וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מספיק מטרידן אחד על הסט ושכולם שותקים כדי שזה יהיה סט מטריד"

16.1.2015 / 18:43

פרשות ההטרדות בתעשייה התקשורת אמנם ירדו מהכותרות, אולם הנושא מעסיק את נשות התעשייה באופן שוטף על הסטים של ההפקות ובאולפנים. בכנס שיזם ארגון אקט נידונה התופעה ומה צריך וניתן לעשות נגדה. מיכל רוזין: "האווירה על סטים פוגעת בנשים, אנחנו מנסות לגבש אמנה בתחום"

כנס אקט בנושא הטרדות מיניות. עידן אור, מערכת וואלה! NEWS
כנס אקט בנושא הטרדות מיניות/מערכת וואלה! NEWS, עידן אור
יש אווירת מילואים על הסט, בדיחות מגעילות שגורמות לך להתכווץ. עורכת יושבת עם מפיק שהוא המעסיק שלה ופתאום נהיה מאוחר ויש פה ספה, ואני חרמן. חייבים להפסיק את זה

למעלה מ-150 נשים, עובדות תעשיית הטלוויזיה והקולנוע בישראל הגיעו היום לכנס "אקטיביות – משנות את הסטינג" שיזם אקט, איגוד העובדים בקולנוע והטלוויזיה, יחד עם שדולת הנשים בישראל. את הכנס הנחתה נסלי ברדה והוא נפתח בפאנל בהנחייתה שעסק בהטרדות המיניות בתעשיה זו. בפאנל השתתפו הבמאיות קרן ידעיה ולימור פנחסוב, עו"ד דנה נאור מנדאל היועצת המשפטית של שדולת הנשים, וחברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) ומרב מיכאלי (העבודה).

"סט זה דבר מאד אינטנסיבי, כל מי שבתעשיה מכירה את הסיפורים ועברה את הדברים האלה על בשרה", אמרה קרן ידעיה. "זה מתחיל באודישנים לשחקניות צעירות שמבקשים מהם לעשות דברים לא נאותים. מספיק מטרידן אחד על הסט ושכולם שותקים שזה יהיה סט מטריד". לימור פנחסוב הוסיפה כי "העניין של הטרדות מיניות עוטף אותנו בכל תחום של העשייה. יש אווירת מילואים על הסט, בדיחות מגעילות שגורמות לך להתכווץ. עורכת שיושבת עם מפיק שהוא למעשה המעסיק שלה ופתאום נהיה מאוחר ויש פה ספה, ואני חרמן. חייבים להפסיק את זה וזה אחריות של כולם כי ככה זה מדיר אותנו וזה לא טוב. היא אמרה לקהל במפיקים כי "הפיתרון הוא שתעסיקו יותר נשים".

חברת הכנסת מיכל רוזין אמרה כי בימים אלה מתגבשת אמנה שתסדיר כללים ברורים בנושא. "יש משמעות ליחסי עבודה תקינים, כאשר את מועסקת כפרילנס או כעובדת קבלן יש לך פחות כוח, וככל שהתחום יסדיר את עצמו ונשים לא יועסקו כפרילנסיותיהיה להן כח", אמרה. היא הוסיפה כי "האווירה על סטים היא אווירה שפוגעת בנשים. אנחנו מנסות לפעות לאמנה על סטים ומה שיחודי בפרויקט הזה שהוא צמח מלמטה, דרך האיגודים ופורום הקולנועניות". חלי גולדנברג, חברת הנהלת שח"ם שנכחה בקהל, אמרה כי בעוד שבועיים שח"ם יוציאו אמנה על הטרדות מיניות בבתי ספר למשחק.

מרב מיכאלי באירוע "ראשון לציון בוחרת 2013", דצמבר 2012. יותם רונן
"המטרידים הם לרוב סדרתיים וככל שהם רואים שזה לא נפתר, הם ממשיכים". מרב מיכאלי/יותם רונן

"אם תהיי אגרסיבית או דעתנית, סיכוייך לקבל עבודה קטנים יותר"

אפשר להכניס את זה לחוזים. למה שלא יהיה סעיף שאוסר הטרדה מינית? אפשר לחשוב על סנקציות בתוך האיגודים פנימה ואפשר לחשוב על פיטורים

היועצת המשפטית של שדולת הנשים, עו"ד דנה מנדאל נאור, אמרה כי צריך למנות בכל הפקה ממונה על הטרדות מיניות. "מבחינה משפטית יש אמא ואבא לכל הפקה שאליו אפשר לפנות, אבל הבנו שלמאפרת אין קשר עם הממונה הזה וצריך לפתור את זה", אמרה. "החלטנו שאין סיבה שלא תהיה בכל הפקה מישהי או מישהו שמטפל בנושא הזה. אם לא נטפל בזה, זה לא יעלם. המטרידים הם לרוב סדרתיים וככל שהם רואים שזה לא נפתר, הם ממשיכים".

מנדאל נאור הטילה את האחריות לפעולה על האיגודים שלדבריה "צריכים לראות בזה עניין שלהם. אפשר להכניס את זה לחוזים. למה שלא יהיה סעיף שאוסר הטרדה מינית? אפשר לחשוב על סנקציות בתוך האיגודים פנימה ואפשר לחשוב על פיטורים. הפחד שהמפיק יגיד למטריד אתה לא ראוי על הסט הוא לא פסול, הוא ראוי בעיני אם מישהו מטריד מינית". חברת הכנסת מרב מיכאלי הסימה עמה, ואמרה כי "זאת תעשיה משופעת איגודים וכשהאיגודים רוצים לעשות משהו, הם עושים את זה, בשביל זה צריך לרצות. אני לא מאמינה שיש היום גבר בישראל שלא יודע את ההבדל בין בדיחה לגיטימית להטרדה מינית".

היא הוסיפה: "לא צריך להתחמק מזה שזה מאבק על כוח ולקחת את הכוח לידיים. אנחנו צריכות להיות מספיק אמיצות לא ליפול להגדרות של תו התקן של נשיות, שאת אמורה להיות נחמדה וזורמת וחמודה וסקסית. על זה אנחנו מקבלות חיזוקים חיוביים. צריך להגיד שעל זה אנחנו גם מתקבלות לעבודה לפעמים, כי אם תהיי אגרסיבית או דעתנית, סיכוייך לקבל עבודה קטנים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully