וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסכמים שנה של ביזוי נשים בתקשורת

6.3.2013 / 14:01

בחמש השנים האחרונות עלה מספר התלונות בנושא סקסיזם, מגדר ומיניות בתקשורת פי שלוש. האשם המרכזי: ז'אנר הריאליטי. ח”כ עליזה לביא: ”בחדשות ובאקטואליה כמעט ואין נשים”

דו"ח מיוחד של נציבות פניות הציבור ברשות השנייה לרגל יום האישה הבינלאומי מצביע על עליה במספר התלונות בנושא סקסיזם, מגדר ומיניות: מ-60 תלונות בשנת 2008 ל-172 תלונות בשנת 2012 כאשר של תלונה שנייה נמצאה מוצדקת.

התלונות שהגיעו לנציבות היו מגוונות, ובהן תלונות על קללות וביטוים בעלי אופי מיני, קדימונים בעלי אופי מיני בוטה, הדרת נשים, פרסומות בעלות אופי מיני וסדרות שהתכנים המינים בהם היו העיקריים.

בנציבות קוראים לציבור להמשיך ולהגיש תלונות נגד תכנים פוגעניים כלפי נשים בתקשורת, ואף יזמו שיתוף פעולה עם מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, שדולת הנשים ונעמת שיאפשר לנשים לפנות דרך הארגונים לנציבות ולהתלונן על תכנים בוטים נגד נשים בערוצים 2 ו-10 ובתחנות הרדיו האזוריות.

"הפרלמנט" הציגה עירום, "אלנבי" עם פרומואים מבזים

התלונות הרבות ביותר על ביזוי נשים בתקשורת בשנה החולפת היו נגד דבריה של ורדה רזיאל ז'קונט בתכניתה ברדיו 103FM, אז הגיבה בבוטות למכתב של צעירה שהותקפה מינית. השידור גרר מספר שיא של 60 תלונות. 34 מהתלונות היו על פרסומות בעלי אופי סקסיסטי ושוביניסטי. על פרסומות בעלי אופי סקסיסטי ושוביניסטי התקבלו 34 תלונות.

26 מהתלונות היו על התבטאויות לא הולמות לגבי נשים – בין היתר בתוכניות "צחוק מעבודה" בה נאמרו הערות מיניות שפגעו בנשים, בתוכנית "דייט בחשיכה" בה נטען כי נשים הוצגו כסחורה, בתכנית "הפרלמנט" בה הוצגו נשים עירומות ובתוכנית "האח הגדול" בה דיבר אחד המשתתפים על אחת המשתתפות בצורה בעלת אופי מיני בוטה.

21 מהתלונות היו נגד הסדרה "אלנבי" על ערוץ 10, בעיקר נגד הקדימונים לתוכנית שהציגו נשים בצורה סקסיסטית וכן על התכנים המינים הבוטים שהיו בסדרה. 16 מהתלונות הוגשו נגד התוכנית "דה וייס" לאחר שבאחד הפרקים התרברב משתתף כיצד הטריד מינית מנטורית בתוכנית מקבילה בה השתתף בחו"ל. 6 מהתלונות היו על הצגת תמונות לא הולמות של נשים בתכנים חדשותיים, למשל צילומי האונס על חוף הים. 6 מהתלונות היו על התמונות החושפניות של נשים בתכנית "הישרדות". 3 מהתלונות היו על הדרת נשים בתוכניות שונות.

"העלייה בהיקף תוכניות הריאליטי - גורם מרכזי לזינוק"

לדברי נציב פניות הציבור ברשות השנייה דוד רגב, מניתוח הפניות עולה כי העלייה בהיקף תוכניות הריאליטי בשנים האחרונות היא אחד הגורמים המרכזים לזינוק במספר התלונות. "עיקר התלונות שהגיעו אלינו בשנים האחרונות הוא על תוכניות מציאות שבהן נעשה שימוש בוטה בשפה גסה, קללות ומצבים בעלי אופי מיני, ובנוסף חלה עליה גדולה בתלונות גם בתוכניות הבידור וברדיו", הוא אומר.

"נראה כי השילוב בין עליה בהיקף התכנים הבוטים לבין עליה במספר הצופים המתנגדים לתופעה הביאו לזינוק במספר התלונות לנציבות פניות הציבור. זו תופעה שאין לה מקום וצריך להאבק בה תוך שמירה על חופש הביטוי והיצירה."

מנכ"לית הרשות, אילת מצגר, התייחסה לנתוני הדוח ואמרה כי "הרשות פועלת בדרכים שונות נגד תופעות אלה, בין היתר בדרישה להסרת או הגבלת תכנים בוטים ופתיחת הליכי הפרה במקרים בהם התכנים הבוטים נוגדים את כללי הרשות השנייה. ההנחיות להשתתפות בתוכניות ריאליטי שנקבעו על ידי הרשות, והקוד האתי המתגבש בימים אלו לתחנות הרדיו האזוריות נותנים מענה אף הם לסוגיית כבוד האשה."

"אם היה נוחת כאן חייזר, הוא היה חושב שלא קיימות נשים במדינה"

הנושא עלה לדיון היום גם בכנסת, שם התקיים דיון מיוחד לציון יום האישה הבין לאומי. במהלך הדיון התייחסה ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד) לדו"ח ועדת השרים שצפוי להטיל על הרשות השנייה לבטל כל הגבלה על השמעת נשים בתחנת הרדיו החרדית קול ברמה.

"הגיע הזמן שנסיר את בגדי המלך ונודה על האמת: הדרת הנשים קיימת לא רק בתקשורת החרדית אלא גם בתקשורת הכללית", אמרה ח"כ לביא. "כאשר בוחנים את כלי התקשורת הכללית מגלים כי הדרת הנשים אינה זרה לה. בלב החדשות והאקטואליה ומרחיבי השיח – כמעט ואין נשים, ואם היה נוחת כאן חייזר בתקופת מבצע עמוד ענן וצופה בטלוויזיה, הוא היה חושב שלא קיימות נשים במדינת ישראל".

עמוד ענן: לאן נעלמו הנשים במשדרי האקטואליה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully