וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הציבור מואס בתרבות הריאליטי ורגיש להקצנת הדימויים בטלוויזיה"

12.8.2014 / 12:35

ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו מסכמים את שנת 2013 בתלונות הצופים ומצביעים על מגמות: לציבור נמאס מאלימות בתכניות ריאליטי, מביזוי נשים וסקסיזם, והוא לא רוצה כוכבי טלוויזיה בעלי עבר פלילי

ציבור צופי הטלוויזיה בישראל סבלני פחות כלפי גלויי אפליה, גזענות וסקסיזם בשידורים - כך עולה מדו"ח נציבות תלונות הציבור לשנת 2013 שמפרסמת היום (שלישי) הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. בשנה החולפת, שהייתה רווייה בתכניות ריאליטי, חלה עלייה של 15% בתלונות בנוגע לשידורי הטלוויזיה כאשר 53% מהתלונות נגעו להצגת אלימות ותכנים שפוגעים בילדים בטלוויזיה לצד עלייה במספר התלונות על אפליה של קבוצות מוחלשות וסקסיזם.

בשנת 2013 התקבלו 3571 תלונות לנציבות פניות הציבור ברשות השנייה. כל תלונה רביעית נמצאה מוצדקת. נתון זה משקף חלה עלייה של 15% במספר התלונות הנוגעות לשידורי הטלוויזיה המסחרית. עלייה זו מתבטאת גם בעלייה של 12% בסך התלונות הכולל שהוגשו לנציב פניות הציבור ברשות השנייה. מתוך התלונות הקשורות בטלוויזיה, 51% מהתלונות התייחסו לתכנים המשודרים בתכניות השונות, 28% התייחסו לתשדירי פרסומות ואילו 3% בלבד התייחסו לחדשות.

מהדורת וואלה אייטם. מערכת וואלה!
אלימות וסקסיזם בבית "האח הגדול"./מערכת וואלה!

בין 400 ל-500 תלונות על כל אחת מהזכייניות

כל תלונה שנייה שהתקבלה התייחסה לשידור תכנים פוגעניים שיש בהם משום ביזוי, העלבה או פגיעה בצופים. 50% מהפונים בנושאים אלו הלינו על הצגת אלימות, תכנים הפוגעים בילדים או תכנים המעודדים התנהגות לא הולמת, ובייחוד בקרב ילדים. 21% מהתלונות בתחום הטלוויזיה התייחסו לנושאי "אתיקה בשידור" הפרות אתיות של בתכני בידור ותכנים עיתונאיים.

ברשות השנייה מדווחים כי עלייה משמעותית נרשמה גם בתלונות הנוגעות לאפליה תרבותית ולנושאים של מגדר, מיניות וסקסיזם, בדגש על רגישות גוברת של קהל הצופים למעמד של קבוצות מוחלשות באוכלוסייה.

בין הזכייניות, מובילה רשת במספר התלונות (491) ואילו קשת אחריה בפער קטן (468). את העלייה בתלונות ניתן לייחס לשידור תכניות ריאליטי עתירות רייטינג כגון "המרוץ למיליון", "the voice", "אקס פקטור" ו"דייט בחשיכה". כ-150 תלונות התקבלו ברשות השנייה על שידורי "האח הגדול" בערוץ 20 ואלה הועברו לאחר בדיקה ראשונית לממונה על פניות ציבור במועצת הכבלים והלווין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הציבור לא רוצה לראות על המסך מואשמים בפלילים./מערכת וואלה!, צילום מסך

מואשמים בעבירות פליליות? רדו מהמסך

מגמה חדשה אשר עולה לראשונה מהדו"ח היא להשתתפות אנשים בעלי עבר פלילי או מואשמים בעבירות פליליות בתכניות ריאליטי – תלונות התקבלו לראשונה בשל הופעתו של דוד דיגמי בתכנית "הכפר" וסה"כ כמאה תלונות נוספות נתקבלו על רקע השתתפותם של משה פרץ ואייל גולן בתכניות "אקס פקטור" ו"הכוכב הבא".

מגמה נוספת לשנת 2013 היא הירידה במספר התלונות על תכנים חדשותיים טלוויזיוניים – 323 תלונות בלבד התקבלו לעומת 551 אשתקד. הירידה מיוחסת להעדר אירועים חדשותיים משמעותיים בשנה זו, כגון מבצע צבאי או מערכת בחירות. השפעת אירוע חדשותי משמעותי על היקף התלונות משתקפת היטב מאות תלונות שהתקבלו בנציבות פניות הציבור ברשות השנייה בשלושת השבועות של מבצע "צוק איתן". דו"ח מיוחד בנושא נערך בימים אלו בנציבות ויפורסם בהקדם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"העלייה בתלונות - בשל ריבוי תכניות עתירות רייטינג/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הציבור הופך רגיש יותר ויותר להקצנת הדימויים בטלוויזיה"

"נתוני הדו"ח מגלים כי הציבור ממשיך להביע את חוסר שביעות רצונו ואת פגיעה באוכלוסיות מוחלשות." אומר נציב פניות הציבור דוד רגב. לדבריו בשנה זו עלתה לראשונה סוגית שיתופם של עבריינים בתוכניות טלוויזיה ועל היבט זה יצטרכו הזכייניות לתת את הדעת. "מנגד ראינו שבשנה זו חלה ירדה גדולה בתלונות נגד התכנים החדשותיים והדבר נבע מכך שזו לא הייתה שנת בחירות ולא היו בה מבצעים צבאים. "את השינוי הגדול נראה בדו"ח הבא בעקבות מבצע 'צוק איתן' שהביא למאות תלונות של צופים."

שי באב"ד, מנכ"ל הרשות השנייה הוסיף, כי העלייה העקבית אך משמעותית במספר התלונות מעידה על שתי מגמות שעל זכייניות הטלוויזיה לתת עליהן את הדין. האחת, כי הציבור מבקש לקבל תכנים מגוונים ומאוזנים, באיכות גבוהה ומואס בתרבות הריאליטי. שנית, הציבור הופך רגיש יותר ויותר להקצנת המגמות והדימויים בטלוויזיה. הרשות השנייה תוסיף גם בשנת 2014 להמשיך ולקדם מדיניות תוכן מאוזנת ומגוונת יותר ולעשות כל שביכולתה על מנת להבטיח לציבור הצופים כי זכויותיו לטלוויזיה מאוזנת ונקייה תשמרנה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully