וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות השנייה מגבילה השתתפות ילדים בריאליטי: משיקה אמנה לזכייניות

3.2.2013 / 7:01

בין היתר, קובעת הרשות כי מעתה יידרש אישור פסיכולוג להשתתפות ילדים בתוכניות וכי גופי השידור יאלצו לצרף את האמנה כנספח לחוזה ההתקשרות בין חברת ההפקה לבין ההורה והילד

בעיתוי מעניין עם עלייתו לשידור הערב (הערב) של הריאליטי ?בית הספר למוזיקה? של קשת, מודיעה היום הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו כי אישרה אמנה שתסדיר את השתתפותם של ילדים בתוכניות טלוויזיה, והיא תחייב את כל התוכניות בהם משתתפים ילדים באופן מיידי. מבדיקת הרשות עולה כי טרם עליית התוכנית הערב - כ-40 ילדים השתתפו בשנה האחרונה בתוכניות טלוויזיה.

באמנה נכללות התייחסויות של משרד המשפטים, החינוך והתמ"ת והמועצה לשלום הילד. האמנה חלה על הזכיין המשדר, על היוצרים והמפיקים ועל הגופים המשדרים. גופי השידור יאלצו מעתה לצרף את האמנה כנספח לחוזה ההתקשרות בין חברת ההפקה לבין ההורה והילד המשתתף. על פי הרשות, האמנה נועדה להבטיח שזכויות הילד ישמרו הן בשידור עצמו והן בקדימונים ובפרסומים הנוגעים לתוכנית.

האמנה קובעת כי השתתפות ילדים בתוכניות טלוויזיה היא חלק ממימוש זכותם לחופש ביטוי, אך זכות זו צריכה להיות מאוזנת עם החובה להגן על טובת הילד, בהתחשב בעובדה שלהשתתפותו בתכניות עשויה להיות השלכה גם בבגרותו. על פי האמנה, כל החלטה הנוגעת לאישור השתתפותו של ילד בתוכנית טלוויזיה תיעשה לאחר בדיקה פרטנית של הרקע החברתי, המשפחתי והבריאותי של הילד, ותוך התחשבות במוקדי פגיעה אפשריים בעת הפקת התוכנית ושידורה. הערכת מסוגלות הילד להשתתף בתוכנית תיעשה על ידי פסיכולוג המתמחה בטיפול בילדים.

ליווי פסיכולוגי של הילד לאחר סיום ההפקה

והנה הכללים שאותם יחויבו גופי השידור למלא בעת השתתפות ילדים בתכניות טלוויזיה:

• יש לכבד את זכותו של ילד לפרטיות, לרבות חשיפת מידע רפואי או נפשי או מידע על אורח חייו הפוגע בצנעת הפרט ובצנעת חייו.
• יש להימנע מהצגתו של ילד בצורה מביכה, פוגעת או משפילה או כזו שפוגעת בכבודו, לרבות בשל מוגבלותו (לרבות בקדימונים).
• אין להפלות ילדים בכל הנוגע להשתתפותם בתוכניות טלוויזיה מכל טעם שהוא, לרבות על בסיס מין, גזע, דת, מעמד, רקע חינוכי או יכולת פיסית.
• אין לשתף ילד בתכנית שיש בה כדי לעודד עבריינות או התנהגות לא מוסרית, ובכלל זה תכנית מצגיה באור חיובי התנהגות המהווה עבירה או בלתי מוסרית.
• יש לוודא כי פרסים, ככל שיחולקו בתוכנית, יהיו מתאימים, ונאותים לילדים.
• יש לקבל אישור להשתפות הילד בתוכנית מהרופא של הילד ומנהל המוסד החינוכי בו הילד לומד.
• האמנה קובעת סעיף גם לגבי חזרה מהסכמה וכי יש ליידע את הילד באשר לזכותו וזכות ההורה לסגת מההתקשרות. אין לתת לילד תמריץ כלכלי או אחר, כדי להשיג הסכמה.
• יש ליידע את ההורים של הילד מראש לגבי נושא השידור, כותרתו, תכליתו והדרך שבה תוצג השתתפותו.
האמנה קובעת כללי התנהגות בעת הפקת התוכנית ואחריה, ביניהם:
• על מפיקי התוכנית לקבוע הנחיות לעבודה עם ילדים בהתאם לעקרונות האמנה ולהביאן לידיעת צוות ההפקה. החובה מוטלת על הזכיין ליידע את ההפקה.
• תקופת ההפקה עשויה להיות אינטנסיבית ומתוחה. יש להיעזר בליווי פסיכולוגי של הילד על ידי אנשי מקצוע כדי להתמודד עם בעיות אפשריות במהלך ההפקה.
• יש לאפשר נוכחות אדם מוכר לילד (כגון מורה, הורה, אפוטרופוס) אשר יהיה מופקד על טובתו.
• ליווי פסיכולוגי של הילד לאחר סיום ההפקה, ובייחוד בעת שידור התוכנית בפועל ובמשך תקופה של שלושה חודשים לפחות לאחריה.

לדברי אילת מצגר, מנכ"לית הרשות: "אנו עדים היום להשתתפות הולכת וגוברת של ילדים בתכניות טלוויזיה מסוגים שונים. יש חשיבות רבה לאפשר השתתפות זו, אולם במסגרת מגבלות אשר יגנו על זכויות הילדים ויבטיחו תנאים המתאימים לגילם ולהתפתחותם הנפשית של ילדים. הנושא נבחן על ידי הרשות במדינות נוספות בעולם, וגיבשנו אמנה, שתחייב את הגורמים המשדרים והמפיקים, הכוללת את הנושאים העיקריים שיש לתת עליהם את הדעת. במיוחד חשובה הקביעה שלנו כי לא רק הורי הילד צריכים לאשר השתתפותו בתכנית, אלא גם הרופא ומנהל המוסד החינוכי בו הוא לומד. אני בטוחה שהזכיינים יקבלו עליהם את האמנה מרצון ויפעלו בהתאם בהסכמה. במידה ולא, האמנה תעוגן בכללים".

לדברי ד"ר אילן אבישר, יו"ר מועצת הרשות השנייה, "המועצה נחושה לשמור על זכויותיהם של הילדים המשתתפים בתוכניות טלוויזיה ולהבטיח את ביטחונם ורווחתם הנפשית והפיזית. מדובר בסיטואציה מורכבת שדורשת רגישות רבה וזהירות מקצועית תוך שיתוף פעולה מלא של כל הנוגעים בדבר. אנו נבחן באופן קפדני את התוכניות שישודרו אשר בהן משתתפים ילדים כדי להבטיח שכל הנוגעים בדבר ממלאים את כל עקרונות האמנה. מועצת הרשות השנייה רואה באמנה זו חלק נוסף בפעילותה לדאגה לשלום הציבור אותו היא מייצגת והילדים בפרט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully