וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס אילת 2012: "משפט לא היה כאן. עוד יהיה טוויסט"

יונתן גת

6.11.2012 / 20:30

עורך דינו של משה קצב: "אין אף אחד שבאמת מאמין שיש שופטים שלא מושפעים מדיווח וסיקור מאסיבי תקשורתי". גולן יוכפז: "יש לא מעט עו"ד שמקדמים את מעמדם על חשבון הלקוחות"

התבטאויות קשות מפי עורך דינו לשעבר של משה קצב, המרצה כעת 7 שנים בבית הכלא בגין אונס כפול והטרדות מיניות. "אין לי ספק שפסק הדין בנוגע לנשיא המדינה לשעבר הוא סיפור מסריח. משפט לא היה כאן. הוא הושפע לחלוטין ממסע שטנה שהתנהל נגדו במשך 5 שנים. ברור שהשופטים היו מושפעים לכל אורך הדרך. ובעניין הזה אנחנו עוד נפגש".

הדברים נאמרו בכנס העיתונאים באילת, בדיון שעסק בשאלה האם השופטים מושפעים מכלי התקשורת בעת שהם חורצים את דינם של ידוענים. את הפאנל הנחה גדי סוקניק והשתתפו בו גם אמיר דן, יועץ התקשורת של אהוד אולמרט והרב יאשיהו פינטו, עורך הדין רונאל פישר, גולן יוכפז, עורך "אולפן שישי" של ערוץ 2 ועורך תוכנית הבוקר של גלי צה"ל וד"ר ענת פלג מאוניברסיטת בר אילן.

עו"ד ציון אמיר הוסיף כי "אין אף אחד שבאמת מאמין שיש שופטים שלא מושפעים מדיווח וסיקור מאסיבי תקשורתי. בכל הקשור למשפט קצב עוד יגיע הטוויסט. אולי זה יקרה בלעדיי ואולי זה יקרה בלעדי קצב, אבל הוא יקרה".

כנס אילת לעיתונות 2012. ברני ארדוב
"במשך הדיונים בבית המשפט, אולמרט היה מבקש שיביאו לו לפטופ". קרא, ומשתתפי הפאנל/ברני ארדוב

"ישנה בישראל ענישה כלפי קבוצות אתניות מסוימות"

כתב המשפט של ערוץ 10, ברוך קרא, ניסה לנחש למה עו"ד אמיר מתכוון: "אני אפרשן את דבריך. אתה מתכוון שמשה קצב יעניק יום אחד ראיון ויעיד שהיו לו יחסים בהסכמה עם אותה א' ממשרד התיירות ושההכחשה הזו היא זו שהובילה אותי לכלא".

עו"ד אמיר סרב להגיב לדבריו של קרא אבל רמז כי מוצאו העדתי של קצב השפיע על החלטת השופטים: "אנחנו יודעים איך פסקי דין ניתנים ואיך גזרי דין נכתבים תחת השפעה זרה. ישנם מחקרים סטטיסטים שמצביעים על תמונה עגומה מאוד שישנה בישראל ענישה כלפי קבוצות אתניות מסוימות שהיא שונה מאלו האחרות. בכל מקרה, אני מאמין שיום אחד הסיפור הזה עוד יתברר אחרת".

כנס אילת לעיתונות 2012. ברני ארדוב
"אנחנו יודעים איך פסקי דין ניתנים". עו"ד אמיר/ברני ארדוב

"כתבים ניהלו קמפיין נגד שופטי אולמרט כנקמה על הזיכוי"

גם יועצו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לא חסך ביקורת מאופן סיקור המשפט של לקוחו: "לשמחתנו, שלושת שופטיו של אולמרט הצליחו לקבל החלטה בניגוד לכותרות, שחלקן היו שקריות – והם פסקו לטובתו. ומה קרה לאחר מכן? אותם כתבים שהבטיחו לנו הרשעה מהדהדת והתאכזבו – התחילו לנהל קמפיינים נגד השופטים. וזאת, כיוון שהם לא הבינו איך יכול להיות שהשופטים לא חשבו כמוהם".

מנכ"ל חדשות ערוץ 2, אבי וייס קטע את דבריו ואמר כי "אנחנו בחדשות 2 מקפידים לא ללכת באופן עיוור אחרי אף אחד מהצדדים. בפרשת אולמרט, למשל, לא הלכו שבי אחרי הפרקליטות. אנחנו משתדלים להיות כמה שיותר ספקנים", והוסיף כי "אני מאמין שהשופטים באמת מושפעים. לא ברור באיזו מידה, אבל ברור לי שזה כך. גם החוקים שהוטלו על התקשורת בשנים האחרונות, כמו החוק שמורה על המתנה של 48 שעות עד לפרסום שמו של חשוד לאחר שהובל לחקירה - לא ישנו זאת".

כנס אילת לעיתונות 2012. ברני ארדוב
"כששופט פותח עיתון הוא לא מדלג על העמודים שעוסקים בתיק שלו". יוכפז/ברני ארדוב

"יש עיתונאים שחושבים שהם חשובים יותר מהשופטים"

עורך הדין רונאל פישר טען כי: "השאלה אם השופטים הם מושפעים היא לא קיימת יותר. היא אנכרוניסטית. במשפטי רמון, קלקסבלד וקצב - בית המשפט אמר את דברו בצורה נוקבת וקשה והודה שהתקשורת חצתה את הגבול. היות וזה לא נסבל בעיניהם, אני ועמיתיי ציפינו שבית המשפט יעשה משהו בנושא הזה. אבל שום חוק לא חוקק והכל נשאר אותו הדבר. התמונה נשארה טיפשית". גולן יוכפז אמר כי השופטים מושפעים הרבה ממה שנדמה: "הסביבה המשפטית כולה מלאה באינטרסנטים. גם התובעים גם הסנגורים וגם כלי התקשורת. בית המשפט מושפע מכולם. גם מהציבור כפי שמשתקף בתקשורת. אני בטוח שכששופט פותח עיתון הוא לא מדלג על העמודים שעוסקים בתיק שלו. גם אם הוא לא רוצה להיות מושפע, קשה לו להימנע מכך. וצריך לזכור ששופט גם חושב על המינוי הבא שלו. כשהוא כותב את גזר הדין הוא חושב על המוסיקה שתשמע באזני אלה שיחליטו לגבי עתידו בהמשך".

יוכפז הוסיף כי "ישנם גם לא מעט עורכי דין שמקדמים את מעמדם התקשורתי על גבי הלקוחות שלהם. מבחינתי כעיתונאי זה מצוין, אבל לא בטוח שללקוח שלהם זה כדאי". אבי וייס הצטרף לדבריו והוסיף כי: "ישנם עורכי דין שממש הורגים את הסיכויים של הלקוח שלהם, ולו בשביל שהם עצמם יקבלו עוד הופעה בתקשורת"
יועץ התקשורת אמיר דן אמר כי: "הדבר האחרון שאדם רוצה שיקרה בזמן שהוא עומד למשפט זה סיקור תקשורתי. ולכן מבחינתנו היה עדיף שלא תהיה תקשורת בכלל. אבל היות וזה לא קורה, האדם מוצא את עצמו בשתי חזיתות – מול החוקר בבית המשפט ומול התקשורת שקורעת לו את הצורה. התקשורת היא בית משפט שהראיות לא מעניינות אותו והעובדות לא מעניינות אותו. והבעיה היותר חמורה היא שיש עיתונאים שחושבים שהם חשובים יותר מהשופטים".

כנס אילת לעיתונות 2012. ברני ארדוב
"כולנו ראינו את התחקיר וכיצד הוא עשוי היטב כדי לפגוע באדם שעלול להזיק לאולמרט". וייס/ברני ארדוב

"שופטים מושפעים לא רק מהתקשורת"

ברוך קרא, קטע את דברי המקטרגים וביקש להדגיש כי קמפיינים תקשורתיים מוכחים לעיתים קרובות כלא יעילים: "קחו למשל את הדוגמה של של חיים רמון – היה קמפיין ציבורי שלא היה כמותו כדי לזכות אדם בישראל. והנה - השופטים החליטו בדיוק ההפך. שופטים מושפעים לא רק מהתקשורת. הם מושפעים מהערכים שלהם, מהמשפחות שלהם, מהרב שלהם, מהחינוך שלהם אבל בסופו של דבר הם צריכים לנמק את דעתם ופסק הדין שלהם שקוף וגלוי".

קרא גם גילה כמה ראש הממשלה לשעבר היה מעורה בכל הניהול התקשורתי של יחצניו בעת סיקור המשפט: "אני חייב לתאר מצב אבסורדי" אמר קרא, "במשך הדיונים בבית המשפט, אולמרט היה מבקש שיביאו לו לפטופ, והוא היה מביט באתרי החדשות. ומדי פעם היו כמה מקרים שהוא לא היה מרוצה מהכותרות שעסקו במשפט שלו. באחד המקרים הוא פנה לאמיר דן יועץ התקשורת והוא פנה לכתב, שישב בזמן זה בבית המשפט, ופעם מולו כדי לשנות את הידיעה ואת הכותרת ולעיתים הידיעה אכן השתנתה. ואם היא לא השתנתה הוא היה פונה לעורך שלו כדי שיכפה את זה עליו".

כנס אילת לעיתונות 2012. ברני ארדוב
"השאלה אם השופטים הם מושפעים היא לא קיימת יותר. היא אנכרוניסטית.". פישר/ברני ארדוב

אבי וייס הצטרף להתקפה על מהלכיו של אמיר דן ואמר כי "לא מזמן צפינו בתוכנית "כלבוטק" שעסקה בתחקיר על עד המדינה ש.ד. כולנו ראינו את התחקיר וכיצד הוא עשוי היטב כדי לפגוע באדם שעלול להזיק לאולמרט במשפט הולילנד. ואנחנו בטוחים שאתה עזרת שם להפקה, נתת חומרים וסיפקתם להם הרבה מידע". אמיר דן לא הכחיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully