וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הניסיון לקשור בין הכתבה להצתה הוא בבחינת ספין שפל ומסוכן"

30.11.2014 / 14:18

ברשות השידור עומדים מאחורי כתבת "מבט" על בית הספר הדו-לשוני שהציגה את התלמידים כתומכי טרור. כפי שנחשף בוואלה! ברנז'ה, התלמידים טענו כי בעקבותיה הם חוששים כי האלימות נגדם תגבר - ולמחרת הוצת ביה"ס. ביקורת גם ברשת: "הכתב תומך מוצהר בתורתו של כהנא"

בית הספר הדו-לשוני הוצת: "נחצו קווים אדומים - בספרים ובתלמידים לא פוגעים". צילום מסך
בית הספר הדו לשוני, הבוקר/צילום מסך

אנשי רשות השידור עומדים מאחורי כתבת "מבט" על בית הספר הדו-לשוני ששודרה לפני שבועיים ואשר הציגה את התלמידים, לטענתם, כתומכי טרור. כפי שפורסם בוואלה! ברנז'ה, התלמידים טענו כי בעקבות הכתבה ודבריהם שהוצאו בה מהקשרם הם חוששים כי האלימות נגדם תגבר - ואכן זמן קצר לאחר מכן הוצת בית הספר. "הניסיון לקשור בין האירוע המצער לערוץ, לכתבה או לכתב, כל ניסיון עלוב כזה, הוא בבחינת לשון הרע לכל דבר ועניין", כך דבריו של עורך מהדורת "מבט" אבי מוסקל. הוא התייחס לגינויים שקיבל בימים האחרונים כתב ערוץ 1 לענייני דתות, איציק הלפרין, בעקבות הכתבה ששודרה במהדורה ונטען כלפיה שהיא הסיתה למעשה.

עוד לפני הצתת בית הספר הגישו תלמידיו תלונה נגד הלפרין למועצת העיתונות ובה טענו כי ניצל אותם לטובת שידורה של כתבה מגמתית שבה הוציא את דבריהם מהקשרם בהתאם לדעתו האישית על בית הספר. ברשות אמרו, בתגובה לטענות, כי תלונה על הכתבה נבדקה על ידי נציב קבילות הציבור דדי מרקוביץ' ונמצאה לא מוצדקות. הבוקר ולאחר הביקורת הציבורית על ערוץ 1, צינן מרקוביץ' את תגובת מחלקת הדוברות והבהיר: "תלונה שהגיעה אליי לפני שלושה שבועות לא נמצאה מוצדקת. התלונה שאתם פרסמתם לא נבדקה על ידי. בלי קשר, הכתבה לא גרמה להצתה".

"'כח בלי אחריות'. זה בדיוק מה שהלפרין הפגין בכתבה ההיא"

אולם כאמור, לא כולם מסכימים לניתוק הקשר שעושים ברשות השידור בין הכתבה במבט לבין המקרה. העיתונאי דימי ריידר, למשל, היה בין אלה שגינו באופן אישי את הלפרין. "למי שתהה אם לכתב ערוץ 1 איציק הלפרין אחריות חלקית על מה שקרה בדו-לשוני בירושלים - אז כן", כך לדבריו. "כשאתה לוקח עלילות גזעניות שמסתובבות בקהילה קטנטנה בפורומים ימנים באינטרנט, ומעניק להן תפוצה רחבה ואצטלה של לגיטימיות בכתבה 'עיתונאית', צריך להיות מתמם מקצועי כדי לטעון שאלו שירצו לעשות משהו בנידון לא ישאבו לגיטימציה מהכתבה שלך גם הם. בקורס היסוד שלנו בעיתונות בלונדון היה ספר (מעולה) שנקרא 'כח בלי אחריות'. זה בדיוק מה שהלפרין הפגין בכתבה ההיא".

ולמה התכוון ריידר כאשר אמר "עלילות גזעניות שמסתובבות בקהילה קטנטנה בפורומים ימנים באינטרנט"? יוצר הדוקומנטרי ניתאי פרץ מציע תשובה. "מסתבר שהכתב (איציק הלפרין, ד.א.) תומך מוצהר בתורתו של גופשטיין וכהנא" כאשר הוא מתכוון לפעיל הימין הרדיקלי ויו"ר ארגון להב"ה בן-ציון גופשטיין ומורו מייסך כ"ך הרב מאיר כהנא", כתב בפייסבוק - וצרף צילומי מסך של סטטוס שכתב הלפרין שמוכיח זאת לדעתו: "לולא תורתו של בנצי גופשטיין שעשועי, אבדתי בעניי".

עוד באותו נושא

"הוצגנו כתומכי טרור בכתבה מגמתית של ערוץ 1"

לכתבה המלאה

הלפרין, לפני ההצתה, תוהה "איך מתאפשר לביה"ס כזה להתקיים בכלל":

רשות השידור: "אין בדיווח העיתונאי כל הסתה, אלא הבאת דברים בשם אומרם"

מרשות השידור נמסר בתגובה: "הניסיון לקשור בין פשע השנאה שבוצע נגד בית הספר הדו-לשוני בירושלים לבין הכתבה ששודרה בערוץ הראשון לפני כשלושה שבועות, הוא בבחינת ספין שפל ומסוכן. כשבוע לאחר פיגוע הדריסה בירושלים, ראיין הכתב כמה תלמידים מבית הספר הדו-לשוני אשר הסבירו בקולם כי הם לובשים חולצות שחורות לציון עשור למותו של יאסר ערפאת ולאות הזדהות עם האסירים הביטחוניים הפלסטיניים. אין בדיווח העיתונאי הזה כל הסתה, אלא הבאת דברים בשם אומרם".

עוד נמסר כי "מדובר בכתבה עיתונאית, וכל פרשנות אחרת היא בגדר ניסיון להסיט את תשומת הלב מהדברים שנאמרו בכתבה. מאז שידורה, "זוכה" הכתב להתלהמות שלוחת רסן ברשתות החברתיות. יודגש כי נציב הקבילות של רשות השידור, דדי מרקוביץ', קבע כי לא נפל בכתבה כל פגם מבחינה עיתונאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully