וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמיר גילת על גביית האגרה: השיטה הקיימת כשלה

1.5.2013 / 14:42

יו"ר רשות השידור: "השיטה הקיימת לא מוכיחה את עצמה יותר. הרשות צריכה לעסוק רק בדבר אחד - בשידור. במאה העשרים ואחת ובאווירה הציבורית הקיימת המצב לא יכול להימשך כך"

יממה לאחר ששר התקשורת ארדן הביע בחריפות את דעתו השלילית על האופן שבה מתנהלת רשות השידור והודיע במפתיע כי יעמיד מחדש את הרפורמה למבחן, וברשות מגיבים על אחת הסוגיות שמעוררת בקרב האזרחים את התרעומת הרבה ביותר - גביית האגרה. "אי-אפשר לצפות מגוף שידור שנלחם על קיומו ושואף להיות אטרקטיבי בזירה תחרותית לאחוז במקל בשני קצותיו – גם לשכנע את הציבור ליהנות משירותים ושידורים מבחירה וגם לרדוף אותו באמצעים הנתפשים כבעייתיים מבחינה ציבורית", כך אמר יו"ר הרשות אמיר גילת בישיבת מליאת רשות השידור. גילת הוסיף כי "במאה העשרים ואחת ובאווירה הציבורית הקיימת המצב לא יכול להימשך כך יותר. מאחר והשיטה הקיימת אינה טובה צריך למצוא חלופות למימון השידור הציבורי".

"לרשות השידור אין די כלים להתמודד עם המשימה - לא בתחום הגבייה עצמה ולא בתחום בשירות לאזרח", כך לדברי גילת. הוא הוסיף כי "רשות השידור צריכה לעסוק רק בדבר אחד – בשידור. השיטה הזאת (של גביית האגרה, ד.א) אולי עבדה בזמן מסוים, באווירה מסוימת, אבל בעידן המודרני צריך להתאים אותה לרוח הזמן". במהלך דיון שיזם בנושא האגרה ואגף הגבייה.

"לנתק את הזיקה בין מקלט הטלוויזיה לאגרה"

גילת אמר כי החוק בנוגע לגביית האגרה הקיים משנת 1965 וקובע כי הרשות תגבה את אגרת השידורים מכל מי שברשותו מקלט טלוויזיה הוא מיושן כיוון שהוא מתעלם מהשינויים הטכנולוגיים והחברתיים שמאפשרים צריכת שידורים במחשב, בטלפונים החכמים ובאמצעים נוספים. "צריך לנתק את הזיקה בין מקלט הטלוויזיה לאגרה. אם המדינה ואזרחיה חפצים בשידור ציבורי וההערכה היא כי הם רוצים בכך, אז ברור שמישהו גם צריך לממן זאת", אמר גילת.

מתקציב רשות השידור לשנת 2012 שנחשף בוואלה! ברנז'ה עלה כי הכנסותיה של הרשות מאגרות שונות ובהן אגרת הטלוויזיה עומדות על יותר מ-746 מיליון שקלים בשנה. לצורך השוואה, תקציב חברות החדשות של ערוצים 2 ו-10 כל אחת עומד על פחות מ-100 מיליון שקלים בשנה. הרשות מכניסה 92 מיליון שקלים נוספים מפרסומות, חסויות ותשדירי שירות, ו-80 מיליון שקלים העניק לה משרד האוצר. במסגרת הרפורמה אותה רוצה לבחון מחדש השר ארדן יועברו לרשות 230 מיליון שקלים כמענקים והלוואות.

לצד הכנסות העתק של רשות השידור מאגרה ומענקים נמשכו בשנה החולפת, זו השנה החמישית ברצף, חריגות שכר פרועות בקרב עובדי הרשות ואלה אף הלכו וגדלו. לפי דו"ח הממונה על השכר באוצר, ברשות 60 איש המקבלים שכר חריג בגובהו ועלות העסקתם הממוצעת היא 47.2 אלף ש"ח לאדם לחודש. ברשות השידור מסרבים למסור לציבור דין וחשבון בסוגיית עלויות השכר של עובדי הארגון ולא התייחסו לחריגות.

"תנועת 'עורו' שמחה על הרוח החדשה"

מתנועת "עורו" המובילה את המאבק ציבורי לביטול אגרת הטלוויזיה נמסר בתגובה לדברי יו"ר רשות השידור: "לשר הממונה על רשות השידור יש את הכוח לבצע רפורמה מקיפה באופן גביית האגרה. תנועת "עורו" שמחה על הרוח החדשה ברשות השידור ותשמח לשבת עם ראשיה ולהציג מספר חלופות אשר יקלו על גביית האגרה ויכניסו כסף רב יותר לרשות השידור. המנגנון כפי שמתנהל כעת לא יעיל ומביא להתמרמרות וכעס צרכני על רשות השידור. מאחר וקיים קונצנזוס סביב הצורך בשינוי גביית האגרה, אנו קוראים לכנסת ישראל לערוך התאמות ושינויים דחופים בחוק רשות השידור כבר בזמן הקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully