וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוד עם עננה: לאן נעלם דובר צה"ל בשטחי יהודה ושומרון?

21.11.2012 / 16:11

הפוקוס של דו"צ מופנה בשבוע האחרון באופן טבעי לעזה, אך כתבי שטחים מציירים תמונה מדאיגה לגבי התנהלות החטיבה ביחס לאירועים בשטחים, וטוענים לפגיעה בעבודתם העיתונאית

"או שחטיבת דובר צה"ל קורסת, או שהם מנסים להשתיק בכוונה את מה שקורה בימים האחרונים בשטחי יהודה ושומרון, שם מתרחשת אינתיפאדה של ממש", כך אומר היום לוואלה! ברנז'ה כתב שטחים באחד העיתונים הגדולים. והוא לא לבד. שיחות שנערכו עם כתבי שטחים בכלי תקשורת נוספים מעלות תמונה מדאיגה לגבי התנהלות החטיבה בימים האחרונים ביחס לאירועים שקרו בשטחים. הכתבים מצידם, טוענים לפגיעה של ממש בעבודתם העיתונאית.

"עוד לפני החיסול של ג'אברי החלו הפרות סדר משמעותיות בגלל יום העצמאות הפלסטיני עם עימותים אל מול כוחות צה"ל ואלה רק הלכו החריפו עם פרוץ האירועים בעזה - אבל דובר צה"ל לא עדכן אותנו על זה בכלום. נראה היה שהם לא רוצים למשוך פוקוס תקשורתי אל יהודה ושומרון", מספר אחד מכתבי השטחים.

בשאלה בדבר האירועים שהתרחשו אומר הכתב: "היו זריקות של בקבוקי תבערה, עשרות התפרעויות בכל הגזרה, חסימות כבישים, חיילים שהותקפו, ולפחות אזרח פלסטיני אחד נהרג - אך דובר צה"ל לא דיווח לנו על כך". לדבריו, "כתבים שעשו דיווח עצמאי בהתבסס על גורמים בשטח ורצו לפרטים אישור רשמי מהצבא או פרטים נוספים - לא הצליחו לקבל כלום". גם כתב של גוף תקשורת אחר אומר דברים דומים. "עד שלשום בערב הייתה מכוון דו"צ דממת אלחוט. זו החלטה מודעת של החטיבה שמטרתה היא למעט את הדיווחים בתקשורת על מה שקורה ביהודה ושומרון, כדי שלא תהייה תחושה של גזרה נוספת. אבל יש גזרה נוספת". בתשובה לשאלה האם הכתבים העלו את הסוגיה בפני אנשי החטיבה אומר הכתב: "לי אמרו בדובר צה"ל שהם לא רוצים למשוך את הפוקוס".

"אי אפשר לאמת מידע עם הגורם הרשמי היחיד שמעורב באירועים"

כתב מאחד מאתרי האינטרנט הגדולים מחזק אף הוא את הטענות. "בדרך כלל אם צה"ל הורג פלסטיני דו"צ מעדכן את הכתבים. באחד מימי שישי האחרונים הם דיווחו לנו אפילו על ריסוס גרפיטי ועל זריקות אבנים. אך בימים האחרונים שתיקה מוחלטת. הם הין מוציאים כל בוקר ביפר על מעצרים שבוצעו בשטחים, אפילו הזניחים ביותר. עכשיו אנחנו במצב שאין לנו כמעט מידע על מה שקורה שם". הכתבים מספרים כי בין האירועים שהתרחשו היו נפילת הטילים בגוש עציון, חיילים שהותקפו בלבנים, בקבוק תבערה שנזרק על רכב של משפחה אשר עלה באש, חסימות כבישים וצירים מרכזיים והפרות סדר נוספות.

סוגיה נוספת עליה קובלים הכתבים היא עניין המענה לשאילתות. בגלל הלחימה בדרום, הוחלט בדובר צה"ל שלא לתת מענה לשאילתות של כתבים. אחד הכתבים סיפר היום לוואלה! ברנז'ה כי לאחר שהגיע אליו מאחת ההתנחלויות דיווח על הפרת סדר הוא פנה לדובר צה"ל על מנת לאשר את הדיווח, אולם לקח יומיים עד שקיבל מענה - מה שהפך את הידיעה ללא רלוונטית. "אתה כעיתונאי מקבל מידע או ממתנחלים או מפלסטינים, ואתה מבקש לאשר אותו עם גורם רשמי כי לרוב הוא מגיע מוטה. אתה מגיש שאילתא לדובר צה"ל והם אומרים לך - אין שאילתות עכשיו בעת לחימה. כך למעשה אי אפשר לאמת מידע עם הגורם הרשמי היחיד שמעורב באירועים".

"זה לא שהתפקוד של דובר צה"ל כרגע לוקה, זה שהם פשוט לא קיימים, כאילו הם התאדו", אומר כתב נוסף בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "יש בפיקוד מרכז דובר חדש שנמצא שם חודש וההיכרות איתו לא מעמיקה. זו לא אשמתו כמובן, אבל אי אפשר להוציא שלושה עדכונים בלבד במשך שבוע שהוא אחד האינטנסיביים ביותר ביהודה ושומרון בתקופה האחרונה. זה נראה כאילו כל חטיבת דובר צה"ל נמצאת בדרום - אבל אנחנו יודעים שזה לא המצב. אנשים נהרגים בשטחים, חיים של מתיישבים בסכנה, צה"ל פועל והגזרה בוערת", הוא אומר. לשאלה האם לדעתו מדובר בניסיון להמעיט את הדיווחים על כך על מנת שלא לגרום לפאניקה בציבור הוא עונה: "זה לא נשמע מופרך בכלל".

מחטיבת דובר צה"ל נמסר בתגובה לדברים: "אין שינוי במדיניות דובר צה"ל בנוגע לפעילות צה"ל בשטחי יהודה ושומרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully