וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרילאנסרים של מעריב נפגשו עם שלמה נס

24.12.2012 / 15:35

(עדכון) העובדים מאשימים את נאמן העיתון בעיכוב התשלום שהיו אמורים לקבל עבור חודש אוקטובר; "מצב בלתי נסבל בו העובדים המוחלשים ביותר מוצאים עצמם ללא משכורת"

(עדכון: 09:29)

שכרם של מאות פרילאנסרים שעבדו במעריב ואמורים היו לקבל החודש תשלום עבור אוקטובר - לא שולם, והם התייצבו אמש (שני) בבית מעריב לפגישה עם נאמן העיתון עו"ד שלמה נס. בתחילה תככננו העובדים להפגין מול ביתו של נס בגבעת שמואל, אולם מאחר והוא הודיע כי בכוונתו להיפגש עם המפגינים, שונה מיקומה לקרליבך, ולבסוף התקיימה במתכונת של פגישה.

בשבוע שעבר נערכה פגישה בין נציגי ועד העובדים של העיתון לבין עו"ד ירון ארבל, המשמש כנאמן העיתון לצד עו"ד נס. בפגישה הסביר הנאמן כי בעוד עובדי העיתון זכאים לזכות קדימה בין הנושים של החברה, הפרילאנסרים נחשבים ל"ספקים" והתשלום עבורם נמצא במקום נמוך בעדיפות הוצאות קופת ההקפאה.

בשבועות האחרונים חילקו הנאמנים לפרילאנסרים שאלונים שנועדו לקבוע מי מהם קרוב יותר או פחות להגדרת עובד, כלומר, כזה שאמנם הוגדר כפרילאנסר אולם בפועל התקיימו בינו לבין מעריב יחסי עובד-מעביד והוא הועסק באופן קבוע. אלה, הבטיחו הנאמנים, יקבלו את שכרם. בשלב זה מסתמן כי העובדים הארעיים לא יקבלו תשלום עבוד חודש אוקטובר והם יאלצו להגיש תביעות אישיות.

"מרגישה פגועה, מנוצלת. מרגישה שמתעמרים בי"

"רבים מהפרילנסרים הם עובדים לכל דבר, רק מנוצלים יותר", כתבו אנשי ועד העיתון בקריאה להפגנה, שלבסוף כאמור, לא התקיימה. "אי-תשלום המשכורות הוא מצב בלתי נסבל, שבו העובדים המוחלשים ביותר של עולם העיתונות – נטולי כל מעסיק פורמלי או תנאים סוציאליים בסיסיים, רמה אחת מתחת לעובדי קבלן – מוצאים את עצמם בלי משכורת ללא כל התרעה מוקדמת. לאחר ניסיונות הידברות ממושכים מצד ועד עיתונאי מעריב, הגענו למסקנה שאין ברירה אלא לצאת לרחובות".

אחת העתונאיות שהתייצבו מול הנאמן היא כרמית ספיר ויץ, שהגיעה לבית מעריב עם בעלה ושני ילדיה בני ה-8 ו-11. "אני מרגישה פגועה, מנוצלת. מרגישה שמתעמרים בי", היא אמרה בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "אני עובדת כשש שנים על בסיס קבוע עם מעריב, במהלכן הגשתי מדורים קבועים וכתבות כמעט על בסיס יומי מתוך אהבה לעשייה העיתונאית. מעריב נקלע לקשיים וזה ידוע, אבל המשכנו לעבוד כרגיל מתוך מסירות".

ולמה מול הבית של שלמה נס? מה הטענה נגדו?

"הנאמנים מעולם לא עדכנו אותנו באופן מסודר על כך שיכול להיות שהעבודה שמוזמנת מאיתנו לא תקבל תמורה. הכל נודע לנו בדיעבד ובחסות מילים גבוהות שלקוחות מעולם המשפט. יש בזה לא מעט ציניות. אני לא מבינה שפה משפטית, אלא שפה מוסרית. לכן אני מגיעה עם הילדים, הם יודעים שאמא עובדת קשה, ואמא לא מקבלת כסף עבור העבודה. זה שיעור באיך לא אמורה להיראות דמוקרטיה".

מישהו הבטיח לכם שתקבלו משכורת, לכן המשכתם לעבוד?

"אף אחד לא אמר לנו שלא יהיה תשלום. אם יש טענה הפוכה, אני אשמח לראות אותה בכתב. תחת ניהולם של הנאמנים הגשנו יום ביומו כתבות ועבדנו קשה מאוד, ימים ולילות".

כמה אנשים אתם?

"לדברי נציגת הנאמנים מדובר ב-700 איש שעכשיו בודקים את הזכות שלהם לקבל את הכסף. אבל בתוכם יש כאלה שהם ספקים, כאלה שהם עובדים קבועים. אף פעם לא יצא משהו רשמי מטעם הנאמנים ואנחנו לא יודעים בדיוק".

ומה נאמר למי שפנה אליהם ודרש משכורת?

"שהכסף שהועבר אלינו עבור החודשים בהם הם היו מופקדים על מעריב הוא כסף שהוא למעשה הלוואה. אבל הלוואות, למיטב ידיעתי, ניתנות בהסכמת שני הצדדים ובידיעתם. מעולם לא נתקלתי בהלוואה שניתנה עבור עבודה שבוצעה. לי עוד לא קרה שהעבירו לי הלוואה ללא בקשתי ובלי שחתמתי על בקשה או הסכמה להחזירה".

ואיך זה נראה כרגע, לא תהיה ברירה וכולם תאלצו לתבוע?

"זו אופציה, למרות שגם אם תוגש תביעה - זה לוקח המון זמן לבדוק את זה. כולנו אנשים שחיים מבחינות מסוימות מהיום למחר. השבוע עולה קפיין מפואר של הרשות לעסקים קטנים. אנחנו, הפרילאנסרים, כל אחד הוא עסק קטן - למה הם לא משמיעים את קולם?".

מה אומרים העורכים בעיתון שהעסיקו אתכם?

"הם שותפים למצוקה שלנו. הם ידעו שהם צריכים להמשיך ולהוציא עיתון בתקופת ההקפאה. הייתה להם משימה ולכן הם המשיכו להפעיל את אותם אנשים שאיתם הם ניהלו יחסים קבועים. אותי לא מעניינות הגדרות כמו 'יחסי עובד מעביד', ולכן, למרות המסירות היומיומית, בחרתי להיות עצמאית. אותי מעניין שישלמו לי עבור עבודתי. אני לא הולכת לסופר, ממלאת את העגלה במוצרים ומבטיחה שאשוב יותר מאוחר כדי לבדוק האם אוכל לשלם עבורם או לא. קנית מוצר - תשלם עליו".

נס: "החוק בישראל מקנה עדיפות לעובדים שכירים"

מנאמני מעריב נמסר היום בתגובה לדרישות העובדים: "אנחנו בעד שכל הפרילנסרים יקבלו את מלוא שכרם, אולם החוק בישראל יוצר הבחנה ברורה בין פרילנסרים לעובדים. כנאמני בית המשפט אנחנו מחויבים לפעול במסגרת החוק, אנחנו פועלים מול הביטוח הלאומי, שהוא הכתובת לטענות, בכדי שיכיר ביותר פרילנסרים כעובדים. חבל שנציגי הפרילנסרים אינם מבינים שאנחנו איתם ובעדם".

"הנה האמת הפשוטה: החוק בישראל מקנה עדיפות לעובדים שכירים בצורת זכות קדימה לקבלת זכויותיהם לפני נושים אחרים במצבי הקפאת הליכים ופירוק. זכות קדימה זו לא קיימת לפי החוק היבש לפרילנסרים, הנחשבים לפי החוק ל"ספקים", כאשר החברה נכנסה להקפאת הליכים, נותרו הפרילנסרים עם חובות עבר של מעריב - חובות שלא ניתן לשלמם במהלך תקופת ההקפאה.

"על מנת להקל על הפרילנסרים, העמדנו לאותם פרילנסרים מקדמה על חשבון השירותים שניתנו על ידם בחודשים ספטמבר ואוקטובר של תקופת ההקפאה. לפיכך, השכר בגין עבודתם בתקופת ההקפאה שולם לפרילנסרים במלואו כאשר מראש הובהר להם כי המקדמות יקוזזו מהתשלום האחרון שישולם לפרילנסרים על ידי הנאמנים. מובהר כי לא נותר כלפי הפרילנסרים כל חוב בגין עבודתם תחת הנאמנים בתקופת הקפאת ההליכים אלא אך ורק בגין חובות עבר שיוסדרו במסגרת הסדר הנושים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully