וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: פיקוח על נסיעות של כתבי בריאות לחו"ל

18.1.2015 / 10:54

במשרד הבריאות התלבטו מה לעשות עם תופעת מימון חברות התרופות נסיעות של עיתונאים לחו"ל, שמניבה כתבות לא מאוזנות על על תרופות ושירותי רפואה שונים. על התקשורת הם לא יכולים לפקח, ולכן הוציאו בנושא שורה של הוראות לחברות התרופות

תרופה. ShutterStock
תרופה/ShutterStock

במשרד הבריאות החליטו לשים סוף, או לכל הפחות להדק את הפיקוח על תופעת הנסיעות של כתבי בריאות לחו"ל על חשבון חברות התרופות - כך נודע לוואלה! ברנז'ה. באגף הרוקחות של המשרד הוציאו לאחרונה שורת תקנות בנושא, בהם הוראה לדרישת גילוי נאות, ובכירים במשרד העלו אותו בפני חברות התרופות. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שבה משרד ממשלתי מנסה לפקח באופן רשמי על היחסים מול עיתונאים של גופים הנמצאים תחת תחום פיקוחו.

החוזר של משרד הבריאות, אשר הגיע לידי וואלה! ברנז'ה, קובע כי חל איסור על חברת תרופות לממן כתבות תדמית או כתבות יזומות מכל סוג שהם לתרופות הרשומות באגף הרוקחות של משרד הבריאות. אנשי המשרד יודעים כי אין בידם הכלים לפקח על יחסי החברות עם גופי התקשורת, החל מעתה, קובע המשרד, כל חברת תרופות שתרצה להזמין עיתונאי או גוף תקשורת לכנס מקצועי, אירוע או ועידה בישראל או בחו"ל יתחייב להעביר לעיתונאי דף הנחיות ותנאים מחייבים שיהיו תואמים לפקודת הרוקחים ולתדרך אותו בהם, כמו כן לדרוש גילוי נאות באזכורים התקשורתיים.

"המידע שיימסר לעיתונאי לא יהיה מסחרי ולא ישמיץ מתחרים"

עוד מחייב משרד הבריאות לאשר עם מנהל אגף הרוקחות במשרד הבריאות, ד"ר אייל שוורצברג, כל מידע על תרופה שנמסר לעיתונאים לבקשתם. "מידע שיועבר על ידי בעל הרישום בזמן השקת התכשיר בהמשך לרישומו בארץ לא ישמש לעידוד רישום תרופות מרשם", נכתב בחוזר. "על המידע להיות עובדתי, מאוזן ומבוסס, המידע לא יהיה מסחרי ולא ישמיץ מתחרים", עוד קובעים במשרד כי המידע שיימסר לתקשורת "לא יהיה מיועד לעודד את הציבור הרחב לפנות לרופא במטרה לקבל את התרופה במרשם".

בחינת הסוגיה במשרד הבריאות החלה לאחר שבעת האחרונה פורסמו כמה וכמה כתבות על תרופות מאת עיתונאים שהיו מוזמנים לכנסים של אותן חברות בחו"ל, וזאת ללא הבהרה על המימון שניתן לעיתונאי לצרכי כתיבתה. כתבות מסוג זה נפוצות בעיקר בחודשים הקודמים לכינוס ועדת סל התרופות של משרד הבריאות, מדי סוף שנה. בתקופה זו חברות התרופות "מתחרות" על תקציב משרד הבריאות של 300 מיליון שקל, ועושות מאמצי יחסי ציבור ולובינג רבים על מנת להגדיל את סיכוייהן להיכנס לסל, בין היתר באמצעות כלי התקשורת.

במשרד הבריאות אישרו את הפרטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully