וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוהתה נפילה בתקשורת

10.7.2014 / 17:39

מרבית כלי התקשורת מיהרו לדווח על חיסולו בעזה של ראש מערך הרקטות של החמאס, בעוד שבפועל הוא חי ונושם. הסיבה: מידע שגוי שמקורו בציוץ של דו”צ בערבית. וואלה! ברנז’ה מיירטת

מרבית כלי התקשורת מיהרו היום (חמישי) לדווח על חיסולו בעזה של ראש מערך הרקטות של החמאס, בעוד שבפועל הוא חי ונושם. כלי התקשורת בחרו לפרסם את המידע השגוי, מבלי לבדוק את העובדות או לאשררן - ופרסמו את המידע כלשונו, אפילו מבלי לייחסו לדובר צה"ל. במקרה הזה כאמור, הם נפלו בפח.

המבזק הראשון (14:15) עלה בחדשות 10. "צה"ל חיסל את ראש המערך הרקטי של חמאס, איימן סיאם", דווח. "זהו הבכיר הראשון שנהרג מאז החל המבצע". באתר חדשות 2 דווח (14:28) כי "ראש המערך הרקטי של החמאס חוסל על ידי חיל האוויר", שם עוד הוסיפו כי "עוד שני בני אדם שישבו איתו ברכב נהרגו גם כן. ההרוג היה אחראי לירי נגד ישראל". כאמור, המידע הועבר כעובדה מוגמרת, אף שהייתה מופרכת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ראש המערך הרקטי של החמאס חוסל". הפוש של חדשות 2/מערכת וואלה!, צילום מסך

באתר הארץ נוספה פסקה לאייטם המתגלגל (14:23) בה נכתב כי "איימאן סיאם, ראש מערך הרקטות של חמאס, חוסל לפני זמן קצר בצפון הרצועה. סיאם הוא הפעיל הבכיר ביותר שחוסל עד כה במבצע". הבאים לטעות היו ynet שם חרץ המבזק (14:32): "ראש המערך הרקטי של חמאס איימן סיאם חוסל בתקיפת צה"ל". כל האתרים הנ"ל מיהרו גם להוציא התראות לבעלי האפליקציות שלהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הפעיל הבכיר ביותר שחוסל עד כה במבצע". הפוש של הארץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאוחר יותר שונו הכתבות בהתאם, כאשר את הטעות הם ייחסו למידע הראשוני השגוי שהגיע מצה"ל. כך לדוגמא, ב-ynet שם נכתב כי "דובר צה"ל בערבית הודיע בצהריים בחשבון הטוויטר שלו על חיסולו של איימן סיאם, הנחשב בכיר בארגון ולאורך השנים כבר חמק מכמה ניסיונות חיסול. אבל לאחר הכחשה גורפת של הזרוע הצבאית שינה דובר צה"ל את ההודעה בערבית מ"חוסל" ל"תקיפה". בעיתון הארץ דווח כי "מערכת הביטחון חוזרת בה ומדגישה כי ראש מערך הרקטות של חמאס לא נפגע בניסיון החיסול בעזה. ככל הנראה מדובר בטעות בזיהוי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חוסל". הפוש של ynet/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקור המידע: טוויטר צה"ל בערבית

איימן סיאם, כאמור, לא חוסל. אז מהיכן הגיע המידע השגוי? מקור אפשרי הוא עמוד הטוויטר של רס"ן אביחי אדרעי, ראש מדור תקשורת ערבית בדובר צה"ל וצייצן טוויטר אינטנסיבי. הוא צייץ בערבית (ובתרגום חופשי של וואלה! ברנז'ה): "סיכול מפקד מערך הטילים של החמאס ברצועת עזה, המשך יבוא".

עם היוודע הטעות החלו בחטיבת דובר צה"ל לכבות את האש. ראשית, הציוץ השגוי נמחק. שנית, ערכו אנשי החטיבה סבב טלפונים לכתבים ולמערכות, ובפיהם המסר כי פרטי האירוע אינם ידועים עדיין - והפרסומים חסרי אחריות.

גורם באחד מכלי התקשורת המוזכרים בכתבה סירב בכל תוקף לקחת אחריות על התקלה, ואמר היום לוואלה! ברנז'ה: "לא מדובר בתקלה של כלי התקשורת אלא בפישול אדיר של חטיבת דובר צה"ל שהטעתה את מערכות התקשורת הטובות והמקצועיות בישראל. כנראה שהלחץ הציבורי על צה"ל והרמטכ"ל גנץ להביא הישג מבצעי הכניס את דובר צה"ל ללחץ וגרם לו להודיע על מות אדם שלצער כולנו חי וקיים. ראוי שחטיבת דובר צה"ל תעשה בדק בית. בשנים האחרונות לא הייתה פאשלה בסדר גודל כזה".

בהארץ וב-ynet בחרו שלא להגיב לדברים. כך גם בחדשות 10. תגובת חדשות 2 טרם התקבלה. בחטיבת דובר צה"ל ביקשו שלא להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully