות יתעשתו"

בשיחה עם וואלה! ברנז'ה עומד מנכ"ל אגודת העיתונאים, יוסי בר מוחא, מאחורי עמדת האגודה לפיה היא ולא הארגון החדש מייצגת את עיתונאי מעריב. בר מוחא אומר כי כל מטרת ארגון העיתונאים החדש היא לפגוע באגודת העיתונאים הוותיקה, ומוסיף כי אגודת העיתונאים בתל אביב לא תהסס לפתוח בעצמה בהליכים משפטיים נגד העיתון. "אני לא מבין על מה מלינים באיגוד החדש של העיתונאים", הוא אומר. "אנחנו אוהבים אותם, מכבדים אותם ומאחלים להם הצלחה בדרכם ואין לנו שום דבר נגדם. אלא מה, אגודת העיתונאים בתל אביב לא הייתה מוכנה ואינה מוכנה היום ולא תהיה מוכנה בעתיד לוותר על העובדה שיחד עם האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל היא הארגון היציג. אנחנו פונים לעובדי מעריב – כיוון שאנו, הארגון היציג ,פונים אליהם לבוא אלינו כדי שנייצג אותם מול העיתון".

כלומר, בהליכים משפטים?

"וודאי. לא יכול להיות שההסתדרות החדשה תגיש עתירה מבלי להתייעץ עם האגודה ולשתף אותה בכך, וזאת בניגוד להסכם שנחתם עם ההסתדרות בשנת 1991, לפי אנחנו מייצגים את עובדי העיתון".

אבל בזמן שאתם וארגון העיתונאים מתקוטטים מי מייצג את עובדי מעריב, הליכי הפיטורים והקיצוצים נמשכים. לא יצאתם באף מהלך אופרטיבי בנושא.

"אנחנו לא מתקוטטים ולא פגענו בארגון החדש. יש אצלנו חברים ממעריב שאותם אנחנו מייצגים ואנחנו מייצגים גם את אלה שלא חברים. לכן ישכילו ויבינו שהאיגוד הארצי ואנחנו נעשה עבודה לא פחות טובה לטובתם מול בית הדין לעבודה ומול הנהלת מעריב. אנחנו מקווים שגם בעיתון הארץ וגם במעריב וגם בידיעות אחרונות יתעשתו - כי אנחנו נצא למאבק חורמה נגד כל הליך פיטורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully