וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעולם לא ראינו היקף לחצים כזה על עיתונאים, היום יותר מתמיד"

6.7.2014 / 16:20

מאות כתבים ועורכים קיבלו בימים האחרונים בקשה להשתתף בראיון טלפוני לצורך "מחקר העיתונאים הגדול בעולם". ד"ר צבי רייך, יוזם המחקר, מסביר במה מדובר, ומה הממצאים שכבר הספיק לגלות. וואלה! ברנז'ה אקדמית

מאות כתבים, עורכים וצלמים ישראלים קיבלו בימים האחרונים פנייה בבקשה להשתתף בראיון טלפוני של 20 דקות לצורך "מחקר העיתונאים הגדול בעולם". מאחורי המחקר עומדים ד"ר צבי רייך מהמחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן גוריון; הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה ומטה המחקר הבינלאומי "Worlds of Journalism", שמרכז כמה מבכירי חוקרי העיתונות בעולם.

"זה המחקר הגדול ביותר שנעשה בהיסטוריה של מחקרי התקשורת", אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה ד"ר רייך, בעבר עורך ב"ידיעות אחרונות" וכיום מנהל המחקר בישראל וחבר צוות ההיגוי. "הוא נערך במקביל ב-80 מדינות והוא עצום מימדים. לקח לנו שנים להתכונן לקראתו, והמטרה הסופית שלנו היא לבחון את מצב העיתונות".

"בגלל הפיטורים, המון פרטים לא עדכניים"

ראיונות של עיתונאים נעשים, בארצות הברית, באופן מסורתי מאז שנות השבעים והם ממפים מעת לעת את מפת התקשורת ומצביעים על מגמות בתחום. בישראל נעשה פיילוט דומה לפני כחמש שנים, אולם הפעם היקף צפי ההשתתפות גדול בהרבה. "פנינו לעיתונאים רבים בתפקידי מפתח אשר מייצגים היבטים מרכזיים וייחודיים בעבודה העיתונאית ואנחנו נסיים את המחקר עם 380 עיתונאים, אומר רייך. "משתתפים אנשים מכל סוגי המדיה, מכל המגזרים - זה מקיף את כל המדיה הישראלית". כל הראיונות נערכים טלפונית, ולא בשאלונים, על ידי לי-שי הרצוג.

מה תבקשו לבדוק?

"אנחנו רוצים לדעת איך עיתונאים מתמודדים בגזרות שלהם, באילו לחצים הם נתקלים, לשמוע מהם על קשיי השכר, על השינויים שנעשו בארגון שלהם, כיצד סביבת העבודה שלהם השתנתה, כמה מתערבים להם בעבודה, כיצד משפיעים על גורמים כמו יחסי ציבור וכדומה".

ויש היענות?

"בתור מי שמראיין עיתונאים כבר 15 שנים במסגרת מחקרים שונים, אני כבר יכול לומר שאנחנו מרגישים את הלחצים על המדיה הישראלית. התשובה הראשונה שאנחנו מקבלים מעיתונאים היא 'אני לא יכול לדבר עכשיו', ואנחנו מרגישים שהעיתונאים מאוד לחוצים. מעולם לא ראינו היקף לחצים כזה על עיתונאים, היום יותר מתמיד".

"לפי זמן קצר נפגשנו כל עורכי המחקר בסלוניקי ודיברנו על זה. בגלל גלי הפיטורים במדיה יש המון פרטים לא עדכניים כי עיתונאים רבים עזבו את התחום ומאוד קשה לעקוב כי זה תחום שמשתנה מאוד מהר. אני מאוד מקווה שתהיה היענות גבוהה להשתתפות בישראל, גם כדי שתהיה לנו תמונה לגבי מה שקורה כאן - וגם כדי שנוכל להשוות עצמנו למה שקורה ביתר מדינות העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully