וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המושכים בחוטים: מי מייצג את כלי התקשורת בכנסת?

29.9.2014 / 16:35

יותר משליש מהלוביסטים הרשומים בכנסת מחזיקים בהיתר לפעול לטובת כלי תקשורת אחד לפחות, חלקם אף מייצגים אינטרסים של כלי תקשורת מתחרים. מי מייצג את מי? זו רשימת המושכים בחוטים מטעם כלי התקשורת

משכן הכנסת. שרון בוקוב
משכן הכנסת/שרון בוקוב

מי מייצג את האינטרסים של כלי התקשורת בכנסת? "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת" ערכה לאחרונה מיפוי של אנשי וחברות הלובינג המייצגים את כלי התקשורת השונים במסדרונות הכנסת. מנתונים שאספה העמותה ומבוססים על רישומי הכנסת עולה כי שבע חברות לובינג שונות ו-54 לוביסטים (יותר משליש מאלה הפועלים בכנסת) רשומים כמי שרשאים לייצג כלי תקשורת בישראל, חלקם מייצגים כלי תקשורת מתחרים. הרשימה נכונה לחודש זה, והיא עתידה להתעדכן בקרוב לקראת הליכי חקיקה בענייני תקשורת המונחים של שולחן הכנסת.

שיאן הלובינג בכנסת הוא ערוץ 10, אשר לטובתו רשומה בכנסת חברת "גלעד יחסי ממשל ולובינג" של אמיר גלעד המפעילה 17 לוביסטים. את הזכייניות קשת ורשת מייצגים חברות "פוליסי" של בוריס קרסני עם 8 לוביסטים, המעניקים שירותים גם לעיתון ישראל היום. משרד נוסף המייצג את הזכיינית רשת הוא "אימפקט" של אורית לרנר ובועז רדי ורשומים עבורו 8 לוביסטים.

את העיתונים ידיעות אחרונות, הארץ וגלובס מייצג משרד "גורן עמיר" של עליזה גורן ותומר עמיר, המייצג גם את חברת הכבלים HOT ומעסיק 10 לוביסטים. החברה מיוצגת עם על ידי "קונטקטי" של קרן ברק. במרשמי הכנסת מצוין כי ברק מייצגת עיתונים שונים, אולם לא נכתב אילו. את yes מייצגים "כהן רימון כהן" של דפנה כהן,רוני רימון ובני כהן עם 5 לוביסטים.

אבי ניר מנכ"ל קשת בוועדה הכלכלית בכנסת, דצמבר 2012. עומר מירון
לוביטסית לוחשת באוזנו של מנכ"ל קשת אבי ניר בעת דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת./עומר מירון

בעמותה לדמוקרטיה מתקדמת מביאים כדוגמא למה שהם מכנים "איחוד כוחות רב עוצמה שהפיל חוק" את חוק איסור פרסום מוצרי טבק בתקשורת הכתובה. "מדובר בחוק ממשלתי שקידם משרד הבריאות, בתמיכת ממשלת ישראל, שעתיד היה לאסור באופן גורף פרסום מוצרי טבק בעיתונות הכתובה", אמוסרים בעמותה. "לאחר דיונים סוערים בוועדת הכלכלה הצליחו חברות הלובינג להוריד מעל סדר היום של הכנסת את החוק". בחודשים הקרובים צפוי לעלות בכנסת התיקון לחוק שיביא לפיצול ערוץ 2, וזכייניות הטלוויזיה צפויות לנסות ולהשפיע על ניסוחו הסופי.

שבי גטניו, ממייסדי "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת", אומר כי העובדה שכלי התקשורת מפעילים לוביסטים בכנסת מביאה לכך שהנושא כמעט ואינו מסוקר בתקשורת. "העיתון 'הארץ - דה-מרקר' היווה וממשיך להוות חלוץ בסיקור תעשיית הלובינג בישראל אולם מדובר בדוגמה חריגה. למרות שנושא פעילות הלוביסטים חשוב ומושך רייטינג, באופן מחשיד הוא אינו זוכה לדעתנו לסיקור ראוי מצד רוב כלי התקשורת. בהחלט ראוי לעלות את השאלה האם היעדר הסיקור של תעשיית הלובינג הישראלית נובע מקשרי ראשי התעשייה עם ראשי התקשורת בישראל או בשל העובדה שגופי התקשורת המדוברים משתמשים בעצמם בשירותי לובינג לקידום אינטרסים שלהם בכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully