וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת העיתונות: "כלכליסט" לא הפר את תקנון האתיקה כשהפר אמברגו

30.12.2012 / 13:09

בעקבות הערעור שהגיש על התלונה של בנק ישראל נגד העיתון, בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות הפך את החלטתו וזיכה את ”כלכליסט”

"אין מקום לקבוע כי 'כלכליסט' הפר את תקנון האתיקה", כך החליט היום בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות במסגרת ערעור שהגיש העיתון על תלונה שהוגשה נגדו על ידי בנק ישראל. בכך, הפכה למעשה המועצה את ההחלטה שהתקבלה לפני כחודשיים בה נקבע כי "כלכליסט" הפר אמברגו שקבע בנק ישראל לפרסום תוצאות דו"ח ביניים של הצוות לבחינת הגברת התחרותיות בבנקים, ובכך עבר עבירה אתית על חוקי תקנות האתיקה של המועצה. "בכלכליסט" טענו אז כי הסדר אמברגו מנוגד לחוק ההגבלים העסקיים, ועל כן יש לבטל אותו.

"בנק ישראל מקפיד להפיץ דו"חות ארוכים ומורכבים לכלי התקשורת תוך שימוש באמברגו, מתוך אמונה שהדבר מאפשר סיקור מעמיק, מקצועי ואמין של החומרים שאנחנו מפרסמים. השימוש בכלי זה תלוי ביחסי האמון שלנו עם כלי התקשורת השונים ובאתיקה המקצועית של אותם כלי תקשורת", כתב אז יוסי ד"ר יוסי סעדון, דובר בנק ישראל. "האמון הזה נפגע לאור האופן בו בחר 'כלכליסט' להתנהל".

בימים האחרונים, כאמור, חברי בית הדין הגיעו למסקנה כי ההסתמכות של "כלכליסט" על מכתבו של מזכ"ל מועצת העיתונות מוצדקת וכי עקב אי הבהירות המסוימת שיצר המכתב לא ניתן לשלול את טענת "כלכליסט" שהסיק מהמכתב שתקנון האתיקה אינו אוסר הפרת אמברגו.

עוד קבע הרכב בית הדין כי העיתון לא עבר על סעיף 3(ב) לתקנות האתיקה "שכן בסעיף זה מדובר בפירוש על הבטחה מצד העיתון והעיתונאי ואין חולק שבמקרה הזה הבטחה כזו לא ניתנה".

הרכב בית הדין קבע בהחלטתו, שיש לה משמעות מעתה ואילך, כי אמברגו יש לכבד וכי עיתון או עיתונאי שיעשה שימוש במידע שקיבל תחת אבמרגו בניגוד להוראות המפורטות ייראה מכאן ואילך כמפר את סעיף 22 לכללי האתיקה של מועצת העיתונות. "בוודאי שעיתון אינו מחויב לאמברגו כל עוד אינו עושה שימוש במידע שקיבל ממי שהתנה את פרסום המידע בכיבוד האמברגו", כתב הרכב בית הדין. לקבל מידע הכפוף לאמברגו ולעשות בו שימוש בניגוד לתנאי האמרגו משול להחזרת המקל בשני קצותיו כי בעצם קבלתו טמונה ההסכמה לתנאי האמברגו", כתב עו"ד יורם סמואל יושב ראש הרכב בית הדין שדן בסוגיה. את "כלכליסט" ייצג בדיון עו"ד תמיר גליק ממשרד ליבליך – מוזר.

עורך "כלכליסט" יואל אסתרון מסר בתגובה להחלטה: "אנחנו שמחים על הקביעה ש'כלכליסט' לא הפר את תקנון האתיקה במקרה של בנק ישראל. עקרונית, העיתונות צריכה לקיים דיון מהותי יותר על השאלה האם האמברגו בכלל עדיין רלוונטי לתקשורת של המאה ה-21".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully