וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצופים התלוננו בהמוניהם על חוסר איזון בשידורי "צוק איתן"

4.9.2014 / 11:17

למרות מספר התלונות הרב, יותר מ-600, ברשות השנייה לא מצאו חוסר איזון של ממש בשידורי החדשות. "ניכר כי רבים מהצופים הופכים חסרי סבלנות וסובלנות כלפי מרואיינים שלא מתיישרים על הקו הפטריוטי הכללי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבצע "צוק איתן" הביא לשיא במספר התלונות של צופי הטלוויזיה לרשות השנייה, המפקחת על שידורי הערוצים המסחריים, שם מציינים כי כל תלונה שנייה קבלה על סיקור לא מאוזן. למרות מספר התלונות הרב, ברשות לא מצאו חוסר איזון בתכני החדשות ששודרו. בנוסף, עשרות תלונות קבלו על ריבוי משדרי חדשות.

כ-800 תלונות הוגשו לרשות השנייה מיום חטיפת שלושת הנערים, יותר מ-600 תלונות במהלך "צוק איתן". מחצית מהתלונות הוגשו נגד חדשות 2 ושליש כנגד חדשות 10. מהדו"ח עולה כי 54% מכלל התלונות היו על הבעת דעה של שדרנים, כתבים ופרשנים, תוך התמקדות בנטייה שמאלה של השדרנים. ברשות מציינים כי מדובר בעלייה ניכרת באחוז הפונים המלינים בנושא. לשם ההשוואה, לאורך כל מבצע "עמוד ענן" עסקו בנציבות כ-150 תלונות בלבד, כאשר רק 41% מהן הלינו על חוסר איזון של התקשורת. "ניכר, כי רבים מהצופים הופכים חסרי סבלנות וסובלנות כלפי מרואיינים שלא מתיישרים על הקו הפטריוטי הכללי", אומרים ברשות השנייה.

עשרות תלונות עסקו בצנזורה, ובהן הלינו הצופים כי חלק מהשידורים מסכנים את ביטחונם של אזרחי ישראל וחיילי צה"ל. החלק הארי של תלונות אלו התייחס לדיווחים על מיקום נפילות טילים, חשיפת פניהם של חיילי וקציני צה"ל בחדשות, חשיפת תפקידי חיילות ועדכון בדבר פעולות צה"ל. ברשות מציינים כי הזכיינים היו זהירים יותר בעניינים אלה ב"צוק איתן" לעומת מבצעים צבאיים שקדמו לו.

בנוסף, כ-60 תלונות עסקו בריבוי החדשות ודרישה לתכנים בידוריים שיחזקו את המורל וכ-40 תלונות התייחסו להשמעת אזעקות מוקלטות באמצעי התקשורת. "בחלקו הראשון של המבצע, ובעיקר לאחר הכניסה הקרקעית של צה"ל לעזה, הציבור היה צמא למידע ולכן קיבל בהבנה שידור מהדורות חדשות ועדכונים מסביב לשעון. ואולם ככל שהזמן חלף ביקש הציבור להירגע מהחדשות וציפה לשידור תכנים אחרים, בעיקר תכנים בידוריים, כדי להירגע", נמסר בדו"ח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מבצע בעזה". מתוך שידורי חדשות 10/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הזכייניות הפעילו שיקול דעת תוך גילוי אחריות ציבורית"

"ניתוח התלונות מגלה שסף הרגישות של ציבור הצופים באירועי לחימה גבוה יותר ופטריוטי יותר. תכנים העוסקים באוכלוסייה ערבית ופלשתינית ואשר משודרים בימים רגילים ללא כל בעיה, נתפסים כבלתי נסבלים בתקופה כזו על ידי צופים רבים. לזכותן של הזכייניות ייאמר כי במרבית המקרים הן הפעילו שיקול דעת תוך גילוי אחריות ציבורית בעת השידורים. מניתוח הטיפול בתלונות עולה כי ככלל שידרו הזכייניות את התכנים בצורה מאוזנת עד כמה שניתן תוך מתן חופש ביטוי לעמדות שונות ומנוגדות, הגם שחלקן עוררו אי נחת אצל מרבית מהצופים", אומר נציב פניות הציבור דוד רגב.

שי באב"ד, מנכ"ל הרשות השנייה הוסיף: "היקף הפניות שהגיע לרשות השנייה בקיץ האחרון, על רקע האירועים הביטחוניים הקשים והמורכבים מעיד על הרלוונטיות של שידורי החדשות הרציפים באותה התקופה וכן על הרגישות הגוברת של הציבור. אני מוסר את הערכתי הן לנציבות פניות הציבור בראשות דוד רגב, אשר עבדה במהלך התקופה במתכונת חירום על מנת לספק מענה מידי לכל פנייה. אני קורא לזכייניות להמשיך ולהפעיל שיקול דעת ולהיות קשובות לרחשי הציבור בימי שגרה כבימי חירום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully