וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גם כעת יש הרבה יותר מדי הבעת עמדות של עובדי רשות השידור"

25.11.2012 / 15:53

חתן פרס נובל בכלכלה פרופ’ ישראל אומן, המתנגד לתיקון מסמך נקדי, לקראת ההצבעה מחר בנושא: ”היגררות אחר אופנות פופוליסטיות של גופי שידור המדמים כי בכך תבוא ישועתם"

מליאת רשות השידור תתכנס מחר בצהריים על מנת לאשר תיקון למסמך נקדי, הקוד האתי המחייב את עובדי רשות השידור אשר גובש בשנות ה-70. על הפרק יעמוד תיקון שערכה ועדת האתיקה של המליאה בראשית השופטת בדימוס ד"ר בלהה כהנא, ועניינו הוא הבעת עמדות אישיות ואיזון פוליטי בשידורי הרשות. לפי התיקון, תותר הבעת עמדה בתנאים מסוימים ובעיקר בתכניות אישיות. חברי מליאת רשות השידור אליהם הועברו ההמלצות לפני מספר חודשים נוטים לתמך בתיקון, אולם מבחוץ יש מי שמתנגד לו בחריפות.

"מדובר בפריצת הגבולות הראויים והנדרשים בין דעה לידיעה", אומר פרופ' אלי פולק, יו"ר "האגודה לזכות הציבור לדעת" המנהלת מאבק בתיקון למסמך. "ההמלצות הינן בלתי אתיות ופוגעות באופן חמור במהות של שידור ציבורי מהימן ואינן עולות בקנה אחד, למשל, עם המקובל ב-BBC". באגודה מדגישים כי הם תומכים באופן עקרוני ברענון מסמך נקדי הוותיק, אולם לעריכת שינויים בסוגיית האיזונים והדעות הם מתנגדים.

איומים על חברי המליאה סביב הסוגיה

בוועדת האתיקה נימקו את החלטתם לעגן את סוגיית הבעות הדעה בשידורי הרשות בכך שהכללים הקבועים כיום, האוסרים על כל הבעת דעה ודורשים איזון מיידי, אינם נאכפים בפועל. "הגענו למסקנה כי יש צורך להתאים את כללי האתיקה למציאות התקשורתית, כך שיעודכן האיסור הגורף של 'תדריך נקדי' ביחס להבעת עמדה, מכיוון שהמצב לפיו קיימת הלכה כאות מתה אינו מתקבל על הדעת", כתבה הוועדה, אשר עוסקת בתיקון מזה כשנה במהלכה אף נרמז כי התקבלו איומים על חברי המליאה סביב הסוגיה. באמצע עבודה פרצה פרשת המגישים המאזנים בתכנית "סדר יום" והיא הביאה לזירוז הגשת ההמלצות לרענון הכללים בנושא.

לפי הכללים החדשים, מגישים בתכניות אישיות יורשו להביע את דעתם בשידורים לצד הדגשה כי מדבר בתכנית אישית כך גם פרשנים שידרשו "להקפיד להבהיר כי הדברים הם הערכה אישית ולא עובדות". כתבים לא יורשו להביע דעות, למעט כתבים וותיקים המכהנים בתפקיד שבע שנים ומעלה. אלה יהיו, לפי הוועדה, "חופשיים יותר בהבעת הערכות מקצועיות ביחס למשמעות הקונפליקטים אותם הם מסקרים, תוך שהמציינים בראשית דבריהם כי מדובר בהערכתם האישית". על מגישי אקטואליה וקרייני חדשות תיאסר כל הבעת עמדה בשידורים.

"הבעת עמדה בשידור הציבורי היא מציאות קיימת"

נציגי האגודה יגיעו מחר למליאת רשות השידור ויציגו בפניה את התנגדותם לתקנות החדשות, כאשר הם מצוידים בחוות דעת בנושא אותה הזמינו מפרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל בכלכלה. אומן כתב כי "רשות השידור ראוי לה שתהווה דוגמא ומופת לגופי השידור האחרים במדינתנו. תחת זאת, ההצעה העומדת לדיון הינה היגררות אחר אופנות פופוליסטיות המאפיינות גופי שידור מסחריים המדמים כי בכך תבוא ישועתם באחוזי המדידה והמדרג. נהפוך הוא, גם כעת יש הרבה יותר מדי הבעת עמדות פרטיות של עובדי הרשות. גם בגלוי, וגם בסמוי על ידי בחירת נושאים לשידור". בסיום המכתב מפציר פרופ' אומן בחברי המליאה לדחות את ההצעה על הסף.

בוועדת האתיקה של רשות השידור כתבו בסיכום המלצתם: "הבעת עמדה בשידור הציבורי היא מציאות קיימת והיא עולה מתוך תפיסת התפקיד הביקורתי של העיתונאי ונורמות השידור בכלל השידורים האלקטרוניים. זאת, לצד תפיסת היסוד על פיה המיקרופון הוא ציבורי ואינו שופרו הפרטי של העיתונאי המחזיק בו כדי שישמיע דעותיו האישיות או יקדם אג'נדות באופן חד צדדי וללא הצגת איזון ומגוון של רובדי החברה הישראלית. על רקע זה נוסחו הכללים לעיל על מנת שישמשו הן כלפי חוץ והן כלפי פנים, כך שהציבור יתפוס את השידור כמגוון ובלתי מוטה מחד, וכדי שיתאפשר להסדיר את הבעת הדעה לעיתונאי רשות השידור כגוף תקשורת ציבורי, מאידך".

תגובת רשות השידור לדברים טרם התקבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully