וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא יום הכיפורים, אבל גם לא פורים

אף כלי תקשורת לא חזה את הפתעות הבחירות: צניחת הליכוד, המפץ של לפיד והשוויון בגושים. עם זאת, מרביתם ציירו תמונה שאינה רחוקה מהמציאות. מי בכל זאת דייק יותר, ומי פישל

אם אפשר לסכם במשפט אחד את ההרגשה הבוקר בקרב מכוני הסקרים שביצעו עבור גופי התקשורת השונים את הסקרים, הוא ככל הנראה יהיה - "הכל צפוי והרשות נתונה". מרבית גופי התקשורת, אשר השתמשו במכוני המחקר (חלקם אף בהצלבה), ניבאו באופן יחסית טוב את המגמות, דפוסי ההצבעה למפלגות, והדעיכה ההדרגתית של הליכוד-ביתנו בשבועות האחרונים. עם זאת, אף לא אחד מהם, הצליח לנבא את הנתון הדרמטי שהשיג יאיר לפיד - וכן את גודל המפלה של מפלגת השלטון.

אמש, בליל הבחירות, הסבירו הסוקרים בערוצי הטלוויזיה השונים כי הסקרים ייצגו היטב את המצב נכון ליום שישי - האחרון בו ניתן היה לפרסם סקרים, וכי שתי המגמות צברו תאוצה רק ביומיים שלושה האחרונים שלפני ההליכה לקלפי - אולם ברור, כי מדובר בכשלון יחסי, עליו הם חתומים.

הכישלון הנוסף: חיזוי השוויון הבין גושי

כישלון נוסף היא החיזוי אודות השוויון הבין גושי. שום סקר, בשום כלי תקשורת, לא העריך כי גוש השמאל יקבל 60 מנדטים, וגם "הארץ", שהסקר המחמיא ביותר שלו העניק לגוש 57 מנדטים, לא צפה את גודל המהפך. מאידך, יצוין כי לשוויון אין משמעות פרקטית אמיתית היות ומפלגות השמאל עצמן אינן מחשיבות את המפלגות הערביות (שישית מהגוש) כפרטנריות לקואליציה. כך שבמובן זה, הפרשנים צדקו בניתוחם את תמונת המצב.

בבדיקה שערכנו כאן, בוואלה! ברנז'ה, ביצענו ספירה של הסטייה של כל גוף תקשורת מתוצאות האמת נכון להבוקר (רביעי), אשר לא כוללות את ספירת המעטפות הכפולות. בשקלול נערך חישוב מצטבר של התוצאות הללו אל מול מספר המנדטים שחזה כל גוף תקשורת לכל מפלגה.

הבדיקה מתייחסת לנתוני הסקרים האחרונים שפרסמו כלי התקשורת הגדולים בישראל:

• 18/01 ערוץ 1 (המדגם מנו גבע)
• 18/01 ידיעות אחרונות (דחף מינה צמח)
• 17/01 ערוץ 2 (פאנלס פוליטיקס)
• 17/01 הארץ (דיאלוג קמיל פוקס)
• 17/01 רשת ב' (מאגר מוחות יצחק כץ)
• 17/01 ישראל היום (הגל החדש)
• 17/01 מעריב (מאגר מוחות יצחק כץ)
• 16/01 נענע ערוץ 10 (דיאלוג קמיל פוקס)
• 16/01 וואלה! (טלסקר)
• 15/01 ערוץ 2 (דחף מינה צמח)
• 14/01 ערוץ הכנסת (אחר)

פוסט מורטם: הסקרים אל מול המציאות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ידיעות אחרונות" עם הסטייה הכוללת הנמוכה ביותר

כאמור, אף אחד מהסקרים שפורסמו בכלי התקשורת לקראת סוף השבוע לא הצליח לחזות את הנסיקה של מפלגת "יש עתיד" למספר של 19 מנדטים. הקרוב ביותר לכך היה "ידיעות אחרונות" שחזה למפלגה 13 מנדטים, והרחוק ביותר היה "מעריב" שנתן למפלגתו של לפיד 8 מנדטים בלבד. אף כלי תקשורת גם לא הציע כי לליכוד-ביתנו יהיו פחות מ-32 מנדטים, ואת המספר הזה חזו ערוץ 10, ערוץ 1, "ידיעות אחרונות" ו"הארץ". המפריזים הגדולים בכוחו של הליכוד היו "מעריב" ורשת ב' שחזו למפלגת הליכוד-ביתנו 37 מנדטים, ערוץ 2 וישראל היום חזו למפלגה 35 מנדטים.

כלי התקשורת היחיד שחזה את 15 המנדטים של העבודה היה "מעריב", בעוד כל כלי התקשורת האחרים חזו 16 עד 17 מנדטים למפלגה. כל כלי התקשורת חזו למפלגת הבית היהודי מנדטים רבים מאלה שקיבלה, ואף אחד מהם לא חזה את המספר המדויק של 11 מנדטים. הקרובים ביתר היו "ידיעות אחרונות" וערוץ 2 (מינה צמח) שנתנו למפלגה 12 מנדטים, וואלה! ו"ישראל היום" חזו למפלגתו של נפתלי בנט 15 מנדטים. ערוץ 10, ערוץ 1 וערוץ 2 (מינה צמח) חזו שלושתם כי ציפי לבני והתנועה יקבלו 9 מנדטים, את המספר המדויק של 6 חזו וואלה! ומשעל חם (פאנל פוליטיקס). כל כלי התקשורת למעט וואלה! ו"ישראל היום" חזו כי מרצ תכפיל את כוחה.

גוף התקשורת שהצליח להציג את הסטייה הנמוכה ביותר הוא "ידיעות אחרונות", עם "פספוס" של 15 מנדטים בלבד. את התמונה המדויקת ביותר אחריו הציג עיתון "הארץ" עם סטייה של 20 מנדטים בסך הכל. כלי התקשורת שחילקו הכי הרבה מנדטים לא נכונים הם "מעריב" עם סטייה של 31 מנדטים מתוצאות האמת, ורשת ב' עם סטייה של 30.

בערוצים 1 ו-2 ואצלנו בוואלה! הוצגה תמונה מדויקת יותר (סטייה של 22 מנדטים) מאשר בערוץ 10 (סטייה של 26). ב"ישראל היום" הציגו סטייה של 23 מנדטים מנדטים מתוצאות האמת אל מול 21 בעיתון "סופהשבוע".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

מנו גבע: "יאיר לפיד זה לא פספוס"

על הכשלון בחיזוי של "יש עתיד" כמפלגה השנייה בגודלה בכנסת, הסוקרים דווקא לא חושבים שצריך לעשות בדק בית. אם כבר, אז לשנות את הרגולציה בנושא פרסום הסקרים בסמוך לתוצאות האמת. "יאיר לפיד זה לא פספוס, זו תוצאה של אפקט הסחף של הימים האחרונים", אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה מנו גבע. מנכ"ל "מדגם ייעוץ ומחקר" והסוקר של ערוץ 1. "ראינו את הסחף הזה כי ערכנו סקר שבו ראינו את הירידה של בנט והעלייה של לפיד - אבל אי אפשר היה לפרסם את זה".

אבל מומנטום קיים לאורך כל הקמפיין, אתה לא חושב שלפחות בשתי מפלגות הייתה סטייה משמעותית?

"אם נסתכל על הסקרים האחרונים, כולם, היו מאוד קרובים ביום חמישי האחרון", הוא אומר. "ראינו את הליכוד עם 23, מרצ עם 6, שס עם 11 - הדברים העיקריים נראו אבל היה מומנטום שקשה להביא לידי ביטוי בסקרים כי זה עניין של הדינמיקה בימים האחרונים עד הבחירות. אנחנו הסוקרים נותנים תמונת מצב שנכונה ליום שבו הסקר נעשה. כשעושים סקרים סמוך לבחירות רואים את המגמות מתחזקות, אבל קשה להביא את זה לציבור. בארצות הברית, אני מזכיר, גם ביום הבחירות עוד מפרסמים סקרים".

דיברתם הבוקר בינכם, הסוקרים? איזה קושי חוויתם כולכם?

"כמובן שדיברנו. אני חושב שמה שעשה לנו את הכי הרבה בעיות היה המגזר הערבי, הם לא שיתפו פעולה כמעט בכלל עם אף מכון סקרים. זה יצר לכולם בעיה. הציבור הערבי יצא להצביע במאסות רבע שעה אחרי שסגרנו את הסקרים".

מתי זה?

"בשמונה ורבע. כדי לעלות לשידור בזמן ולהכין את הנתונים חייבים לסגור את הסקר בשמונה ורבע. אף סוקר לא יכול להרשות לעצמו לא להיות מכן עם התוצאות בשעה עשר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully