וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איך אמרו בהארץ – 'אין עיתון בלי עיתונאים'? אז בבקשה"

7.11.2012 / 9:38

בפעם הראשונה מאז הקמתו לפני 64 שנים מעריב לא יצא הבוקר בשל שביתה עליה הכריזו עובדי העיתון - שהתקבלה ברוב מוחץ. כתב בכיר: אם נגזר עלינו למות, אז לפחות נמות עם הדגל

אתמול בשעת לילה מאוחרת עוד נעשה ניסיון קלוש, חסר סיכוי, למנוע את השבתת "מעריב" היום. נאמני העיתון קיימו כמה סבבי שיחות לאחר שעת חצות וניסו לקדם הידברות מסוימת בין ועד העובדים לבין ההנהלה ולתאם פגישה דחופה בבוקר, אך הרוחות בבית מעריב היו כה סוערות עד שלא היה עם מי לדבר. בפועל, באמת לא היה עם מי לדבר – העובדים הכעוסים נטשו את המשרדים כבר בשעה 22.00 – והלכו הביתה. לראשונה מאז הוקם מעריב הוא לא יצא היום לאור, הצעד הקיצוני מאז החל מאבק העובדים שכלל בשבועות האחרונים הפגנות מחאה, שיבושי הפצה והפקעת העמוד הראשי.

"אפשר להגיד שההחלטה להשבית את העיתון החזירה קצת את הצבע ללחיים שלנו, אחרי שבימים האחרונים לא נשאר עובד שלא היה מרוט", אומר כתב בכיר בעיתון. אותו כתב התנגד בשעתו להצעה הקודמת להשבית את העיתון – אולם הפעם תמך בה. "היו אולי שני עיתונאים שהתנגדו הפעם, התמיכה בהשבתה הייתה מקיר לקיר", הוא עונה לשאלה האם עדיין היו לבטים בנושא. "לפי מה שעבר עלינו בימים האחרונים זה פלא שהעיתון בכלל המשיך לצאת. תעצומות הנפש שנדרשות כדי לעבוד במצב הזה הם משאב מוגבל". הישיבה אתמול התחילה ב-19:00 בערב ונמשכה קצת יותר משעה, כאשר ברקע הדיווחים בנוגע לבחירות בארצות הברית. כתב אחר אומר: "זו הפעם הראשונה למיטב זכרוני שבדסק החדשות לא שומעים את שתי המהדורות המרכזיות של ערוצים 2 ו-10 בפול ווליום, ואתמול זה היה אפילו יותר בולט, כי אם לא מודפס עיתון בחירות – אז כנראה שבאמת הגיעו מים עד נפש".

"הטעות הגדולה ביותר של בן צבי היא שהוא פועל בחוסר שקיפות"

בניגוד לאסיפה הקודמת, אתמול נכחו במקום רק העיתונאים. אנשי המנהלה – שהובילו את ההתנגדות להשבתה, לא נכחו. הם כולם פוטרו והועסקו מחדש על ידי בן צבי. העיתונאים לעומתם תלויים בימים האחרונים בין שמים לארץ, כאשר ההחלטה על מי מהם יועסק ומי יפוטר נדחתה שוב ושוב. בין לבין נודע על כאלה שהחליטו שדי להם ופרשו, אבל אחרים הרגישו שהם נמצאים בתוך סיר לחץ. "גם אם הכוונות שלהם טובות (של אנשי שלמה בן צבי, ד.א), חוסר הוודאות הזה פשוט לא טוב, הם צריכים להגיד מה הם מתכוונים לעשות", אומרת עובדת ותיקה של מעריב. "הטעות הגדולה ביותר שלהם זה שהם פועלים בחוסר שקיפות וזה מורט עצבים. אנשים לא יודעים אם הם נשארים, הולכים, נשארים לזמן מוגבל, לא יודעים אם לחפש עבודה. זה מביא אנשים להגיד – 'אם נגזר עלינו למות, אז לפחות נמות עם הדגל'', ומכאן ההחלטה על השביתה".

הקש האחרון הייתה שורת פניות של אנשיו של בן צבי למחלקות בעיתון בהם המוספים ואתר NRG, וביקשו כי 80 עובדים נוספים יישארו כמועסקים זמנית, אחרי שהוחלט רק על כמה עשרות בודדות של עיתונאים שיישארו לעבוד לצד כ-150 עובדי מנהלה שכבר הועסקו מחדש. בן צבי מחויב להעסיק 350 עובדים בסך הכל. "בחסות העמימות הזו שבה לא היה ידוע כמה מהם יהיו עובדי טלמרקטינג וכמה יהיו כתבי שטח, למשל, התברר לאט לאט שרוב העיתונאים בחוץ ומי שבפנים זה כל עובדי המנהלה בעלי השכר הנמוך", אומר כתב בעיתון. "איך אמרו בהארץ – 'אין עיתון בלי עיתונאים'? אז בבקשה". גורם בהנהלת העיתון אמר אתמול לוואלה! ברנז'ה כי בכוונתם לעמוד בכל סעיפי ההסכם הקיבוצי, אולם לצורך בדיקות נוספות של תפקוד מחלקות שונות עלה הצורך להעסיק באופן זמני כמה עובדים תחת ניהול חוץ של הנאמנים. "הם צריכים לתת לנו זמן לבדוק את הדברים, אי אפשר לפתור את הכל בשבוע", אמר בתסכול.

"לא רוצים לעבוד איתנו? לא צריך"

המצב כרגע לא נראה אופטימי במיוחד, למרות ניסיונות גישור של השעות האחרונות. לעובדי המוספים ניתנה הוראה אתמול להמשיך לעבוד כרגיל – אבל גם הם יודעים שייתכן ותוצרתם לא תופץ בגיליון שישי של העיתון. "זה שהעיתון לא יודפס עכשיו שבוע, יש לא מעט אנשים שזה ממש בסדר מבחינתם", אומר הכתב הבכיר. "כל אחד בא ומבצע אונס בעיתון – ואנשים מרגישים שהם נוצלו. יכול להיות שאנשי בן צבי חשבו שברגע שהם קנו את העיתון הם יכולים לעשות מה שהם רוצים, אבל מבחינתנו העידן הזה במעריב תם. לא רוצים לעבוד איתנו? לא צריך. אין עיתון".
.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully