וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערוץ 9 תובע את ועדת המדרוג: ההכנסות צנחו בגלל שיטת המדידה

26.12.2012 / 14:39

התביעה שהוגשה הבוקר לבית המשפט המחוזי באה בעקבות פניות קודמות של הערוץ, אשר לטענתו מצביעות על חוסר אמינות בנתוני המדגם ומתבססות על חוות הדעת של הפרופ' קמיל פוקס

ערוץ 9 הגיש הבוקר תביעה לבית המשפט המחוזי נגד הוועדה למדרוג בדרישה למינוי נאמן בלתי תלוי שיבדוק את מהימנות נתוני הרייטינג המתפרסמים מדיי יום. התביעה שהוגשה באמצעות עו"ד דב אברמוביץ, בא כוחו של הערוץ, מגיעה לאחר מספר פניות קודמות שלא הביאו לפתרון הסוגיה.

על פי כתב התביעה, "תגובה של משיכת כתף, למשל, לחשד מנומק ומבוסס לנתונים לא-אמינים, אינה עולה בקנה אחד עם תפקידיהם של המשיבים, הן בכובעם כנאמנים של חברי הוועדה, והן בכובעם כגוף מעין-ציבורי המופקד על הליבה המסחרית של שוק הטלוויזיה בישראל. כל שמבוקש הוא ביצוע הפעולה המינימאלית המתחייבת במצב הקפקאי אליו נקלעה המבקשת - קיום בדיקה חיצונית ויסודית של השינויים שביצעו המשיבים לשם איתור הבעיה שהביאה לשינוי הדרמטי בנתוני הצפייה של אוכלוסיית העולים. ותיקון הבעיה תוך הקניית מלוא הסמכויות הנדרשות לשם כך למומחה החיצוני".

"נתוני הצפייה ה'פורמליים' של הוועדה משקפים יקום מקביל"

תביעת הערוץ מסתמכת על חוות דעת שחוברה על ידי פרופ' קמיל פוקס, אשר קובעת כי "עד אמצע שנת 2010 שיעור הצפייה של האוכלוסיה הרוסית היה, באופן קבוע, גבוה יותר בכ-5% משיעור הצפייה בקבוצת הביקורת, המייצגת את האוכלוסיה הכללית שאינה דוברת רוסית בישראל". לטענת הערוץ, "לפתע, באוקטובר 2010 ירד הפער שבין מדגם העולים לבין קבוצת הביקורת לכדי 3% ובשנת 2011 צנח פעם נוספת והגיע לשיעור נמוך יותר מאשר באוכלוסיה הכללית". בערוץ טוענים כי לא ניתן להסביר את הירידה החדה, בשנתיים האחרונות, אלא "בשינויים משמעותיים ומובהקים סטטיסטית בתת הפאנל האמור לייצג את אוכלוסיית העולים, כך שאחוזי הצפייה של הפאנל הזה עשויים לאמוד בצורה מוטה מאד את הרגלי הצפייה של אוכלוסיית היעד".

בהמשך התביעה מתייחס עורך הדין אברמוביץ למודל העסקי של הערוץ עם הקמתו ומציין כי "בעלי המניות השקיעו יותר מ- 150 מיליון ש"ח בערוץ. הם עשו זאת על סמך תכניות עסקיות והנחות עבודה שהביאו בחשבון שיעורי צפייה מסויימים של אוכלוסיית העולים, שמהם נגזרים הכנסות ממכירת זמן פרסום. "המבקשת סבורה, בין היתר על סמך סקרים בלתי תלויים שביצעה, כי הנחות עבודה אלה עודן נכונות, אלא שהמשיבים, בהתנהלות לא זהירה, ובניגוד לחובותיהם כנאמנים, הביאו לכך שנתוני הצפייה ה'פורמליים' של הוועדה משקפים 'יקום מקביל' שדבר אין לו עם נתוני האמת של צפיית אוכלוסיית העולים".

"באופן תדיר וטבעי גורם זה או אחר אינו שבע רצון מהנתונים"

מהערוץ נמסר היום: "בישיבה שנערכה עם ועדת המדרוג, נאמר לקברניטי הערוץ כי גם הם מזהים את האנומליה, אבל לא יודעים להסבירה. בשנת 2011 דרש היועץ המשפטי של הערוץ לברר מה מקור אי ההתאמות ואי הסדרים בנתוני של הוועדה. גם בפעם הזו לא זיהינו את נכונות הוועדה לעשות בדיקת בית יסודית. בנובמבר 2011 פנינו אליהם במכתב משפטי ראשון ובדצמבר 2011 פנה הערוץ לפרופ' פוקס בבקשה לערוך בדיקה של נתוני וועדת המדרוג".

לאוניד בלחמן, מנכ"ל ערוץ 9, מסר: "לפני למעלה מחצי שנה פנינו בצינורות המקובלים לוועדת המדרוג בבקשה לבדיקה מעמיקה והיקפית של נתוניה המפורסמים מדי יום. לאורך כל תקופה זו, בקשתנו להקמת גוף נייטרלי ובלתי תלוי לבדיקת הממצאים לא זכתה להתייחסות ונדחתה בכל פעם מחדש. הסיטואציה הנוכחית לא הותירה ברירה בידנו, אלא לפנות לערכאות משפטיות שכן לנתוני הרייטינג השפעה מכרעת על כל ערוץ מסחרי בישראל. אני סבור ובטוח שבית המשפט יורה לוועדה לפעול בנושא בהקדם ולבדוק את השינוי הדרסטי שחל בממצאיה בשנים האחרונות".

מוועדת המדרוג נמסר בתגובה: "העתירה טרם נמסרה לידינו, ולכן לא נוכל להגיב לתוכנה. הועדה למדרוג פועלת על פי אמות מידה מקצועיות בינלאומיות מקובלות תחת פיקוחו של פרופ' צבי גילולה, מומחה לסטטיסטיקה בעל שם עולמי, מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת שיקגו. באופן תדיר וטבעי גורם זה או אחר אינו שבע רצון מהנתונים, וטענות מעין אלו נבדקות ביסודיות וברצינות על ידינו מעת לעת. טענות ערוץ 9 נבדקו על ידי הנהלת הועדה ופרופ' גילולה בדקדקנות, תוך דיאלוג עניני ומקצועי עם הנהלת הערוץ ואנשיו, ולא נמצא להן שום יסוד".

ועדת המדרוג תפסיק את מדידת הרייטינג לערוץ 9

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully