וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס אילת 2012: "התקשורת משחקת תפקיד, אך משחקים גם בה"

5.11.2012 / 11:23

הפאנל המרכזי הבוקר דן בסוגיית התקיפה באירן; נציגי ידיעות אחרונות ניצלו את נוכחות הצנזורית על מנת להביע מחאה על הדברים שאושרו לפרסום בפרק פתיחת העונה של "עובדה"

אחרי גל הפרסומים על תקיפה אפשרית באירן בקיץ והדיון הציבורי בנושא שהגיע לשיא, הסוגיה ירדה בשקט מסדר היום והותירה אחריה רק כותרות. הפאנל המרכזי הבוקר "העניין הזה עם אירן – מי מפחיד את מי ולמה" ביום השני בכנס אילת לעיתונות, ניסה לבחון מה קרה, בעצם, מעל גבי התקשורת אל מול מה שקרה מאחורי הקלעים.

בפאנל השתתפו הכתב הצבאי של ידיעות אחרונות יוסי יהושוע, הצנזור הצבאית הראשית תא"ל סימה וואקנין-גיל, דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו, הפרשן הצבאי של ynet רון בן ישי, הפרשן הצבאי של חדשות 2 רוני דניאל, גדעון לוי מ"הארץ" ופרופ' מאיר ליטבק. את הפאנל הנחה עודד בן עמי.

"למה את אותם דברים שאת פוסלת לי ולרוני - מותרים לאילנה דיין?"

עיתונאי ידיעות אחרונות ו-ynet ניצלו את נוכחות הצנזורית על הבמה, על מנת להביע בפניה מחאה על הדברים שאושרו לפרסום בפרק פתיחת העונה הערב של "עובדה" של הזכיינית קשת, בה יוצג כי נתניהו וברק הורו בשנת 2010 לדרוך את הצבא להפצצה של הכור, כאשר אשכנזי ודגן הזהירו כי החלטה לא חוקית. ברק התראיין לתכנית והאשים כי אשכנזי השיב שהצבא לא מוכן – והפקודה בוטלה. בן ישי טען כי הדברים שיוצגו הערב בתכנית היו ידועים להם – אולם נפסלו לפרסום. "למה את אותם דברים שאת פוסלת לי ולרוני – פתאום מותרים לאילנה דיין, הערב? שנים את פוסלת לנו את הרמז שיש פגישה בין אשכנזי לברק", שאל בן ישי.

ועקנין ענתה כי זו דוגמה לכך שכוחה של הצנזורה מוגבל אל מול בחירה של אישים להתבטא. רון בן ישי אמר כי הדיון על הצנזורה, שעולה מדי שנה, כבר הוכרע: "אבל היום התגלה דבר חדש – הצנזורה הודתה כי השיקולים שלה לא אובייקטיביים אלא מותנים בהנחיות של הדרג הפוליטי או הצבאי". ועקנין לא הסכימה לדברים. בן ישי הוסיף: "את אמרת שאתם יודעים שהצנזורה לא חופשית, ואני לא מבין למה משפט שלי היום הוא נושא לשעה של שידור טלוויזיה? אני על העניין הזה מוחה – אבל לא נמרצות כיוון ששר הביטחון הוא בן אדם". יוסי יהושוע שאל שוב את הצנזורית, מדוע אירוע משנת 2007 עדיין צריך להישאר מיוחס לפרסומים זרים. היא ענתה לו: "אין תגובה".

"יש דרכים לתקיפת כור לא באמצעות פיות"

"יש אנשים שסבורים שתדרוכים בנושא אירן יכולים לשרת את האינטרסים הפוליטיים שלהם, אני חושב שמה שקורה כאן זו הפקרות", פתח בניהו את הדיון. "יש דרכים לתקיפת כור לא באמצעות פיות, לפי פרסומים זרים, לישראל יש ניסיון רב בתקיפת כורים. מה שנעשה כאן זו עבריינות פוליטית מילולית".

רון בן ישי הוסיף כי "מה שנעשה כאן זו שילוב של שלומיאליות וזדון. הדיון הפומבי בישראל בעניין הזה הוא מה שעורר את החרדה. זה טופח על ידי התקשורת ההיסטרית שלנו וכתוצאה מזה אנשים נכנסו לחרדה. התקשורת והפוליטיקאים הכניסו את הציבור לחרדה".

רוני דניאל אמר כי יש חוסר אמון מסוים ביכולת של הנהגה להוביל מהלך נקי משיקולים זרים, וכי "לתוך החלל הזה נכנסים אנשים כמו מאיר דגן שלא יכולים לשתוק יותר, וגם אינטרסים של גורמי תקשורת שונים". דניאל הוסיף כי "מי שחושב שהפרשה האיראנית היא עניין של פגיעה ונגמר – הוא לא בסצנה האמיתית. התקשורת משחקת תפקיד, אבל משחקים גם בה". יוסי יהושוע התייחס לקושי לכתוב בנושא. "קשה מאוד, ויש לילות לא קלים מול הצנזורה", אמר. "הצבא לא שותף לתרגיל ההונאה הזה, אבל הכותרות הראשיות לא היו לחינם. צה"ל עצר מינויים, וכשיש לך ידיעות מהסוג הזה אבל הן נפסלות – אתה מבין שקרה כאן משהו. מספיק היה להסתכל בלו"ז של הרמטכ"ל ולראות כמה שעות אירן היו כדי להבין שהיה כאן משהו. מבחינת הצבא לא היה מדובר בתרגיל ובפועל הם לא יוצאים לפעולה הזו".

"פיזור שנאה וחרדה הם סחורה מצוינת בשוק"

גדעון לוי עמד על המניע לפרסומים. "עניין החרדה בישראל הוא עמוק, והפצת החרדה הוא מהלך שמשרת המון מטרות בקרב התקשורת והפוליטיקאים", אמר. "את הפוליטיקאים זה משרת כי זה מסית את תשומת הלב מהדברים שהם לא רוצים להתמודד איתם. העיתונות מצידה מתמסרת לזה בחדווה עצומה כי זה מוכר טוב. פיזור שנאה וחרדה הם סחורה מצוינת בשוק". סימה וואקנין-גיל נשאלה על תפקידה של הצנזור בהקטנת החרדה המדינית. "הצנזור במדינת ישראל לא יכול לשלוט בעוצמות, בפונט או בתמונות שיהיו בעיתון. אתם כלי משחק בידיהם של מי שמחליט לנהל את האירוע. הצנזור יכול להתערב בנקודות הקריטיות בלבד. האחריות הציבורית היא גם של התקשורת שצריכה לנהל את הדברים בצורה חכמה".

"האמת צריכה להיאמר – הצנזורה בימים האחרונים היא באמת מינימאלית", אמר גדעון לוי. "אבל הכמיהה הזו שלנו לזה שיצנזרו אותו, או משפט בעייתי כמו של רוני דניאל 'אני יודע יותר ממה שאני מדווח', מבחינתי הוא מועל בתפקידו העיתונאי". דניאל ענה לו: "יש דברים שביודעך שאם תעשה בהם שימוש מישהו יכול לשלם בחייו, המוסר שלי אומר לי לסתום את הפה". גדעון לוי: "ואם הכתבה תפגע בתדמיתה של המדינה", דניאל אמר כי בנושא כזה הוא לא יהסס לפרסם את הדברים והיה והפגיעה היא רק תדמיתית. "אני חושב שמוטלת עלינו מידה של אחריות, וזו לא מעילה באמון". דניאל אמר לגדעון לוי "אתה זה שמועל במקצוע, כי אתה לא מחפש את האמת". ועקנין הוסיפה כי "העובדה שהצנזורה יכולה להרשות לעצמה להתמקד בעיקר רק בגלל שיש את מה שרוני מדבר עליו, מודל האחריות החברתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully