וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיקור הלוויית הנרצחים בפריז: מי גזר את הקופון וכיצד?

13.1.2015 / 15:35

מרמור הבוקר בענף הפקות הטלוויזיה, כאשר הלוויית הנרצחים בפריז התקיימה על רקע טענות כי לשכת רה"מ העניקה את אספקת שירותי הצילום של הטקס לספק אחד - וללא מכרז. חדשות 10 שהגיעו אמש עד פריז, לא שידרו הבוקר את האירוע

הלוויותיהם של הרוגי הפיגוע בפריז  בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים, ינואר 2015. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
ראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע גופות ההרוגים בהלווייה הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן
"זו הייתה קומבינה כדי לחסוך את ההליך המכרזי. משרד הבטחון יכול להוציא תקציבים ללא מכרז, מטעמים של דחיפות ובטחון, אז לשכת ראש הממשלה העבירה את העסקה דרכו"

טענות הבוקר נגד התנהלות לשכת ראש הממשלה בכל הנוגע לשידור טקס הלווית הנרצחים בפיגוע הטרור במרכול הכשר בפריז. את השידור, מסוג "פול תקשורתי", העבירה לגופי תקשורת בארץ ובעולם חברת "מזמור הפקות" - והיא קיבלה אותו מהלשכה ללא מכרז - כך נודע לוואלה! ברנז'ה. כיצד קרה שחברה פרטית מקבלת תקציב ממשלתי של עשרות אלפי שקלים ללא מכרז? בתעשיה מגדירים זאת הבוקר "טריק".

גורם בענף ההפקות אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה כי באופן תמוה, מי שהוציא את ההצעה לא הייתה לשכת העיתונות הממשלתית, אלא משרד הבטחון. "זו הייתה קומבינה כדי לחסוך את ההליך המכרזי. משרד הבטחון יכול להוציא תקציבים ללא מכרז, מטעמים של דחיפות ובטחון, אז לשכת ראש הממשלה העבירה את העסקה דרכו".

בענף ההפקות זוכרים רק מקרה אחד בו עשתה לשכת ראש הממשלה שימוש בהליך כזה לשידור אירוע ממלכתי, כדי לעקוף חובת מכרז, וזו הייתה הלוויית ראש הממשלה אריאל שרון. "אין שום קשר בין משרד הבטחון להלוויה של שרון או להלווית הנרצחים בצרפת או בכלל לטלוויזיה", אומר גורם נוסף. "זה פשוט שימוש באיזשהו הסדר שיש למשרד הבטחון שלא קשור למקרים האלה".

"ברגע שזה עובר דרך משהב"ט - השקיפות מתבטלת"

בענף אומרים כי החברה שזכתה במכרז, "מזמור הפקות", הציעה למדינה עבודה בסכום גבוה בעשרות אחוזים מהצעות אחרות - ובכל זאת היא זו שקיבלה את העסקה. כיוון שהסוגיה עברה דרך משרד הבטחון, אין שקיפות בנוגע להליך ולאופן שבו שנעשה השימוש בכספי הציבור. "ברגע שזה עובר דרך משרד הבטחון השקיפות על ההליך מתבטלת, וגם המתחרים לא יכולים לראות את ההצעות, כי לא היה מכרז. יש סיבה שעושים מכרז כשגוף ציבורי מוציא עבודות לגופים פרטיים. אבל במקרה הזה הספק מקבל מעמד של ספק בטחוני, ואין אפשרות לראות את המספרים".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "לבקשת משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר, משרד הביטחון ריכז את כלל הטיפול הלוגיסטי בטקס לווית הנרצחים מפריז, לרבות מתן העזרים הטכנולוגים לשידור טלוויזיוני לווייני מהטקס לארץ ולעולם. למרות לוח הזמנים הקצר ( פחות מיום וחצי להתארגנות, לאירוע מורכב בהשתתפות ראשי המדינה, דיפלומטים ועוד), קיבל משרד הביטחון שלוש הצעות מחיר משלוש חברות".

"לשתי החברות הראשונות, סאטלניק ואולפני הרצליה, לא היה מספר ספק הנדרש בכל התקשורת עם משרד הביטחון. עם החברה השלישית, מזמור הפקות המחזיקה במספר ספק. נוהל משא ומתן, ולאחר שזו הוזילה את הצעתה ביותר מ20% בוצעה עימה התקשרות כדין. לאחר זמן מה, הודיעה חברת אולפני הרצליה, כי היא מחזיקה במספר ספק, אך על שם חברה אחרת. מאחר ותהליך ההתקשרות כבר בוצע, ובשל אילוצי לוח הזמנים, לא ניתן היה לשנות את ההתקשרות", לשון התגובה.

מנכ"ל "מזמור הפקות" דניאל לנקרי אמר לוואלה! ברנז'ה כי "הסיבה שזה עובר דרך משרד הבטחון היא לוח הזמנים הצפוף של האירוע". הוא סרב להתייחס לטענות בעניין הפטור ממכרז. בלשכת העיתונות הממשלתית הפנו לקבלת תגובה מלשכת ראש הממשלה, שאלות שנשלחו בנושא ללשכה טרם נענו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדשות 10 מפריז, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

חדשות 10 אתמול בפריז, היום לא בירושלים

"אם חדשות 10 החליטו שהם מטפלים בסוגיה, למה כשזה מגיע להלווייה הם מחליטים שלא לשדר? כי זה עולה כסף ולא מכניס כסף?"

גבות נוספות הורמו הבוקר בענף, גם לעבר בית הוורד. בשידור המיוחד של חדשות 10 אתמול מפריז ניתן גילוי נאות בתחילת המהדורה ובסופה על כך שהמימון של עשרות אלפי שקלים למשדר ניתן על ידי הסוכנות היהודית. הבוקר, ללא מימון מיוחד, החליטו בחברה שלא להעביר את שידור טקס ההלוויה. "אם הם מיצבו את עצמם כמי שמטפלים בסוגייה הזו באופן נרחב, ואפילו הגיעו עד פריז, למה כשזה מגיע להלווייה הם מחליטים שלא לשדר? כי זה עולה כסף ולא מכניס כסף?", אומר גורם בתעשייה. את השידור העבירו רשתות בינלאומיות רבות, בהן BBC הבריטית, sky news ורשת CNN, וכן אתרי אינטרנט כמו וואלה! ו-ynet.

גורם אחר ביקר היום דווקא את ההחלטה של חדשות 2 להעביר את טקס ההלוויה בשידור ישיר, ולא רק לדווח עליו במבזקים ובמהדורה. "מעניין אם לא היינו בתקופת בחירות, ואם לא היו נוכחים שם ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה, אם ערוץ 2 עדיין היה משדר בשידור מלא את הטקס", דברי הגורם.

בחדשות 10 ו-2 טרם הגיבו לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully