וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בואו לא ניתמם, הצעת החוק לא סוגרת עיתון"

בתום דיון סוער על חוק "ישראל היום" בוועדת השרים לענייני חקיקה, הוחלט על חופש הצבעה לחברי הקואליציה. השר שטייניץ: "ההצעה יוצרת תקדים מסוכן. המטרה היא לחסל גוף תקשורת". השרה לבני: "העיתון משמש לצרכים מסוימים"

ישראל היום. דוד אברהם,
"ישראל היום" על שולחן המנתחים/דוד אברהם

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) כי חוק "ישראל היום" יעלה לקריאה טרומית עם חופש הצבעה לחברי הקואליציה. בעקבות ההחלטה על חופש ההצבעה, ההצעה עשוייה לעבור הודות לתמיכת חברים רבים מארבע סיעות הקואליציה: יש עתיד, ישראל ביתנו, הבית היהודי והתנועה, וכן ממפלגת העבודה ומפלגות אופוזיציה נוספות. עם זאת, בידי יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, מגוון כלים פרלמנטריים שיאפשרו לו לקבור את ההצעה, שגורמת מבוכה רבה לראש הממשלה נתניהו, אחרי שלב הקריאה הטרומית.

הצעת החוק, אותה יזם חבר הכנסת איתן כבל יחד עם שורה של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, מבקשת לחייב בחוק לגבות תשלום עבור "עיתון יומי שהוא אחד מארבעת העיתונים הנפוצים בישראל", כך שנראה כי "נתפרה" בכדי לפגוע בחינמון הפופולרי בבעלות שלדון אדלסון, המזוהה בראש ובראשונה עם ראש הממשלה נתניהו.

שטייניץ בהאג: "צריך לחשוש מתקיפה בלתי קונבנציונלית". רויטרס
"תקדים מסוכן. המטרה היא לחסל גוף תקשורת". יובל שטייניץ/רויטרס

"לא הכל פוליטיקה ולא הכל אינטרסים"

ההצעה צפוייה לעלות לדיון בתקופה בה היחסים בין סיעות הקואליציה ובין נתניהו מצויים בשפל, ונראה כי מטרתה העיקרית להביך את ראש הממשלה. בשבוע שעבר איימו בסיעת "יש עתיד" להעלות את ההצעה לקריאה טרומית גם ללא אישור ועדת השרים לחקיקה, דבר שנחשב לשבירת כללי המשחק הקואליציוניים, אולם לבקש יו"ר הקואליציה אלקין הסכימו לבסוף להמתין שבוע אחד נוסף.

הדיון עצמו היה סוער והתאפיין בחלוקה ברורה בין תומכי נתניהו ומתנגדיו. שר המודיעין, יובל שטייניץ, תקף את הכוונה להעביר את החוק ואמר בישיבת וועדת השרים: "הצעת חוק זו יוצרת תקדים מסוכן. המטרה היא לחסל גוף תקשורת. הפרלמנט צריך להחליט על הפסקת פעילות של גוף תקשורת? אתם נותנים יד לדבר הזה ואז תציגו עצמכם דמוקרטים? זה מסוכן. שרת המשפטים הייתה צריכה להוביל את זה ולהגיש שאין לזה מקום. תחשבו איזה תקדים אתם מייצרים פה. המצב הנכון הוא שפה אחד השולחן לא היה נותן לזה יד, לא הכל פוליטיקה ולא הכל אינטרסים".

על כך השיב לו השר יעקב פרי מ"יש עתיד": "אתה נוזף בנו? כאילו שבאת מוכן מהבית. מאיפה אתה יודע מה עמדתי?" השרה לימור לבנת הצטרפה לדברי שטייניץ ואמרה כי "מדובר בחקיקה אינדבידואלית וכזו אנו פוסלים תמיד". השרה יעל גרמן העירה כי "בעיניי, גם ההצבעה על חוק עוקף בג"צ הוא אינדבידואלי", ואילו שרת המשפטים לבני אמרה: "הצעת החוק לא סוגרת עיתון, בוא לא ניתמם, זה משמש לצרכים מסוימים וזוהי סכנה לדמוקרטיה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

המשפטנים מנמיכים ציפיות: "אין תשתית לביסוס חוקתיות ההצעה"

במשרד המשפטים ביקשו לחדד כי בעוד הצעת החוק מבקשת למנוע את הסכנה הכרוכה לשוק העיתונות הכתובה בהפצה חינם של עיתונים ארציים רבי תפוצה, בשלב זה לא נראה כי סכנה כזו קיימת. "כדי להצדיק את האמצעים המוצעים אשר פוגעים מטבע הדברים בזכויות מוגנות בעלות מעמד חוקתי - זכות הקניין, חופש העיסוק וחופש הביטוי - הרי שנדרש קודם לכל להשתכנע כי סכנה כזו לחופש העיתונות, המוצגת כתכלית החקיקה, אכן קיימת, וכן כי ההסדרים המוצעים יועילו למניעתה", אמרו נציגי המשרד. בהקשר זה, השרה לבנת ביקשה בדיון שחוות הדעת המשפטית בנושא תוגש בכתב לפני ההצבעה ביום רביעי.

"דברים שמסרו נציגי הממונה על ההגבלים העסקיים וכן נתונים נוספים מלמדים כי לעת הזו לא נתגבשה תשתית המאפשרת לבסס את חוקתיות ההצעה", תגובת משרד המשפטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully