וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים. אתגר.

12.6.2014 / 16:42

עונת הקיץ לא עושה חסד עם תוכניות המציאות: ה”אח הגדול” נחלשה, ”המיזם” התרסקה ו”עד סוף העולם” מתה בקול דממה דקה. ואולם, אנשי המקצוע מתקשים להספיד את הז’אנר: ”התרגלנו למספרים אסטרונומיים”

חודש אל תוך עונת שידורי הקיץ של ערוצי הטלוויזיה המסחריים, וניתן כבר לומר שקיץ 2014 לא עושה חסד עם תכניות הריאליטי. נתוני הרייטינג של הז'אנר ושל התכניות שמשודרת כיום מראים בבירור: בהשוואה לשנה שעברה, פחות אנשים צופים בתכניות המציאות, והחודשים החמים של הקיץ שמורידים את אחוזי הצפייה בטלוויזיה עוד לפנינו.

בכס המלכות של הריאליטי בישראל מחזיקה "האח הגדול" של קשת, שכבר בתכנית ההשקה שלה קיבלה בשורות רעות כאשר לא הצליחה לעבור את רף 40 אחוזי הצפייה - שמעליו דילגו בשנים הקודמות תכניות ההשקה. היא פתחה לפני חודש עם 37.4%, ומשם הנתונים רק התדרדרו והם נעו בתכניות האחרונות בין 32% ל-34%. פעמיים אף הסתכלה "האח הגדול" על קו ה-30 מלמטה, מיקום גרוע למוניטין ההובלה הבלתי-מעורערת של התכנית בטבלאות הרייטינג. בעונה הקודמת, לעומת זאת, בכל עשר התכנית הראשונות התכנית לא ירדה את ה-36% צפייה (ראו טבלה). תירוצי "היקפי הצפייה הנמוכים בקיץ" לא עוזרים הפעם - שתי העונות יצאו לדרך בחודש מאי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פחות רייטינג, פחות באזז. אורטל בן דיין, השתתפה ב"האח הגדול"/מערכת וואלה!, צילום מסך

החבטה של המיזם

לא רחוק ממשרדי הזכיינית קשת, גם במשרדי רשת-אנדמול מסתכלים על המספרים של התכנית שהייתה אמורה לשאת את דגל הפריים טיים של הקיץ - The Voice, בדאגה הלאה. ההשקה השנה הייתה הנמוכה ביותר מבין שלוש העונות עד כה. הראשונה התחילה עם 39%, השנייה ירדה ל-35.5%, והשנה פרק ההשקה כבר ירד ליגה, עם 29.6%. התכנית השנייה השנה אמנם טיפסה מעלה ל-34%, אבל בשנה שעברה התכנית השנייה טיפסה יותר - לנתון של 37.8%. מוקדם לקבוע, חשוב לסייג, אבל ברשת היו שמחים לזינוק פחות מבשר רעות.

ואולם, את החבטה החזקה ביותר ספגה בשידורי עונת הקיץ הנוכחית תוכנית ההמצאות של הזכיינית "המיזם". התוכנית, שאמורה הייתה להיות עוגן שידורים מרכזי בלוח הצפייה שלה ואשר בקידומו ופיתוחו השקיעה מיליוני שקלים, סובלת: היא פתחה עם 25% מאכזבים, ומשם התדרדרה לנתון של 16.9% ועד היום לא שחזרה את נתון הפתיחה. שיבוץ הפרוגרמינג שלה היה לא יציב, מה שיכול להעיד על אכזבה ממנה של קברניטי רשת.

המיזם. רונן פדידה,
התחילה צולע, המשיכה לדדות. "המיזם"/רונן פדידה

"לאנשים לא נמאס מריאליטי, הם פשוט מחפשים גירויים חדשים"

את הגב הקר ביותר הפנו השנה הצופים לתכנית הריאליטי החדשה של ערוץ 10, הפורמט המקורי "עד סוף העולם", שאמור היה לשחזר את ימי נתוני הרייטינג העליזים של "הישרדות". אחרי פתיחה מבטיחה וצוהלת של 26.6% - נתון שלא נראה בטבלאות ערוץ 10 כבר שנתיים - היא התרסקה עד ל-9.3%. מאז נאבקת תוכנית הריאליטי לגרד את 12% הצפייה הדרושים לה כדי להיות לכל הפחות תכנית רווחית, וגם היא עברה שיבוץ פרוגרמינג שלא הצליח גם הוא להיטיב עם נתוני הצפייה בה.

"בוא לא נשכח ששלושים אחוזי רייטינג זה עדיין המון צופים, אלה עדיין נתונים פנומנליים", פותח ומסייג בכיר בשוק הטלוויזיה, שעוקב אחר הנתונים מקרוב. "מה שכן - נתוני הצפייה אכן לא מייצרים רמות באזז והתרגשות סביבן כמו בשנים קודמות, יש איזושהי שגרת צפייה. אבל לאנשים לא נמאס מריאליטי, הם פשוט מחפשים גירויים חדשים".

בענף הטלוויזיה מכירים את העלייה המתמדת ברף הגירוי, ולכן, לצד פיתוח מתמיד של פורמטים חדשים נעשים מאמצים תמידיים למנוע שחיקה של הז'אנר. "קהל הצופים תמיד בציפייה לקבל משהו חדש, והוא אכן מקבל: "הכוכב הבא", "אקס פקטור", "משחקי השף", "המיזם", "עד סוף העולם", "בייבי בום", "זוג מנצח" ואחרים - כל אלו פורמטים חדשים שנכנסו לשוק הישראלי. זו מגמה שבעצמה מעלה את השחיקה של הז'אנר".

זהבה ואלעד, עד סוף העולם. תום זואילי,
עוד תקווה התרסקה. "עד סוף העולם"/תום זואילי

אז מה עושים כדי למנוע את השחיקה הזו?

"אחת השיטות היא לרענן את הפורמט עצמו. זה ניכר השנה ב'האח הגדול' (שהכניסה השנה אופציות חדשות למוערבות צפים, ד.א) ואפילו בדה וויס. התכנית היא אותה תכנית, אבל יש לה פיצ'רים חדשים שמרעננים אותה".

ועד כמה זה עוזר?

"כנראה שלא מספיק, כי התכניות האלה בערוץ 2 מציגות את הנתונים הנוכחיים למרות שלא משודרת שום תחרות מולן. אם ערוץ 10 היו מציבים ממול את 'כלבוטק' למשל, ולא רק שידורים חוזרים, הן היו רושמות אפילו פחות. אבל אין ברירה - הן חייבות לנסות ולחדש. 'סוף העולם' למשל - הצופים נהרו אליה בהשקה כי הם היו משוכנעים שיש כאן משהו חדש. ברגע שהם גילו שאין - הם נטשו. תכניות כמו 'רוקדים עם כוכבים' למשל, שלא שונה בהן כמעט דבר, מצאו את עצמן מחוץ ללוח השידורים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מבחינת יעילות - אין ז'אנר שמתחרה בריאליטי"

בשיחות עם אנשי מדיה ותקשורת עולה מונח ה"שחיקה" גם מכיוון נוסף - האופן שבו תעשיית הטלוויזיה מסתכלת על עצמה. בכיר באחד בזכייניות הטלוויזיה מסביר: "אנחנו, אנשי התעשייה, הפסקנו בעצמנו להתרגש מנתונים גבוהים - גם פרסומאים הפסיקו להתרגש מהם", הוא אומר. "אבל צריך לזכור שכיום, ריאליטי הוא התוכן הכי יעיל מבחינת ערוצי הברודקאסט. אתה מייצר תשעים דקות בכמה מאות אלפי שקלים - וזה עדיין זול יותר מהפקה של דרמה או סיטקום, לפעמים אפילו משעשועון. אז הנתונים יורדים קצת? בסדר. עדיין במובן הזה אין ז'אנר שמתחרה בריאליטי".

בוועדה הישראלית למדרוג עשו לאחרונה בדיקה במטרה לבדוק האם אנשים צופים פחות בטלוויזיה מאשר פעם. הבדיקה השוותה את נתוני הרייטינג הממוצעים של הפריים טיים בחודש החולף, מאי, לאותו חודש בחמש השנים האחרונות. למרות האינטרנט, למרות ה-VOD, למרות הרווייה - התוצאות היו ברורות והראו שאין ירידה בסך הצפייה. "אנשים לא רואים פחות טלוויזיה היום מבעבר, חד משמעית לא", אומרת מנכ"לית הועדה יפעת בן חי שגב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ככל שניכנס לתוך עונת הקיץ תהיה ירידה נוספת". ד"ר יפעת בן חי שגב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בעולם כבר לא מדברים על טלוויזיה בלבד אלא על זמן מסך"

מה רואים היום יותר ומה פחות?

"בצפייה בחדשות יש עלייה קלה, ובין השעות תשע לאחת-עשרה אין ירידה בסך הצפייה. אמנם רואים בחודש מאי פחות משרואים בחודש ינואר, אבל זו ירידה טבעית שנוגעת להבדלים הקבועים בהיקף הצפייה בין עונת החורף לעונת הקיץ. אגב, ככל שניכנס לתוך עונת הקיץ תהיה ירידה נוספת לעומת החורף כיוון שזו עונת חופשות הטיולים והטיסות".

מדוע נתוני הרייטינג של הריאליטי הקיץ נמוכים מאלה של הקיץ שעבר? זה ה-VOD אשם?

"זה מעניין, אבל ככל שאמצעי הצפייה משתכללים ונכנסים יותר ויותר חידושים טכנולוגיים - כך הם מגדילים את היקף הצפייה בטלוויזיה. בכלל, ככל שחוויית הצפייה משתכללת כך הצפייה דווקא גדלה. חשוב לי לציין שאנחנו בוועדה למדרוג לא מודדים כמובן את היקפי הצפייה בשידורי הטלוויזיה באינטרנט. אבל בעולם כבר לא מדברים על טלוויזיה בלבד אלא על זמן מסך, כזה שכולל גם טאבלטים ופלטפורמות צפייה אחרות".

אז זכייניות הטלוויזיה, נכון לעכשיו, לא צריכות להיות מודאגות?

"אין פה עדיין שינוי מהותי. התכנית האלה מובילות את טבלאות הצפייה. אם יש הבדל (בין הנתונים בקיץ הזה לבין הנתונים בקיץ הקודם, ד.א) הוא לא מובהק. אנחנו, פה, באמת התרגלנו למספרים אסטרונומיים ואז שתכנית עושה 23 אחוזי צפייה זה מתפרש כשומו שמיים. אבל בשאר העולם - אלו תכניות עושות רייטינג כזה? הצפייה בברודקאסט בישראל היא יציבה בהשוואה לשאר העולם המערבי, וזה הנתון החריג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully