וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולשים זועמים על "צינור לילה" בשל ראיון עם קורבן עבירות מין: "פשע מוסרי"

דוד ורטהים

18.3.2014 / 12:01

בתכנית רואיינה ילדה בת 7, קורבן לתקיפה מינית, והגולשים אומרים את דברם: "ראיון עם קטינים נפגעי עבירה, ללא אישור ביהמ"ש - עבירה על החוק". חדשות 10: "המנכ"ל עורך בירור"

הצופים נגד "צינור לילה": ראיון עם ילדה בת 7 שהותקפה מינית בפנימייה בה היא לומדת, מעורר הבוקר (שלישי) על התוכנית ביקורת רבה. לטענת הגולשים, הראיון מנצל את היות הילדה קטינה ואינה מודעת לחשיפתה.

"צינור לילה שברו שיא חדש של עיתונות צהובה במסווה של רג"ישות חברתית. זה כנראה נהייה טרנד בערוץ 10...לדבר עם ילדה בת 7 ולשאול אותה אם היא רוצה לחזור לפנימיה, אם היא מפחדת מהילדים האלה ומה הם עשו? אתם יצאתם מדעתכם? תתביישו!", כתב גולש באחד ממאות סטטוסים ששותפו בפייסבוק בנושא.

הגולשת רונית צח כתבה: "בזיון, חרפה, עליבות, פשע מוסרי לכל דבר וענין. האם מגישה כעת תלונה במשטרה על האירוע. במקומה הייתי תובעת אותם על כל נזק נפשי מיידי ועתידי שייגרם לילדה בגין החשיפה. הילדה, מן הסתם, אפילו לא הבינה שהשיחה הטלפונית התמימה הזו עם מורן שכניק, שתזכה למצוות, משודרת לכל בית ישראל. דמיינו את האיחולים שאני משגרת לצוות התוכנית בכלל, ולמראיינת הדגולה בפרט. גם לציבור יש תפקיד כאן. אנחנו חייבים להוריד את התוכנית הזו מהמסך. אין לה שום זכות קיום יותר".

"צינור לילה חצו את הקו האדום המוסרי"

"צינור לילה חצו את הקו האדום המוסרי שגובה בתקנה מפורשת באתיקה העיתונאית ובכל אמת מידה מוסרית אנושית. הם ראיינו ילדה בת שבע, ניצולת אונס קבוצתי בפנימית משרד הרווחה בה נכלאה בילדותה על לא עוול בכפה", הוסיפה צח.

מועצת העיתונות נדרשה לסוגיית ראיון קטינים בתקשורת כבר בראשית השנה, אז קבעה כי "אין לראיין בכלי תקשורת קטינות או קטינים שעברו פגיעות מיניות". הדיון כונס בעקבות ראיון שנערך בחדשות 10 עם קטינה בת 12, שעל-פי החשד נפלה קורבן לתקיפה מינית קבוצתית.

"לא רק להמנע מקיום ראיונות כאלה, אלא לגנות ולהתנער"

גם תא העיתונאיות נדרש הבוקר לסוגיה, ובהודעה בפייסבוק שכתבה נציגתו - מבקרת הטלוויזיה של ynet אריאנה מלמד, נכתב: "קו אדום נחצה אמש בתכנית 'צינור לילה'...ראיון עם קטינים נפגעי עבירה, ללא אישור ביהמ"ש ואפוטרופוסים, איננו רק עבירה אתית אלא עבירה על החוק. אלא שאמש נחצה הקו הזה והילדה רואיינה ללא האישורים האלה לתכנית 'צינור לילה' בערוץ 10. תא העתונאיות קורא לציבור העיתונאים והעתונאיות שומרי החוק והאתיקה לא רק להמנע מקיום ראיונות כאלה, אלא לגנות ולהתנער ממי שמבצע אותם. התא גם קורא למנהלי חברות החדשות וערוצי הטלוויזיה שתחת ניהולם מתבצעים ראיונות כאלה לנקוט בכל האמצעים כדי למנוע מהמעשים האלה להשנות".

"לא מדובר בעיתונאיות ועיתונאים בלבד. מדובר בכבוד האדם. כבודם של ילדות וילדים, בני נוער ונשים וגברים שהם קורבנות עבירה", לשון ההודעה.

"להעדיף שמירה על פרטיות על שיקולי רייטינג ופרסום"

ובתוך כך, הבוקר פנתה גם אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית לרשות השנייה בבקשה לנקוט הליכים משמעותיים נגד עורכי התכנית והנהלת ערוץ 10 בעקבות הראיון. "כפי שנודע לאיגוד, הראיון התקיים לאחר שהאם סירבה להתראיין גם לאחר הפצרות חוזרות ונשנות מצד עורך התכנית והכתבת. בנוסף, הראיון, לפי טענת האם כפי שנמסרה לנו על ידה, הוקלט בלא ידיעתה וללא הסכמתה", כתבה סוליציאנו לנציג קבילות הציבור ברשות דוד רגב.

"צר לנו שבשל שיקולי רייטינג, מוצאות עצמן ילדה בת 7 ואימה, כשהן מתמודדות עם לחצים בלתי פוסקים מצד התקשורת ועם פרסום הקלטות ללא אישורן. זאת בנוסף להתמודדות עם הטראומה הקשה וההליכים שמתנהלים מול הפנימייה והרשויות. צר לנו שהנהלת ערוץ 10 ועורכי התכנית 'צינור לילה' לא ראו טעם לפגם בקיום ראיון שכזה, תוך ניצול מצוקת המשפחה והילדה, ואולי אף גרימת פגיעה נוספת".

"אנו קוראות למועצת הרשות השנייה לנקוט הליכים משמעותיים כלפי הנהלת ערוץ 10 וכלפי עורכי התכנית ולהבהיר באופן חד משמעי שיש להעדיף שמירה על פרטיותן/ם וכיבוד רצונם/ן של נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, במיוחד כשמדובר בקטינים/ות, על פני שיקולי רייטינג ופרסום", הוסיפה.

מחדשות 10 נמסר בתגובה: "העניין הובא לידיעתו של מנכ"ל חדשות 10, שעורך עתה בירור בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully