וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בתקשורת על אלוף בן: ”עיוות המציאות, ופגע בהבנות עם דו"צ”

22.4.2013 / 12:16

עיתונאים על מאמרו של עורך "הארץ" מהבוקר, בו חשף את עצם קיום הפגישה המסורתית בין עורכי העיתונים לרמטכ"ל: "מקומם שמתחריך מרוויחים מאי כיבוד של הבנות"

בכירים בתקשורת הופתעו לגלות כי עורך עיתון הארץ אלוף בן החליט לחשוף הבוקר (שני) את דבר קיומה של פגישה סגורה שנערכה לקראת יום העצמאות בין הרמטכ"ל רב?אלוף בני גנץ לבין עורכי העיתונות הבכירים מכלי התקשורת המובילים. השיחה, שאותה מתאמת לאנשי התקשורת חטיבת דובר צה"ל, מוגדרת כשיחה ל"רקע עמוק", כלומר אין לצטט את הנאמר בה, וכחלק מההבנות בין הצבא לבין אנשי התקשורת - דבר קיומה אינו מתפרסם.

במאמר דעה שפרסם הבוקר בן בעיתונו תחת בכותרת "מד מן בלשכת הרמטכ"ל" טען כי הרמטכ"ל מבקש לשמר תנאי שכר ופרישה מופלגים לקציני צבא ואינו מסתגל לשינויים החברתיים בישראל ביחס לתנאים מועדפים - ועל כן יתקשה להתמודד עם דעת הקהל באשר לקיצוץ בתקציב מערכת הביטחון. את מאמרו פתח בהרהור על תנאיה של מזכירת הרמטכ"ל, קצינה בדרגת רב-סרן, אשר הגישה לו קפה בעת אותה פגישה סגורה עם עורכים. בן ציין כי השיחה הוגדרה סגורה ואסורה בציטוט, ולא הביא פרטים ממנה מעבר לאותה הגשת קפה ("שחור, בכוס זכוכית גדולה").

"מקומם שמתחריך מרוויחים מאי כיבוד של ההבנות הללו"

"נהוג שלא לפרסם את דבר קיום הפגישה הזו, וכלי התקשורת מקפידים על כך", מסביר כתב בכיר באחד מכלי התקשורת הגדולים. "יש כל מיני שיטות 'להלבין' דברים שעלו בה ולהביא אותם לידי פרסום, כמו למשל לבקש מהמטכ"ל או דובריו התייחסות אליהם במועד מאוחר יותר ובאופן פרטני - מה שנהוג לכנות 'נאמר שיחות סגורות'. אבל גם אז כלי התקשורת לא מציינים כי במקור הדברים עלו באותה פגישה סגורה של הרמטכ"ל עם העורכים, וזה כחלק מההבנות אל מול דובר צה"ל".

שיחה פתוחה בין עורכים בכירים לבין הרמטכ"ל נערכת פעמיים בשנה בתקופות החגים. גורם שנכח בזו האחרונה סיפר הבוקר לוואלה! ברנז'ה כי בפתח הפגישה, כמו בכל פתח פגישה כזו, מדגיש דובר צה"ל תת אלוף פולי מרדכי שאין לפרסם את תוכן הדברים שעלו - אולם כמה דברים במאמרו של בן הבוקר מקום הישיר בפגישה. "בן ציין במאמר שלו שכתבה ב'כלכליסט' על בזבוז כספים בצבא עוררה את זעמו של הרמטכ"ל - הוא אמנם לא הציג את זה כציטוט, אבל זה משהו שהרמטכ"ל דיבר עליו בפגישה באריכות", אומר הגורם. "כל גוף תקשורת יכול לעשות את זה, לצטט דברים מהפגישה אבל לא להציג אותם כציטוט. אבל אנחנו בוחרים שלא כדי לכבד את הפורום, ויש משהו מקומם בכך שמתחריך מרוויחים מאי כיבוד של ההבנות הללו".

"בן הפך את הסיטואציה הזו לשוביניסטית - וזה לא היה ככה"

הגורם מבקש גם לציין את העוול שעשה בן, לדעתו, למזכירת הרמטכ"ל - אשר אינה פקידה בלבד אלא עוסקת בנושאים מהותיים בעבודה מטה הצבא - כאשר ציין את עניין הגשת הקפה בפגישה הסגורה. "יש כאן משהו משפיל, כי בן הפך את הסיטואציה הזו לשוביניסטית - וזה לא היה ככה", אומר לוואלה! ברנז'ה הגורם שנכח בפגישה. "מזכירת הרמטכ"ל אינה מגישת-קפה כפי שהוצגה, נהוג בפגישות עם גורמים רמי דרג שלא חיילת רגילה נכנסת לחדר הדיונים ובצדק כועסים הבוקר בצבא על האופן שבו הדברים הוצגו בעיתון".

גורם אחר הזכיר היום גם גם לפני שבוע, חשף בן במאמר דעה אחר שלו, ציטוטים מתוכן השיחה שלדבריו "מוטב היה אילו היו נחסכים".

זו הפעם השנייה מאז תחילת השנה בה בולט עיתון הארץ בבחירתו להביא לידיעת הציבור מידע שמתחריו בוחרים להסתיר מתוך התחייבויות חוקיות או אחרות. עם התפוצצות פרשת "האסיר איקס" פרסם העיתון את פרטיה, למרות שהם היו גם בידי מתחריו שמילאו אחר צו שאסר את פרסום הפרטים. היועץ המשפטי לממשלה העביר אז ביקורת על בחירתו של העיתון, אולם לא נקט נגדו באי אלו צעדים.

אלוף בן בחר שלא להתייחס לדברים. בדובר צה"ל מסרבים, באופן עקרוני, לפרט בפומבי על אודות יחסיהם עם כלי התקשורת השונים וכך נהגו גם הבוקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully