וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה שמג'ד כיאל עשה זו שליחות. אסור לרשויות להיות שותפים למחדל כזה"

20.4.2014 / 13:02

מעצרו של מג’ד כיאל לא יורד מסדר היום של העיתונאים הערבים בישראל. בשיחה עם וואלה! ברנז’ה, מזהיר עורך ערוץ i24news בערבית ולשעבר כתב חדשות 2 סלימאן א-שעפי: ”פוגעים לנו באינטרסים הכי חשובים”

מג'ד כיאל, אשר מעצרו הותר לפרסום רק לקראת סוף השבוע, עדיין נתון במעצר בית בחיפה. כיאל, כתב מגזין של העיתון הלבנוני "א-ספיר" ועורך אתר הארגון "עדאלה", אינו יכול לעבוד כיוון שנאסר עליו להתחבר לאינטרנט. לאחר ימים ארוכים בהם אסר צו גורף לפרסם את דבר המעצר, התברר כי אם יוגש נגדו כתב אישום הוא צפוי לכלול עבירה הנחשבת מינורית של יציאה למדינת אויב בלבד, ולא עבירת מגע עם סוכן זר כפי שנמסר בתחילת הפרשה מהשב"כ.

העיתונאי שנעצר שוחרר לביתו: "לא אחזור לביירות"

"מה שהוא עשה זו שליחות והמניעה ממנו לבצע את תפקידו העיתונאי זה מחדל, אסור לרשויות להיות שותפים למחדל כזה", אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה סלימאן א-שעפי, העורך הראשי של ערוץ i24news בערבית ולשעבר כתב הערבים של חדשות 2, על המשך המגבלות של כיאל.

סלימאן א-שאפעי. ניב אהרונסון
"אנחנו בישראל צמאים לכל פירור של מידע ממה שמתרחש בתוך לבנון". א-שאפי/ניב אהרונסון

"בני אומתם ובמרחב התרבותי שלהם"

מעצרו של מג'ד כיאל, שחזר אחרי ביקור בן עשרים יום בלבנון במסגרתו השתתף בכנס לרגל 40 שנה לעיתון בו הוא כותב, לא יורד מסדר היום של העיתונאים הערבים בישראל. "פוגעים לנו באינטרסים הכי חשובים, צווי המעצר האלה פוגעים בדמוקרטיה עצמה", אומר א-שאפי. "מדינה דמוקרטית אסור לה להגביל את חופש הביטוי ואת חופש העיתונות אלא אם כן יש פגיעה ברורה בביטחון המדינה. זו ההגבלה היחידה שצריכה להיות, הרי חופש העיתונות והחופש שלנו לדעת זו זכות נורמטיבית מהותית".

א-שעפי מכיר את החוק האוסר על אזרח ישראלי לנסוע למדינות המוגדרות מדינות אויב, ללא אישור שר הפנים או ראש הממשלה, ומדגיש כמה הוא בעייתי עבור הערבים הישראליים. "אתה לא עובר ברמזור אדום כי יש סכנה שתעשה תאונה ותפגע באחרים, באינטרס הציבורי. אבל במקרה הזה זה להיפך, זה ביקור שתורם לאינטרס הציבורי. אנחנו בישראל צמאים לכל פירור של מידע ממה שמתרחש בתוך לבנון, בתוך מצרים, בתוך סוריה - ולא רוצים לקבל את המידע דווקא מגורמים זרים". בארגון "עדאללה" שבו עובד כיאל התייחסו גם הם לחוק בסוף השבוע, ואמרו כי הוא "מונע מאזרחי ישראל הערבים לממש את זכותם לעמוד בקשר עם רוב בני האומה הערבית, בני אומתם והמרחב התרבותי שלהם".

העיתונאי שנעצר שוחרר לביתו: "מעצר בלי בסיס של אמת". ערן גילווארג
"הוא לא הסתיר את הביקור שלו שם". מג'ד כיאל/ערן גילווארג

"צריך לשים כמה קווים מתחת למילה יהודים"

היו לבטים האם האיש יותר עיתונאי או יותר פעיל פוליטי. מה אתה יכול לספר על העיתון שהוא כותב עבורו?

"העיתון 'א-ספיר' נחשב לאחד העיתונים הגדולים והחשובים בלבנון. זה עיתון יומי שנותן מדי יום דגש על הנושאים הלאומיים הלבנוניים, הוא לא שונה מכל עיתון גדול אחר".

הכרת את המעצר של כיאל לפני שהותר לפרסום בסוף השבוע?

"כבר באותו יום שבו הוא חזר מירדן שמענו על המעצר ועל צו איסור הפרסום, והכל כבר היה כתוב ברשת. גם בעיתון שלו דיווחו על זה".

מה הם כתבו?

"הייתה כתבה בעיתון שדיווחה 'עם חזרתו לישראל נעצר עמיתנו', כך הם כינו אותו, 'נעצר במהלך שובו לביתו בחיפה מכנס העיתונאים'. האיש הזה עובד שם כמה שנים והיה ברור שהוא יצא על מנת להשתתף בכנס מקצועי של העיתון. הוא עצמו גם כתב בהרחבה שהוא ביקר שם ותאר את הדברים מקרוב ומנקודת מבטו בעיתון ובפייסבוק, הוא לא הסתיר את הביקור שלו שם וזו הייתה הזדמנות חשובה לראות את הדברים מנקודת מבטו של עיתונאי ערבי ישראלי".

ומעצרו היה משהו שנלקח בחשבון מבחינתכם?

"גם אני ואתה וגם הקוראים שלך מכירים שורה ארוכה של עיתונאים ישראליים שהיו במדינות אויב, אבל הם יהודים, אתה צריך לשים כמה קווים מתחת למילה יהודים. עיתונאים היו בכל המדינות מכורדיסטאן ולבנון עד ועיראק וסוריה, ואף אחד לא נעצר".

תעודת הביטוח - לעבוד בגוף תקשורת גדול?

לא רק הם, גם אתה היית. נעצרת? נחקרת?

"נכון, הייתי בסוריה. הייתי שם שבועיים ועשיתי סדרה של כתבות מתוך דמשק וכשחזרתי אף אחד לא שאל אותי שום דבר. ועוד דיווחתי ממש משם בזמן אמת. אנשים שהיו שם במחנה הפליטים ידעו שאני משדר לישראל כי הם צפו בשידורים והגיעו אלי במיוחד בגלל זה כדי להשמיע. זה היה בערוץ 2, וגם המערכת שלי לא הסתירה שאני שם - להיפך".

אז בעצם זו תעודת הביטוח שהייתה לך ושיש לעיתונאים יהודיים? לעבוד עבור גוף תקשורת ישראלי גדול?

"תעודת הביטוח שלי מבחינתי היא שאני משרת את האינטרס הציבורי. אם מישהו מנסה לסתום פה של עיתונאי ומונע ממידע מלהגיע לציבור הרחב הוא פוגע בזכות של הציבור לקבל החלטות, מונע מהם את התמונה הכוללת".

עכשיו מסתמן שהשב"כ נסוג מההאשמות הראשוניות נגדו שבגינן נעצר. איזה מסקנות צריכות להיות מוסקות מהפרשה?

"המערכת באופן כללי, משטרה, חוקרים, פרקליטים - כולם צריכים לפעול באופן סביר יותר ולהפעיל שיקול דעת. נכון שהוא לא קיבל את האישור של הרשויות אבל אין מה לפנות אליהם לאישור. האיש נסע ממניעים עיתונאיים ובתום לב - וזה חשוב, ללכת מתוך האינטרס הלגיטימי של לסקר, ללמוד ולחזור עם מידע חדש לציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully