וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפרק את מועצת הרשות? זו בדיחה וקשקוש אחד גדול"

2.7.2013 / 16:15

יו"ר ועדת הטלוויזיה ברשות השנייה יעקב שחם, משיב לביקורת: "יש אולי פחות משלושה חברי מועצה שגורמים למתח מיותר. אבל בסך הכל הרוב המוחלט מתפקדים באופן ראוי". ראיון

לפני שבועיים התקיים הריטואל החצי השנתי המוכר בין הרשות השנייה ולבין זכייניות הטלוויזיה. קשת ורשת העבירו לאישור את לוחות השידורים לחציון השני של השנה, הרשות לא אישרה את הלוחות ושלחה אותן לבצע בהן תיקונים, ולאחר שבוע הודיעה כי היא מאשרת את הלוחות. האם מדובר בשיטת מצליח של הזכייניות לשידור יותר תכני ריאליטי, או או בשיטת מצליח של הרשות להראות את השפעתה על הזכייניות? יו"ר ועדת הטלוויזיה של הרשות השנייה יעקב שחם מסביר: "בלוח השידורים הזכיינים מגישים גם תכניות שאינן מאושרות על ידנו כסוגה עילית וזוהי הסיבה לחוסרים שנוצרים, אין לי ספק שהם יודעים בדיוק מה המחויבויות שלהם.

אז הסיבה לפסילות היא לא עודף בתכניות ריאליטי?

"לא בדיוק. הדבר קורה כשהן (הזכייניות ד.ו.) מגישות לוחות שידורים שכוללים תכניות שלא מתאימות לז'אנר אותו הגדרנו. במקרה האחרון לא אישרנו את הלוחות כי היה חוסר בסוגה עילית. כרגע נראה שזה בסדר. נכון לרגע זה אין עוד אישור פורמלי של ועדת טלוויזיה אבל על פניו נראה שהם השלימו את כל החסר".

יעקב שחם. ברני ארדוב
"הדרך הכי נכונה היא לעמוד במחויבויות". שחם/ברני ארדוב

"הזכיינים לא יחרגו בדקה אחת מהשעות המותרות"

דרשתם שחברת החדשות של ערוץ 2 תבצע יותר תחקירים ב"תכנית חיסכון". איך הם אמורים לבצע תחקירים רציניים? זו מערכת שעובדת בעיקר על אייטמים יומיים.

"המושג הקלאסי של תחקיר הוא לא זה שאני מתכוון אליו בהתייחסות ל'תכנית חיסכון'. לא מדובר בתחקיר קלאסי שעובדים עליו חודשים והוא משודר כיחידה אחת. אלה תחקירים שהיתי מאוד רוצה, אבל בשלב זה אין לנו זמן כדי לדבר על לוחות שידורים עתידיים. לגבי הלוח הנוכחי (יולי עד דצמבר 2013, ד.א) מה שאפשר לעשות ומה שהם הסכימו לו זה לחזק את המימד התחקירי והביקורתי. התכנית הזו כוללת הרבה אלמנטים. בדיוק איזה תחקיר לעשות ומאיזה סוג, לזה אני לא רוצה להיכנס, אני לא רוצה להגיד להם מה לעשות".

אז למה חברת החדשות של ערוץ 2 התחייבה בדיוק?

"הם התחייבו לעבות את הנושא התחקירי בתכנית התעודה. זה ייעשה, והם יעמדו בזה. אני מכיר את אבי וייס והוא יידע לעשות את זה בדרך הכי נכונה".

אתה אופטימי, לאור אי העמידה העקבית של הזכייניות במחויבויות.

"הזכיינים יודעים בדיוק כמה שעות הם יכולים לשדר ושל מה, הם לא יחרגו בדקה אחת מהשעות המותרות".

עובדה שהם חורגים. ראינו חריגות ממכסת השידורים המותרת גם בשידורי "האח הגדול" של קשת וגם בשידורי The Voice של רשת, ובאופן כללי חריגות הן לא דבר חריג.

"אם יש הפרות כמו אלה שאתה מתאר, אז הם נענשים".

ואולי למרות העונש שהם מקבלים - עדיין משתלם להם?

"עד עכשיו חלק מהעונשים היה מוטל כנטילת זמן פרסום. כאשר לוח הפרסום איננו מלא, אין לזה משמעות. מתי יש לו משמעות - כאשר זמן הפרסום תפוס במאה אחוז מכירות. לכן התגובה להפרות מסוג זה החל עכשיו תלווה בקנסות כספיים שיוטלו אקטיבי, שזה משהו שכמעט ולא נעשה עד היום".

"הרשות יכולה להטיל קנס של 60 אלף שקל. זה אמנם לא סכום גדול, אבל ניתן להטיל אותו כמה פעמים על אותה תכנית אם מתקיימת בה כמה הפרות. כך שהדרך הכי נכונה היא לעמוד במחויבויות, במיוחד השנה כאשר הן הורדו בכ-26 אחוזים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא מדובר בתחקיר קלאסי". קרן מרציאנו, "תוכנית חיסכון"/מערכת וואלה!, צילום מסך

תוכן שיווקי? "צריך למצוא דרכים אחרות שהן לא חקיקה"

איפה עומדת "ועדת שחם לבחינת שוק המדיה"? כבר גיליתם מי אחראי לכשל השוק?

"הוועדה קיימה 13 ישיבות. הישיבה האחרונה התקיימה לפני שבוע ובה עסקנו בנושא ההפקות. בחנו את עלויות ההפקה על כל היבטיהם והופיעו בפנינו אפרת דרור מאולפני הרצליה, אסף גיל מ'גיל הפקות' ואילן דה פריס כמומחה להפקה ובכיר ב'רשת' לשעבר. אנחנו מתכננים עוד ארבע ישיבות בתחילת אוגוסט שיעסקו בסיכומים, ויחד איתם נתחיל לגבש החלטות".

מה בדבר משרדי הפרסום ונציגי חברות רכש המדיה?

"אכן פנו אלינו, בין היתר מנכ"ל חברות הפרסום יגאל בר און שביקש שנקיים שימוע על הנושא ונזמן אליו גופים שעלולים להיפגע מההחלטות. הנושא נמצא כעת בבדיקתה של היועצת המשפטית ואנחנו נפעל לפי מה שהיא תייעץ".

ומה מסתמן? תמליצו על שינוי חקיקה והסוף יהיה כמו זה של המלצות ועדת אסא כשר?

"המלצות אסא כשר נפלו כי הוא העביר את הכל לחקיקה, כל מה שנעביר לחקיקה - לא ייצא מזה כלום. אנחנו משתדלים שכל ההמלצות שלנו יהיו לכיוון המועצה כדי שהם ייושמו באופן מיידי. במה שהמועצה לא רשאית לדון, אנחנו נעביר לשר התקשורת כדי שיתחילו בתהליכי חקיקה. אני לא יודע מתי זה מתחיל ובטח לא באיזה שנה זה ייגמר - אבל מרבית ההחלטות יהיו כאלה שמועצת הרשות יכולה לקבל וליישם".

תן לי דוגמא.

"נגיד שאנחנו רוצים להתיר תוכן שיווקי. לנו כמועצה אין לנו מנדט לעשות את זה, אנחנו צריכים להעביר את זה לחקיקה. אבל מה שאנחנו רוצים לעשות זה למצוא דרכים אחרות שהן לא חקיקה, כאלה שיאפשרו דרך לחיות עם זה".

מנכ"ל הרשות הנכנס שי באב"ד אמר שהוא לא מתנגד לתוכן שיווקי באופן גורף. זה מסמן שינוי בעמדה של הרשות השנייה לאורך השנים בנושא הזה?

"לא יודע לגבי שינוי. היום החוק יוצר מצב שהוא בלתי אפשרי. התוכן השיווקי מופר באופן גס, ברגל בוטה ואי אפשר לעשות כלום. נצטרך לקבוע כללים או חוקים כך שאפשר יהיה לחיות עם התוכן השיווקי. מה שהכי חשוב הוא כשהציבור צופה במסך הוא צריך להבין אם מה שמשודר לו זה תוכן שיווקי או לא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נפגשתי איתו, אבל לא אפרט מעבר לזה". ארדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ארדן הולך ברצינות לבצע רפורמה"

מה תגובתך על הדרישה של עמותת "הצלחה" משר התקשורת לפזר את המועצה בגלל חוסר תפקוד?

"זו בדיחה וקשקוש אחד גדול. המועצה, עם כל הוויכוחים בתוכה מדי פעם - רובה מתפקדת בצורה מצוינת. נכון, יש כמה חיכוכים, יש בעיות, יש אולי פחות משלושה חברי מועצה שגורמים למתח מיותר. אבל בסך הכל הרוב המוחלט של חברי הוועדה מתפקדים באופן ראוי".

נפגשת איתו לאחרונה? דיברתם על עתיד הרשות?

"נפגשתי, אבל אני לא אפרט מעבר לזה".

אתה מתרשם שהוא יצליח לקדם רפורמה, או שמה שהיה בעשור האחרון הוא מה שיהיה?

"התרשמותי היא שהשר הולך ברצינות לבצע רפורמה, שחלק ממנה היא ברית המועצות".

אז איך אתם נערכים לאיחוד?

"כרגע אין היערכות מיוחדת, אנחנו ממשיכים לעבוד כרגיל. בשלב הזה ולמיטב ידיעתי אין הרשות מבצעת היום צעדים מעשיים לקראת מיזוג".

אולי הרשות לא, אבל העובדים כבר כן. גם במשרד התקשורת וגם ברשות השנייה כבר חברו להסתדרות העובדים - הם חוששים.

"זכותם לעשות את זה מה שהם עושים. כל עובד זכאי במאת האחוזים לעשות את מה שהוא יכול על מנת להגן על הזכויות שלו, אין לי לכך כל התנגדות".

תרצה להגיב לדברים שפרסם בוואלה! ברנז'ה אבנר הופשטיין? הוא טען שהרשות כבר אינה רלוונטית.

"יש לי הרבה הערות על תוכן הכתבה שהתפרסמה ואמינותה, אך אין לי כל כוונה להתדיין עם אותו אדם שכתב אותה שאת מה שאני חושב עליו אמרתי בכנס התקשורת שנערך באילת. אני לא מתעסק עם האיש הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully