וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק ברייטינג: "אקס פקטור" מובילה על "הכוכב הבא" גם ברשת - ובגדול

5.11.2013 / 12:01

הנה נתון שבוודאי יעניין את בכירי קשת, לא פחות מנתוני הרייטינג: ניתוח מיוחד של "באזילה" עבור וואלה! ברנז'ה מעלה כי תוכניתה של רשת זוכה לאהדה משמעותית גבוהה יותר

הנה ציטוט שלא תוכלו לשמוע בתוכניות של הזכיינית קשת: גם בקרב שיח הגולשים, "אקס פקטור" של הזכיינית רשת, מובילה בגדול על פני "הכוכב הבא" - כך עולה מניתוח מיוחד של חברת "באזילה" עבור וואלה! ברנז'ה. ניתוח אשר מעורר את השאלה האם שיבוץ שתי התוכניות במקביל היה צעד חכם.

ה"אקס פקטור" - פורמט בינלאומי פופולארי - עלתה ב-26.10 ומשודרת על ידי רשת. "הכוכב הבא" - פורמט מקורי של קשת ומחליפתה של "כוכב נולד" - עלתה חמישה שבועות לפניה, בין היתר במטרה להקדים את המתחרה ביצירת שיח (באזז) סביבה, ולהצליח להגיע לפסטיבל הפורמטים הבינלאומי כשבידיה נתוני צפייה משביעי רצון. היעד השני, כך עולה מטבלאות הרייטינג ומהודעות היח"צ של הזכיינית - הושג. לגבי הראשון, מהנתונים שעולים מהניתוח - הדרך עוד ארוכה.

מתחילת אוקטובר, עוד טרם עלתה "אקס פקטור" לאוויר, נרשמו על התוכנית כ- 8375 דיונים, זאת בעוד על "הכוכב הבא" נרשמו באותה תקופה כמחצית - 4263 דיונים בלבד. זאת ועוד, ב"באזילה" מציינים כי עלייתה של "אקס פקטור" גם הגדילה את השיח על "הכוכב הבא", כתוצאה מההשוואה ברשת בין שתי התכניות, במסגרתה נמצאו הרבה כתבות וסקרים שהעלו את השאלה איזו תוכנית יותר אהובה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אקס פקטור": "חיקוי עלוב"; "הכוכב הבא": "מיצתה את עצמה"

כאן מגיעים לשאלת אופי הדיונים, או מה שמכנים בשפה השיווקית כ"סנטימנט". על פי הניתוח, התחושה בשיח היא "תחושת מלחמה" בין שתי התכניות, השיח מתמקד יותר בתחרות ביניהן ופחות במתמודדים. על פי "באזילה", נמצא כי השיח על ה"אקס פקטור" חיובי יותר מאשר השיח על "הכוכב הבא".

כך לדוגמא, בעוד כ-27% מהגולשים ברשת הביעו סנטימנט "חיובי" או "חיובי מאד" כלפי "אקס פקטור", "הכוכב הבא" זכתה לפחות מחצי מהנתון - 13% בלבד. לעומת זאת, בעוד "אקס פקטור" זוכה ל-12% יחס המוגדר שלילי או שלילי מאד, "הכוכב הבא" "סובלת" מנתון כפול של "מתנגדים".

אחד ההסברים לפער נעוץ כאמור גם בציר הזמן: השיח על "האקס פקטור" החל עוד לפני עלייתה לאוויר והורגשה ציפייה גדולה לקראתה בגלל הצלחתה הגדולה בעולם והסקרנות לראות כיצד תיראה בגרסתה הישראלית. איוש השופטים והמנחה בר רפאלי העלו את הסקרנות והציפייה. חלק מהתגובות היו חיוביות וטענו כי הציפייה השתלמה. התגובות החיובית התמקדו בכך שה"אקס פקטור" בשונה מ"הכוכב הבא" נותנת במה לכישרונות לאו דווקא מתחום השירה וזה מה שגורם לה להיות מעניינת, שונה ומפתיעה. התגובות השליליות טוענות שהגרסה הישראלית היא חיקוי עלוב לגרסה הבינלאומית. טענות אלו נוצרות בעיקר על ידי צופים נאמנים של אקס פקטור בגירסתה האמריקאית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ומה לגבי "הכוכב הבא"? על פי ניתוח "באזילה", ישנם גולשים אשר רואים את התוכנית כשיפור של "כוכב נולד" ומרעיפים מחמאות על שינוי זה ויוצרים שיח חיובי. מצד שני, ישנם גולשים אשר לא רואים את השוני בין הפורמטים וחושבים שהתכנית מיצתה את עצמה. תגובות שליליות רבות על "הכוכב הבא" נובעות מכך שהרבה מהמתמודדים בוחרים לשיר שירים באנגלית ("הייתי רוצה שכל המועמדים יחויבו לשיר רק בעברית") על פי טענה זו ב"כוכב נולד" (עד העונה הלפני אחרונה) המתמודדים חויבו לשיר שירים בעברית בלבד שכן הפורמט הינו פורמט ישראלי, בניגוד ל"אקס פקטור" שהוא פורמט מחו"ל שם הגולשים מקבלים את הבחירה בשירים באנגלית כדי שתתאים לפורמט הבינלאומי .

זירות השיח: "הכוכב הבא" בפייסבוק, "אקס פקטור" בטוויטר

נתון נוסף שיכול אולי ללמד משהו על אופי צופי התוכניות נעוץ בפלטפורמות בהן מתרחש השיח. על פי "באזילה" רובו של השיח נמצא בטוויטר והפייסבוק, נתון צפוי - זאת לפני שמפלחים אותו על פי הפורמטים.

כך לדוגמא, חלק ניכר מהשיח בפייסבוק נמצא בדפי השופטים והמנחים ובעיקר ניתן לראות שיח רב על "אקס פקטור" בדף המעריצים של משה פרץ, המלווה בקהל מעריצים מסור עוד לפני התכנית. גם בזירת הטוויטר - הנחשבת מאוכלסת בעיקר בקהל מצוצמם של אנשי תקשורת נוצר שיח משמעותי בעיקר בגלל הטוויטר של בר רפאלי. ציוצים של בר רפאלי, בעיקר בהשקת התוכנית זכו לריטוויטים רבים והגדילו משמעותית את שיעור הטוויטר בשיח על התוכנית.

מה שעשוי לתת משנה תוקף לעליונותה של "אקס פקטור" בשיח הכולל, הוא דווקא מספר החברים בעמודי הפייסבוק של התוכניות, אשר גדול משמעותית אצל המתחרה: "הכוכב הבא" עם 210 אלף חברים לעומת "אקס פקטור" עם כמחצית - 105 אלף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully