וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי בלשניקוב: "אין לי שום כוונה לנהל חברה מפסידה"

10.9.2012 / 14:00

יו"ר הדירקטוריון הנכנס של ערוץ 10: "כל הדיבורים על השפעת החברות של לאודר ונתניהו על השידורים הם קשקוש; לערוץ יש את הפוטנציאל והיכולת להיות המוביל בישראל". ריאיון

"שוק התקשורת במדינת ישראל נמצא בנקודת רתיחה. רתיחה שלילית. ויש תחושה שהבועה מתפוצצת. כמנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אני אומר לך שלא מקובל עלי שמדינת ישראל רואה את ענף התקשורת בישראל כבן חורג", אומר יו"ר הדירקטוריון הנכנס של ערוץ 10 בריאיון מיוחד לוואלה! ברנז'ה לרגל כניסתו לתפקיד במקומו של יוסי מימן.

לדבריו, "מקבלי ההחלטות מקובעים שנים רבות בכך שאם יש בעיה במפעל לייצור פקקים בקריית שמונה או במפעל הייטק שנקלעים לקשיים הכל לגיטימי כדי לסייע. לשם גם מגיעים חברי כנסת, וראשי ערים להצטלם. וכשמדובר במשהו שקשור לתקשורת המדינה נאלמת דום. תעשיית הסרטים, הקולנוע, ההפקות היא תעשייה כמו כל התעשיות. וכשיש משבר, משבר עולמי, שמאיים על פיטורים של אלפי עובדים, ממשלה צריכה לסייע. הממשלה צריכה לתת כלים שיעזו לנו לעבור את המשבר. לא תמיד אגב זה חייב להיות 'קאש'. זה יכול להיות ערבות, קרנות או דברים אחרים. כמו שהיא עושה היום, למפעלים במצוקה. הרי גם ערוץ 10, הארץ, גלובס – כולנו חסומים באשראים הבנקים בגלל המצב. לא יעלה על הדעת שעיתון מעריב ייסגר ו-2000 אנשים ילכו הביתה. בוא נגיד שגם אם 500 ייקלטו, עדיין יהיה צריך לשלם כ-1500 עובדים דמי אבטלה. חשוב לזכור שלא מדובר רק בעיתונאים, רק 10% מהעובדים הם עיתונאים, הרוב הם עובדי כפיים. צלמים טכנאים, עובדי במה. כשאתה אומר עיתונות, לא כולם רביב דרוקר ובן כספית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ערוץ 10 הוא לא מפעל צדקה". בלשניקוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כוונתו של לאודר היא להגדיל את אחזקותיו בערוץ עד הגבול שהרגולציה מאפשרת"

מה התסריט האופטימלי מבחינתך, אחרי ובמידה והאוצר יקבל את הסדר התשלומים במתווה שהצעתם, מבחינת אופי האחזקות של לאודר בערוץ? הוא כבר הצהיר כי יזרים 60 מיליון שקלים - מה שנתפס כעוד אמצעי לחץ על האוצר.
"כוונתו של לאודר היא להגדיל את אחזקותיו בערוץ עד הגבול שהרגולציה מאפשרת. כזכור, החוק בישראל קבע שאיש שאינו תושב ישראל אינו יכול להחזיק ב-51%, אבל אין ספק של-49% ניתן להגיע. אין ספק שתהיה התארגנות מחדש מיד אחרי".

מה יהיה שונה בערוץ 10 בהובלת לאודר לעומת ההובלה של מימן. אחת ההערכות לגבי ההתחזקות של לאודר היא שנכון לנו "ישראל היום" 2.
"אני חושב שערוץ 10 מוכיח את עצמו כערוץ חי בועט ומבקר ללא חשש וללא מורא. לא ניתן למצוא עיתונאי אחד שיגיד שאי פעם מישהו התערב בכתבה כזו או אחרת. יש חופש מוחלט. כל הדיבורים על השפעת החברות בין לאודר לנתניהו על אופי השידור הם קשקוש, מי שמכיר את הגבולות הברורים בטלוויזיה המסחרית בין בעלי הבית לחברת החדשות יודע שמדובר בקשקוש. אין שום התערבות. תשאל את רביב דרוקר אם מישהו הרים לו טלפון וניסה אי פעם למנוע איזה שידור".

אז איך אתה מסביר את ההתנצלות מול אדלסון?
"לא חושב שצריך להסביר. כל מה שקשור לנושא הזה נשאל מבפנים עוד לפני ההתנצלות והתקיימו דיונים במועצת הרשות השנייה, בוועדה לביקרת המדינה. סביב הנושא הזה הייתה חגיגה של ספינים תקשורתיים שאנשים בעלי עניין דאגו להעביר, ושלאחר מכן התבררו כפצצות סרק".

רון לאודר מבעלי מניות ערוץ 10, נובמבר 2011. קובי אליהו
"כל הדיבורים על השפעת החברות עם נתניהו הם קשקוש". הבוס, לאודר/קובי אליהו

"ספין? מה מצפים מדירקטוריון אחראי?"

אחת הביקורות שנשמעות בתעשייה מדברת על ההצהרות בדבר פיטוריהם של 150 עובדים. על פי המבקרים מדובר היה במספר שרירותי, ובספין מתוזמן שעל גבי הצלחתו מונית לתפקיד האיש החזק בערוץ.
"לגבי המינוי, מדובר נטו בהצעה של יוסי מימן, הרעיון נולד באופן הכי טבעי שיש וביוזמתו המלאה, וכשם שאמרתי שאני מוכן להרים את הכפפפה, יכולתי באותה מידה להשיב גם בשלילה. זה אתגר גדול מאד. לאור הניסיון שלי, אני חושב זה היה מהלך טבעי".

"לגבי הספין, תגיד לי אתה, מה מצפים מדירקטוריון אחראי שמודיעים לו שהולכים לחלט 42 מיליון שקלים של החברה. שנשב בידיין משולבות ולא נעשה דבר? יש לנו אחריות של נושאי משרה. זה לא משחק ילדים. שמאיימים עליך ומודיעים לך שעוד כמה ימים מחלטים – זה היה הדבר הכי מקצועי לעשות אותו, וזה מה שעשינו. ברגע שהודיעו לנו שהקימו ועדה והתקבלה דחייה, היינו הכי הוגנים. יש לנו כוונה טובה, לעשות ערוץ טוב, ערוץ מוביל, וכן – גם להרוויח. זה לא מפעל צדקה, זו לא קרן תרומות. זו חברה עסקית, והגיע הזמן שערוץ 10, שכל שנה הפסיד מאות מיליוני שקלים מיום הקמתו, יום אחד יתחיל להרוויח כסף".

גמר הישרדות VIP. עומר מירון
"רשת עשו דבר מכוער. אני לא הייתי עושה דבר כזה". גמר "הישרדות VIP"/עומר מירון

"אני בתפיסת עולמי רואה בהסתדרות גורם חיובי"

אתה לא חושש ממעורבות יתר של ההסתדרות בפיתרון לערוץ? איזה משקיע רוצה מקום עם ועד עובדים חזק?
"חד משמעית, אני בתפיסת עולמי רואה בהסתדרות גורם חיובי. אני רואה את החשיבות דווקא בתקופות משבר שההסתדרות תתייצב לימינם של העובדים. עיני לא היה מצטרף למאבק אם היו לערוץ בעלי מניות שהיו מושכים כסף או לוקחים שכר מופרז. בעלי המניות השקיעו עד היום 1.3 מיליארד שקלים ולא לקחו שקל חזרה. מעבר לכך, העובדים הם לא העובדים של עיני, הם קודם כל העובדים שלנו. ואני שמח שהוא דואג להם. יש לנו אותו אינטרס".

ומה עם נענע10, בו הערוץ מחזיק מחצית מהבעלות?
"קבוצת jcs (אף היא בבעלותו של לאודר - ד.ו), נמצאת במו"מ מתקדם לרכישת נענע10. למעשה, במידה וכשייסגר הסכם התשלומים של הערוץ, אני לא רואה כל מניעה להשלים את רכישתו על ידי הקבוצה כך שלמעשה יישלט כולו על ידי לאודר".

איך תשפיע הבוררות שיש כרגע לנתניהו עם הערוץ בנושא "ביבי טורס" על עתידו של הערוץ?
"אני גזרתי על עצמי ממרחק מכל תהליך הבוררות. הוא מתנהל בין המחלקה המשפטית של הערוץ לבין עורכי דינו. אם אתה שואל אותי, אני חושב שאין מעורבות כזו".

מה עם הברדק של "הישרדות", שהוריד את המלחמה ביניכם לבין רשת להתכתשויות פומביות. נראה שבמקום נמוך כל כך עוד לא היינו.
"רשת סגרו מאחוריו הגב שלנו עסקה עם Castaway וזה מעשה מכוער. אני לא אוהב אותו. אני יכול לומר לך שאני לא הייתי עושה דבר כזה. אני חי בעולם אחר של מוסר".

ברשת אומרים, לא בלי מידה של צדק, שרק בהם התעמרתם 5 שנים. למה בדיוק ציפיתם?
"בחיים צריך לשים גבולות. יש קווים שלא חוצים. מאבק על שעות שידור הוא דבר לגיטימי, לעומת זאת המעשה שרשת עשתה בסוגיית הישרדות, זה מעשה שלא ייעשה, מעשה מכוער. לא חשוב באיזה מצב אתה, צריך לדעת לשים גבולות".

מחאת ערוץ 10 (המחאה רפי רשף). צילום מסך
"חש סימפטיה לעובד שנלחם על מקום העבודה שלו". עובדי ערוץ 10 פורצים למסך/צילום מסך

"בחודשים האחרונים ערוץ 10 סיים את עבודתו ברווח"

מה עם מינוי קבע למנכ"ל החדשות?
"מאז התפטרותו של ראודור בנזימן, אורי (רוזן) הוא ממלא מקום ועושה עבודה טובה. יחד עם זאת עברנו מלחמה לא פשוטה בלי אופק, ושני בעלי התפקידים בערוץ נמצאים בסטטוס של מילוי מקום. אני מניח שמיד אחרי שנסיים את ההסדר עם המדינה ונקבל רישיון ויהיה לנו אופק של רישיון של 15 שנה, נכנס מיד להליך של החלטה לגבי מנכ"ל הערוץ ומנהל חברת החדשות. יואב עושה עבודה מקצועית נהדרת על דעת כולם וזוכה לשבחים רבים. אורי עושה עבודה קשה בתנאים לא פשוטים. צריך לזכור שבהחלטה על מינויים בכירים בחברת החדשות יושבים גם 4 נציגי ציבור. נקים ועדת איתור כמתחייב מגוף שהוא מעין ציבורי, ונבחר את מנהל חברת החדשות הבא בהליך תקין וראוי".

זה נכון שהוצע לניר חפץ התפקיד?
"לא היו דברים מעולם. נקודה".

האם הצלחתם בעזרת "הישרדות VIP" ו"היפה והחנון" לא להפסיד ברבעון האחרון?
"בחודשים האחרונים ערוץ 10 סיים את עבודתו ברווח. אם אני משווה בין המחצית הראשונה של 2011 למחצית הראשונה של 2012 ערוץ 10 עבר מתיחת פנים מקצועית, וצמצמנו את ההפסד בצורה ניכרת ומשמעותית. אם רק יתנו לנו לעבוד נעבור בקרוב מאד ולתוצאות עסקיות שרק יביאו כבוד לבעלי המניות ולעובדיו. הערוץ הפנים מספר טעויות שהוא עשה בעבר. אני קורא מכאן לכל הנוגעים בדבר: אל תפריעו לנו ותראו לאן נגיע".

אפרופו הלדמן, הוא רתם את המסך לטובת מאבק העובדים. לעומת קודמו בתפקיד, ורשבסקי, שהיה אומר תמיד שהוא לא ירשה למאבק לזהם את המסך. מה דעתך?
"ורשבסקי היה מנכ"ל מעולה, הוא עשה עבודה בתנאים לא תנאים ומאד הצטערתי שהוא עזב. אני יחד עם כל אזרחי ישראל ראיתי את השימוש שנעשה לטובת המאבק במסך. אני לא מוכן להתייחס אם אהבתי את זה או לא, אבל אני כן חש סימפטיה לעובד שנלחם על מקום העבודה שלו. אין הבדל בין מישהו שעובד בטלוויזיה לבין עובד במפעל שבבים בקריית גת".

איך תיראה המעורבות שלך בתוכן, בדגש על זה של חברת החדשות?
"אני אעמוד על כך שערוץ 10 הוא חברה עסקית לכל דבר. תוכניות שירוויחו כסף ימשיכו להתקיים, תוכניות מפסידות צריך לשבת, לחשוב ולשנות אותן, כי אין לי שום כוונה לנהל חברה מפסידה ואין לי שום כווונה להמשיך להחזיק תוכניות שמפסידות כסף. ערוץ 10 הוא גם ערוץ טלוויזיוני, הוא גם שומר סף של הדמוקרטיה, אבל אסור לשכוח שמדובר בעסק ולא במלכ"ר שכל כוונותיו ללא רווח".

ומה עם סוגיית המיזוג עם רשת?
"גם ברשת וגם אצלנו ממתינים לסיים את כל מה שקשור להסדרי פריסת החוב למדינה, ואחרי שנסיים אני מניח שהנושא יעלה בשנית, ונצטרך להתמודד איתה".

ומה עמדתך בנושא?
"עמדתי היא שיש מקום לשקול בחיוב מיזוג בטלוויזיה המסחרית בישראל. זוהי לא סוגיה פשוטה בכל הקשור לרגולציה והגבלים עסקיים. אני חושב שאף אחד לא נתן את דעתו בצורה רצינית עדיין לכך. יחד עם זאת, אני אומר בצורה הברורה ביותר על דעת בעל המניות שלי רון לאודר, שלא חשוב איזה צורה תהיה למיזוג, ערוץ 10 לא ייסגר. אין סרט בו ערוץ 10 נסגר, ובעלי המניות מצטרפים לרשת".

אורי רוזן. ברני ארדוב
"עושה עבודה טובה, אך נקים ועדת איתור"./ברני ארדוב

"מנהל עם כחלון שיחות באופן רצוף ושוטף"

הרבה טענות נשמעו בערוץ כנגד שר התקשורת, על כך שהוא לא נקט עמדה מספיק נחרצת, ושכח אתכם ברגע האמת.
"אני רוצה לקבוע באופן חד וברור, שדלתו של שר התקשורת פתוחה 24 שעות. אני מנהל איתו שיחות באופן רצוף ושוטף. בכל מה קשור לתחומי משרדו הוא תמיד עם אוזן קשבת. מדובר בנושא אוצרי נטו, והוא תמיד אמר שבסוגיה הזו דעתו של שר האוצר היא הקובעת. רק לאחרונה הוא הביא את נושא "ברית המועצות", פועל יוצא מידי של זה הוא שיתבטלו דמי הזיכיון – הרב כסף שייחסך לערוץ 10. לבוא ולטעון שהוא לא עוזר, זה שקר".

מה המטרות שלך, מה תיחשב הצלחה?
"בטווח המידי - המטרה היא להגיע להסדר עם המדינה. בטווח הארוך, להמשיך ולהצעיד את ערוץ 10 קדימה, להפוך אותו לערוץ המוביל בישראל, ויש לו את כל הפוטנציאל והיכולת להיות כזה אם לא יפריעו לו לעבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully