וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע פסלה הצנזורה הצבאית הודעה של דובר צה"ל, ואז חזרה בה?

10.12.2013 / 12:38

הודעת דו"צ על חידוש החיפושים אחר החייל הנעדר גיא חבר נאסרה לפרסום על ידי הצנזורה מיד לאחר שפורסמה, ואז הותרה לפרסום בדיעבד. מה קרה? שני הגופים שומרים על עמימות

תקרית מוזרה הבוקר (שלישי) בין חטיבת דובר צה"ל והצנזורה הצבאית לבין מערכות התקשורת: מיד לאחר שהחטיבה הוציאה הודעה למערכות התקשורת על חידוש החיפושים אחר החייל הנעדר גיא חבר, התקשרו אנשי הצנזורה בבהלה למערכות החדשות ודרשו שלא לפרסם את ההודעה ולהוריד מהאוויר ידיעות שפורסמו. תוך זמן קצר ולאחר שהידיעות כבר עלו - הם חזרו בהם והתירו את הפרסום.

ההודעה הרשמית של חטיבת דובר צה"ל הופצה למערכות בשעה 10:20, בלשון הזו: "דובר צה"ל מוסר כי ראש אגף כוח האדם, אלוף אורנה ברביבאי, החליטה באחרונה לחדש את החיפושים באזורים בהם נראה החייל גיא חבר ביום העדרו, מתוך תקווה לגלות ממצאים חדשים שיאירו אור על המקרה". תוך מספר דקות העלו אתרי החדשות מבזקים בנושא והוציאו "התראות" לבעלי סמארטפונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דובר צה"ל מוסר./מערכת וואלה!, צילום מסך

בזמן שהכתבים הצבאיים העבירו ידיעות מורחבות למערכות התקשרו בבהלה אנשי הצנזורה, בראשות תא"ל סימה וואקנין-גיל, ודרשו שלא לפרסם את ההודעה שהוציא דובר צה"ל. "הם לא נימקו מדוע", אומר עורך חדשות באחד מכלי התקשורת הגדולים. "אבל הם היו מאוד מאוד לחוצים". עורך אחר מספר: "אמרנו להם שהידיעה כבר פורסמה, ושהוצאנו התראות, ואנחנו יודעים שגם המתחרים עשו את אותו הדבר - אבל שאם זו הדרישה אז נסיר את הדיווח". אחרי כמה דקות התקבל שוב טלפון מהצנזורה, שביטל את הביטול.

"כנראה שהם הבינו שבקרה הזה באמת מאוחר מדי", אומר העורך. "זה כבר היה בכל מקום. מה גם שההודעה של דובר צה"ל הייתה לקונית, לא הצלחנו להבין מה בה בדיוק נחשב למידע רגיש". כתב צבאי מוסיף כי "מדובר במקרה חריג, לא זכיר לי מתי הצנזורה ודו"צ היו כל כך לא מתואמים".

גורם בצנזורה הצבאית אמר הבוקר לוואלה! ברנז'ה כי באופן עקרוני, כל הודעה שמפיץ דובר צה"ל לכלי התקשורת צריכה לעבור את אישורם. הגורם סרב להתייחס למקרה הבוקר, ורק מסר כי "מדובר היה באי הבנה" וסרב להרחיב מעבר לכך.

האם בדובר צה"ל לא תאמו את ההודעה עם הצנזורה הצבאית? בחטיבת דובר צה"ל סרבו למסור תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully