וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתבים פרלמנטריים זועמים: "ליברמן פוגע בחופש המידע"

23.5.2013 / 13:20

על רקע האירועים בסוריה, הכתבים מביעים תרעומת על מיעוט חסר תקדים של שיחות רקע ותדרוכי עיתונאים מדיוני ועדת חוץ וביטחון בראשה הוא עומד, "מנימוקים ביטחוניים"

כתבים פרלמנטרים זועמים על יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אביגדור ליברמן ("הליכוד ביתנו") וטוענים כי מאז כניסתו לתפקיד הוא פועל לצמצום השקיפות של מליאת הוועדה ומוביל פגיעה מתמשכת בחופש המידע. הכתבים מביעים תרעומת על כך שהחל מתחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית ובמיוחד על רקע האירועים בסוריה - קיים מיעוט חסר תקדים של שיחות רקע ותדרוכי עיתונאים מדיוני ממליאת דיוני הוועדה. יצוין כי אין הכוונה לוועדות המשנה, שהנאמר בהן מסווג מתוקף חוק השב"כ, אלא בדיוני מליאת הוועדה.

"במשך עשרים שנה מתקיימים בוועדת החוץ והבטחון של הכנסת דיונים קבועים, ובתום כל דיון סגור יש תדרוך מאת גורם בכיר, יו"ר הוועדה או הדובר", אומר לוואלה! ברנז'ה אחד מהכתבים הפרלמנטריים, שביקש שלא להזדהות. "כל ראשי הוועדה לדורותיהם היו מתדרכים את הכתבים. בפורמט הזה, תמיד שהה בתדרוך גם איש צנזורה, כך שאין שום מניעה להמשיך בסידור הזה ולטעון שפתאום יש מניעה מטעמי בטחון למסור מידע לכתבים", הוא אומר.

"חברי כנסת קיבלו הוראה שלא לשתף פעולה עם התקשורת"

"ליברמן החליט מאז שנכנס לתפקיד לעשות הסדרים חדשים, והוא מקבל את תמיכת מנהל הוועדה שמואל לטקו. את כל הדיונים המעניינים הם סוגרים לתקשורת והם פותחים רק את הדיונים הלא רלוונטיים שהכתבים לא מתעניינים בהם. ההופעה הקודמת של הרמטכ"ל הייתה סגורה בפנינו לחלוטין, ואז יום אחר כך הוא אמר את כל הדברים באיזה כנס שהוא נאם בו והכותרות יצאו משם. אין בזה היגיון", מוסיף הכתב.

הכתבים מציינים כי עד עתה פעלו בתיאום עם הגורמים של הוועדה, כך למשל אם היה נודע להם על מידע מסוים שאותו היו מתבקשים שלא לפרסם - הם היו נמנעים מפרסומו לבקשת גורמי הוועדה גם אם הצנזורה הצבאית לא הייתה מתנגדת לכך. "אין לנו עניין לגרום לנזק לבטחון המדינה, אלא עניין לשמור על חופש המידע. עצוב שדווקא בחודש שבו מציינת הכנסת את יום חופש המידע היא עושה את הדבר הכי לא שקוף שיש, ומונעת מאיתנו ומאזרחי ישראל גישה למידע חושב ומהותי", אומר כתב פרלמנטרי אחר, שמוסיף כי חברי כנסת החברים בוועדה קיבלו הוראה מהיו"ר ליברמן שלא לשתף פעולה עם התקשורת או לפחות למעט בשיתוף פעולה כזה.

"קיימת החלטה נקודתית בדבר בצמצום הפעילות מול התקשורת"

לקראת דיון הוועדה הקרוב ביום שני, בו יופיע שוב הרמטכ"ל, מתכננים הכתבים למחות בנושא באופן רשמי מול אביגדור ליברמן. הכתב הוסיף כי "צריך להזכיר לליברמן שגם ראשי הוועדה הקודמים הקפדניים ביותר כמו עוזי לנדאו ודן מרידור היו מקיימים שיתוף פעולה הדוק עם התקשורת".

גורם בוועדה אומר היום לוואלה! ברנז'ה כי אין שינוי בנוהל העבודה מול התקשורת, אולם הודה כי קיימת החלטה נקודתית בדבר בצמצום הפעילות מול התקשורת וזאת רק בדיונים מסוימים. "אין שינוי בנוהל, אבל כן החלטנו במידה מסוימת שחלק מהסקירות בנושאים בטחוניים יקוימו במתכונת תקשורתית מסוימת", מודה הגורם. "המטרה היא לאפשר לגורמים הבטחוניים לרדת לעומק בדיווחים שלהם". באשר לטענה כי חברי כנסת נמנעים, בהוראת ליברמן, משיתוף פעולה עם כתבים לגבי נושאים שעולים בוועדה, אמר הגורם כי "הכתבים נתלים בזה שמדובר בליברמן (שנחשב ל"אנטי תקשורת", ד.א.) אבל הם שוכחים שחבר כנסת הוא נבחר ציבור והוא יכול, אם הוא רוצה, לדבר עם כתבים. לגבי הצוות המקצועי, החלטנו לצמצם כלפי חוץ כדי להרוויח פתיחות במידה גדולה כלפי פנים".

ליברמן: "הטענות אינן במקומן"

מלשכתו של חבר הכנסת אביגדון ליברמן נמסר לוואלה! ברנז'ה בתגובה לטענות: "יו"ר ועדת החוץ והביטחון חבר הכנסת אביגדור ליברמן לא הנהיג כל שינוי לחומרה במדיניות עבודת ועדת החוץ והבטחון של הכנסת מול התקשורת. מאז החלה הוועדה לעבוד בראשותו התקיימו מספר דיונים בעלי רגישות גבוהה מהרגיל שמטבע הדברים לא ניתן היה למסור פרטים רבים אודותיהם. לעומת זאת, רק השבוע התקיים דיון פתוח לתקשורת שהועבר בשידור חי (הדיון בו סקרה השרה הממונה על המשא ומתן עם הפלסטינים, ציפי לבני בהתקדמות המשא ומתן עם הפלסטינים, ד.א) וגם בישיבות האחרונות של הוועדה הוצאו הודעות רשמיות מטעם דובר הוועדה. לכן הטענות המועלות בידיעה אינן במקומן".

אסף דורון, דובר ועדת החוץ והביטחון, מסר בתגובה: "ועדת החוץ והביטחון עוסקת בשגרה בסוגיות מורכבות בעלות רגישות מדינית וביטחונית כאחד. תחומי האחריות המוטלים על הוועדה מחייבים אותה להתנהלות שונה בייחס לוועדות הכנסת האחרות ובכלל זה גם בהיבט התקשורתי. יחד עם זאת למול המגבלות המובנות הוועדה פועלת, ככול שהדבר ניתן, כדי לשקף באופן מרבי את פעילותה, מתוך הכרה כי הדבר נדרש ממנה כגוף ציבורי וממלכתי האמון על הפיקוח והבקרה על מוסדות מרכזים במדינת ישראל. עם כינונה של הכנסת החדשה הוחלט להרחיב את השקיפות הציבורית לפעילות הוועדה ובכלל זה את האפשרות לקיים דיונים שיהיו פתוחים לציבור ולתקשורת בין השאר באמצעות דיונים שיועברו בשידור חי בפורטל הוועדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully