וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הפגנת פלסטינים בירושלים: שלושה צלמי עיתונות נעצרו

8.5.2013 / 18:42

בין המעוכבים לחקירה גם צלם ישראלי, צלם פלסטיני וצלם של סוכנות הידיעות AP - אשר לדבריהם נעצרו כדי למנוע מהם לתעד את המתרחש. במשטרה ציינו כי מדובר ב"טעות בזיהוי"

למעלה מעשרה מפגנינים נעצרו אחר הצהריים (רביעי) במהלך הפגנה של פלסטינים בשער שכם, במחאה על צעדת ירושלים. בין המעוכבים גם שלושה צלמי עיתונות, אשר לדבריהם נעצרו כדי למנוע מהם לתעד את המתרחש. מנגד, במשטרה מציינים כי מדובר ב"טעות בזיהוי" וכי כשהתברר שמדובר בעיתונאים השלושה שוחררו.

המעצר נערך במהלך הפגנה בשער שכם, בה נכחו כ-200 פלסטינים, בהם גם המעוכבים: צלם ישראלי, צלם פלסטיני וצלם של סוכנות הידיעות AP. אורן זיו, צלם "הארץ" שעוכב, סיפר לאחר ששוחרר לוואלה חדשות: "במהלך צעדת 'ריקוד הדגלים' לרגל יום ירושלים החלו להגיע קבוצות צעירים פלסטינים לשטח שער שכם. נוצר מתח בין הקבוצות, ובשלב מסוים המשטרה החליטה לפנות את הצעירים הפלסטינים מרחבת שער שכם".

שוטרי מחוז ירושלים שאבטחו את האירוע החלו לפזר את המפגינים בכוח. לדברי זיו, "השוטרים עצרו צלם פלסטיני עצמאי תוך כדי שימוש בכוח. הם תפסו גם אותי, תוך כדי שאני מחזיק תעודת עיתונאי ומראה להם אותה. זה לא שכנע אותם והם הפילו אותי לרצפה. לאחר מכן הם עצרו צלם AP, שעד עכשיו לא שוחרר. זה נראה כמו ניסיון למנוע מאתנו לצלם את מה שקורה שם".

הפגנה בשכם. יותם רונן
הפגנה בשכם/יותם רונן

"מרגע שהבינו השוטרים שמדובר בטעות בזיהוי ושאלו עיתונאים, הם שוחררו"

רק בשנה האחרונה הגיעו בארגון העיתונאים להבנות עם מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, לפיהן "עיתונאי אינו עוד מפגין". עמדה דומה הציג גם היועמ"ש למשטרה שאמר כי "ברורה לנו חשיבות העבודה העיתונאית. זה ברור שאתם צריכים להיות שם ולדווח". ההבנות הושגו בעקבות כמה מקרים בהם עוכבו לחקירה או נעצרו עיתונאים, לעיתים באלימות, בעת שסיקרו את הפגנות המחאה החברתית.

לדברי שמוליק בן-רובי, דובר משטרת מחוז ירושלים, "הייתה במקום הפגנה בלתי-חוקית. לאחר כמה פעמים בהן התרענו וביקשנו מהמפגינים להתפזר, התחלנו לבצע פינוי בכוח אך ללא שימוש באמצעים, במהלכו עוכבו עשרה בני אדם. בין המעוכבים היו גם צלמי עיתונות. מרגע שהבינו השוטרים שמדובר בטעות בזיהוי ושאלו עיתונאים, הם שוחררו".

ניסיונות למנוע מקרים כגון זה היו בעבר, ולפני מספר חודשים דווח כי בכוונת משטרת ישראל להנפיק אישורים מיוחדים לעיתונאים כדי למנוע את מעצרם, כוונה לה התנגדו בארגון בתוקף בנימוק כי הם רואים בכך פגיעה ביכולתו של העיתונאי לסקר אירוע מבלי שמפגינים או שוטרים ישנו את התנהגותם רק בשל נוכחותו. "נתקלנו בהבנה מכיוון המפכ"ל והיועמ"ש של המשטרה", אמרו בארגון בנושא זה. "הוסכם כי עיתונאי יצטרך להזדהות רק אם שוטר יפנה אליו לצורך עיכוב או מעצר, וכי הזיהוי יתבצע באמצעות תעודת לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית, מ"ש").

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully