וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרד ומשול, גרסת בן צבי

8.7.2013 / 11:28

האירועים במעריב שינו לא רק את תמהיל העובדים, אלא גם את אופי המאבק. גורם בעיתון: "בן צבי מנסה לפרק את הוועד בשיטת הסלאמי". קלמן ליבסקינד: "הוועד הוביל אותנו ברמייה"

ישיבת העובדים הדחופה שהתקיימה אתמול בדסק החדשות של מעריב, למרות שהסתיימה ללא החלטה של ממש, מהווה צומת משמעותי בהיסטוריה הקצרה של וועד העובדים של העיתון שנדרש כעת לא רק לאתגר אל מול ההנהלה - אלא גם לאתגר מול ההרכב ההולך ומשתנה של העובדים. יותר ויותר מהם הנם למעשה עובדי "מקור ראשון" ומזוהים עם ההנהלה החדשה שמינה אותם לתפקידיהם, פחות ופחות הם עובדי מעריב הישן - אלא שחסמו את גשר מעריב עם שלטים שקוראים "לשמור על בית".

ההנהלה הציגה אתמול לוועד תכנית קיצוצים דרמטית שכוללת קיצוץ דיפרנציאלי במשכורות, פיטורים נוספים, הרעה בתנאים הנלווים העובדים שיישארו ומעבר מערכות לירושלים. "אם התכנית לא תצא לפועל, בעלי המניות לאי יזרימו עוד כסף לעיתון", הסבירו בהנהלה. לדברים ניתנו שתי פרשנויות על ידי העובדים, שבשלב זה כבר עושה רושם כי הם מחולקים לשני מחנות של ממש. גם תלושי המשכורת שלהם שונים - אלה מקבלים משכורת מחברת "מקור ראשון", האחרים הועברו בוקר אחד להיות עובדי חברת "ביזנס".

"זה אקדח לרקה, ורוב העובדים לא היו מוכנים לקבל את זה"

"זה אקדח לרקה, ורוב העובדים לא היו מוכנים לקבל את זה", אומר אחד מעיתונאי מעריב שמתנגד לקבלת הצעת ההנהלה ככתבה וכלשונה. "גם בישיבה אתמול הובהר לעובדים שזה לא נותן אופק, זה קרש צף, ולכן חייבים לדרוש מההנהלה משא ומתן. גם אם נשפר את התנאים רק בקצת כמו שנעשה במקומות אחרים (הכוונה לשיפור הקל שהשיגו עובדי גלובס בתכנית הקיצוצים, ד.א.) יהיה לזה חשיבות בכך שלא יוותר מצב שבפעם הבאה - הם אפילו לא יציגו לנו את תכנית הקיצוצים. ושלא יטעו, תהיה פעם הבאה".

בוועד מעריב לא מקבלים את הטענה כי כוחו של הוועד נחלש לאור השינויים הארגוניים והפיטורים. "אכן, רוב הפורשים בתכנית הפרישה מרצון היו אנשי מעריב 'הקלאסי' אבל זה ממש לא פוגע בנציגות", אומר גורם בוועד. גורם אחר אמר לוואלה! ברנז'ה כי "בן צבי מנסה לפרק את הוועד בשיטת הסלאמי על ידי עידוד פרישה של עיתונאים שתומכים בו, ישראל גולדשטיין אמר בבירור שהפרישה מיועדת רק לאנשי ההסכם הקיבוצי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההנהלה עקפה את הוועד ופנתה אל העובדים ישירות. הסקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ההתנהלות הזו היא שבירה של כל הכלים"

ומנגד, שלטי תמיכה: בעוד נערכים בוועד העובדים אתמול לכינוס בדסק החדשות בלובי של בית מעריב התאספו כעשרים עובדים, מרביתם אנשי המחלקה המסחרית, והניפו שלטי תמיכה בהנהלה. מתנגדיהם טענו כי מדובר בהפגנה שארגנה ההנהלה וכי מנהלי המחלקות פקדו עליהם להפגין. אבל תמיכה בלתי מסויגת בתכנית הקיצוצים הביעו בקול רם עם עיתונאים כמו שרי מקובר-בליקוב, וקלמן ליבסקינד, איש מעריב הישן. "היה ברור לכל מי שנכחו באסיפה שרוב עצום תומך בתכנית הקיצוצים של ההנהלה. הוועד, שפחד להפסיד, החליט בצעד שערורייתי לפזר את העובדים ללא הצבעה וכעבור שעה קלה הודיע שאין לו צורך להביא את העניין להצבעה משום שהוא מוסמך להחליט. ההתנהלות הזו היא שבירה של כל הכלים", כתב בקבוצת הפייסבוק של הוועד. מנגד, אמרו אנשי הוועד כי חתכו את הישיבה בגלל לחצים מצד אנשי החדשות שהיו צריכים לסגור עיתון - וכי האמינו שעוד יש סיכוי שההנהלה תסכים לשאת ולתת על עיקרי תכנית הקיצוצים.

אבל ליבסקינד נחרץ, ותקף את הוועד במילים קשות. "מי שמדברים איתנו על סולידריות ועל אחוות עובדים הוליכו את כולנו בכחש וברמייה ומובילים את מעריב ואת כולנו בדרך לסגירה ולפיטורים של 425 מפרנסים, בלי הגינות מינימלית ובלי לשאול אותנו מה אנחנו רוצים, מביש", הוא הוסיף.

מנגד, השיב לו בפייסבוק תומר ברנד, עורך בעיתון, כי מדובר בדמגוגיה. "במשך כל החודשים הללו איש לא הציע את עצמו בתור אלטרנטיבה לוועד, פתאום היום כל אחד יודע מה צריך לעשות. לא הוועד ולא העובדים שברו את הכלים אלא ההנהלה שהעבירה לנו היום רשימת גזרות ללא אפשרות למשא ומתן. 425 העובדים שאתה מדבר על פרנסתם הפכו לבני ערובה". עמדתו של ברנד משותפת גם לאחרים בעיתון, בעיקר עורכים שמגיעים מדי יום למערכת - והמעבר לירושלים, כך לטענתם, משמעותו הרעה משמעותית בתנאים שלהם - נוסף על הקיצוץ והנסיעות.

ליבסקינד לא רק יצא בהצהרה, אלא גם בפעולה. במייל שהפיץ לעובדי מעריב הוא ביקש מהעובדים תמיכה בפירוק של הוועד. העובדים התבקשו לחתום על ההצהרה הבאה שתועבר להסתדרות העובדים: "אנו החתומים מטה תומכים בתכנית ההנהלה ומבקשים להודיע כי נוכח התנהלותו של הוועד איננו רואים בו עוד כמי שמייצג אותנו."

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
הפגנת תמיכה בהנהלת מעריב. עובדי מעריב, באדיבות המצולמים
הפגנה שארגנה ההנהלה? עובדי מעריב, אתמול/באדיבות המצולמים, עובדי מעריב

על הפרק: סקר אינטרנטי לעובדים

בהנהלת מעריב טענו הבוקר "התנהלות הוועד וההסתדרות היא שערורייתית ופוגעת בראש ובראשונה בעובדי העיתון. הוועד הפך את עצמו לגוף לא רלוונטי ולכן הוחלט על פנייה ישירה לעובדים במטרה לקבל את עמדתם ביחס לתוכנית להצלת העיתון". בהנהלה מוסיפים כי ביקשו את תשובת הוועד עד שעה 15:00, אולם "ההסתדרות וועד העובדים לא נתנו תשובה ובפועל, עד לרגע זה, ניתקו מגע מול הנהלת החברה, דבר הפוגע בסיכויים להוציא לפועל את התוכנית לשיקום והבראת 'מעריב'".

זאת ועוד, הבוקר נשלח במייל סקר אינטרנטי אישי בו נתבקשו העובדים להצביע באשר לעתידם של עיתוני מעריב. בכך למעשה, עקפה ההנהלה את וועד העובדים ופנתה אל העובדים באופן בלתי אמצעי - שיכריע לצד מי עומדים כיום עובדי העיתון. "על אף לוח הזמנים הדוחק חשוב לנו לאפשר לכל אחד ואחת מכם להשמיע את קולו/ה באשר לתכנית המוצעת ולהביא להכרעה דמוקרטית שתשקף את הלך הרוחות האמיתי בחברה. לכן, ראינו לנכון להעביר אליכם סקר אינטרנטי בו תוכלו להצביע באשר לעתידם של עיתוני מעריב, "תכלת" ומקור ראשון. אנו בטוחים שכל אחד מכם מעוניין להשמיע את קולו וזו ההזדמנות לכך".

"ההנהלה התחילה בקמפיין הסתה מכוער ורווי שקרים"

מוועד עובדי מעריב נמסר היום כי "ההנהלה התחילה הבוקר בקמפיין הסתה מכוער ורווי שקרים, שכל מטרתו להפיל את האחריות על קריסת החברה על העובדים, או לחלופין לפרק את התארגנות העובדים במעריב ולפגוע באופן חד צדדי בכל הזכויות המוקנות לנו. ההנהלה טוענת שאנחנו לא מדברים איתה. זהו שקר. ועדי העובדים, שפועלים כבר למעלה משנה בנחישות, בעקביות ובאחריות תחת שלוש הנהלות שונות כדי להציל את מעריב ולהגן על זכויות העובדים, הודיעו אתמול בערב באסיפה ובשורת הודעות להנהלה, במספר רב של ערוצים, על נכונותם לשבת למשא ומתן אינטנסיבי כדי לפתור את המשבר שנוצר".

עוד הוסיפו בוועד כי "כבר אחרי האסיפה אתמול פנו אלינו מספר עובדים בעיתון, חלקם בכירים, והביעו חשש שההנהלה כבר החליטה בעצמה לסגור את העיתון ורק מנסה לגלגל את האשמה על העובדים. היום אנחנו רואים זאת בבירור. ברור לנו שמצב החברה קשה עד מאוד, ואין לנו שום כוונה להכביד עליו יותר. אם לא ינוהל מו"מ, יתכן מאוד שההנהלה כבר הרימה ידיים ממילא, ורק מחפשת שעיר לעזאזל לגלגל אליו את האשמה. אנחנו לא נהיה השעיר לעזאזל הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully