וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם הגוף המשדר הוא בעל המאה וגם בעל הדעה, מדובר בבעיה"

30.9.2014 / 11:17

מסקנות הביניים של ועדת אייל תולות את רוב הכשל בשוק ההפקות בריכוזיות שיצרו עם השנים זכייניות ערוץ 2, המחויבות להפקות חיצוניות אך בפועל שולטות בכל שרשרת ההפקה

אבי צבי. ינאי יחיאל,
"כוח כלכלי משמעותי". מנכ"לי זכייניות ערוץ 2, אבי ניר ואבי צבי/ינאי יחיאל

ועדת אייל לבחינת כשל שוק הטלוויזיה בישראל מפרסמת היום (שלישי) את מסקנות הביניים שלה, ומצביעה על זכייניות הטלוויזיה כגורם עיקרי לכשל - הנובע מריכוזיות יתר של ההפקות בשוק. על פי הוועדה, בידי זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת מה שהיא מכנה "כוח מסחרי משמעותי" המביא רבים מהיוצרים "לוותר על זכויות היוצרים שלהם, להסתפק בשכר מינימאלי ולהתגמש מול כל דרישה שתעלה מצד הגוף המשדר – ובלבד שהיצירה תשודר".

למרות שהמלצות הוועדה הסופיות טרם גובשו, היא קובעת כבר בשלב זה כי כיום חלק ממה שאמור להיות הפקות עצמאיות - למעשה מנוהל על-ידי הגופים המשדרים – ומצב זה אינו תקין. "ניתן לומר בבירור שנדרשת הכרעה ברורה אם לאכוף את הדין ביחס לעצמאות ההפקות החיצוניות על-מנת להגשים את תכלית החקיקה לעודד פלורליזם בשידור, או לוותר על הפקות המקור העצמאיות כליל", נכתב במסקנות הביניים.

"שימורו של מצב בו באופן רשמי נרכשות הפקות כאילו היו עצמאיות, כאשר בפועל חלק גדול מהן אינו כזה – מהווה פיקציה מזיקה". כך למשל הוועדה מתארת מצב שבו מפיק עצמאי המגיע לכדי חתימת חוזה אל מול גוף משדר שלפיו הוא אמור לכאורה להפיק את התכנית באופן עצמאי, בפועל הוא מקבל מהזכיינית הנחיות עם מי לעבוד (אילו שחקנים, במאים, עורכים, אולפנים, בתי פוסט) ואילו תכנים לשנות או להוסיף. כך יוצא שהגוף המשדר מדווח לרשות השנייה שהתכנית הופקה באופן חיצוני כפי שהוא מחויב - אולם בפועל הוא זה שניהל אות ההפקה כמעט לחלוטין. היוצרים, בעניין זה, טוענים כי הזכייניות מנשלות אותם כמעט לחלוטין מזכויות היוצרים על ההפקה בכל מה שנוגע להפצה שלה בחו"ל ושידורים חוזרים.

מסקנות ועדת אייל - דו"ח ביניים המלא:

"מצב דברים זה, בו ההפקות הקנויות אינן עצמאיות אלא מנוהלות בפועל על ידי גופי השידור, סותר במפורש את לשון החוק וכוונת המחוקק, ומהווה את עיקר הבעיה אותה נתבקשה הוועדה לפתור", נכתב במסקנות. בגופים המשדרים הכחישו את הדברים באופן גורף. "ביחס לטענה כי הגופים המשדרים מתערבים מדי בתכנים ודורשים חלק גדול מדי זכויות, חלק הדגישו כי הרגולטור הגביל את השימוש באמצעי הפקה, ולא התערב ביחס לזכויות מכיוון שהמטרה הייתה להגן על תעסוקה בשוק היצירה הטלוויזיונית, וחלק הדגישו ששיקולי עריכה, שהם באחריות מנהל החברה הזכיינית, דורשים מעורבות ביצירה עצמה."

הוועדה מספרת כי במהלך עבודתה נשמעו טענות על איומים מצד "גורמים מסוימים בגופים המשדרים", שלא לשתף עמה פעולה. "סופר על דרישה להימנע מהעברת חומר או חשיפת מסמכים, וכן להימנע מהגעה לשימועים שנערכו". הוועדה דיברה עם אותם גורמים להם יוחסו האיומים והדברים הוכחשו "אך אישרו שקיימו שיחות עם מפיקים שונים בדבר עבודת הוועדה".

ועדת אייל החלה את עבודתה לפני כחצי שנה, והיא הוקמה על ידי שר התקשורת גלעד ארדן ובראשה עומדה ד"ר לכלכלה ומשפטים עדי אייל. המסקנות הסופיות עתידוש להיות מוגשות בעוד כחודשיים, ויישומן יהיה תלוי, ככל הנראה, בשר או שרת התקשורת הבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully