וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 אייטמים שליליים בחודשיים: האם ynet הכריז מלחמה על ישראל כץ?

21.1.2015 / 12:01

בדיקת וואלה! ברנז'ה מעלה כי מזה מספר חודשים מקפידים באתר מבית ידיעות אחרונות לפרסם נגד שר התחבורה אייטמים שליליים על בסיס יומי. האם הדבר קשור להתקרבותו לרה"מ ולמינוי שהרגיז במיוחד את בכירי ידיעות?

שר התחבורה ישראל כץ מצביע בפריימריז בליכוד. ראובן קסטרו
קדווש מעונה? ישראל כץ/ראובן קסטרו

מה יש ל-ynet נגד ישראל כץ? בדיקת וואלה! ברנז'ה מעלה כי מזה כמה חודשים מקפידים באתר מבית ידיעות אחרונות לפרסם נגד שר התחבורה אייטמים שליליים על בסיס שבועי, ומאז חודש אוקטובר נספרו באתר יותר משלושים אייטמים שליליים על כץ - שלושה בממוצע בשבוע. רבות מהידיעות לוו בהתראות פוש לניידים, אחרות שותפו בעמוד הפייסבוק של האתר. כתבות חיוביות לא ניתן היה למצוא, וכתבות נייטרליות "מוסגרו" כשליליות על ידי הכותרות שבחרו להן העורכים. האייטמים נגד כץ כוללים גם ידיעות חדשותיות בנושאים פולייטיים או נושאים שקשורים בתחבורה, גם מבזקים, גם מאמרי דעה וגם ידיעות וידאו. הנה (רק) כמה דוגמאות.

הכרזת המלחמה של ynet על כץ ניכרת מאז תחילת אוקטובר - כאשר ביום אחד עלו שלושה אייטמים נגדו על כך שביקש למנות את אברהם נתן לתפקיד יו"ר חברת "חוצה ישראל", כאשר הכותרת זעקה "ההתנהלות וההתנערות: כך מינה שר התחבורה אדם שספג ביקורת חריפה בפרשת הולילנד לתפקיד ציבורי בכיר", והמבזקים המשיכו באותה הנימה. כמה ימים אחר כך דיווחו ב-ynet על "הדיל של נתניהו וכץ להשתלטות על הליכוד" וסימנו אותו כמי שחבר, יחד עם ראש הממשלה נתניהו, כדי להשתלט על צמרת המפלגה. באותו אוקטובר התפרסמו כתבות שתקפו את כץ גם מהכיוון של פעילות משרדו. כמעט יום אחרי יום התפרסמו הידיעות "לא רק מילקי: רוצים גם הוזלה במחירי הרכב", "התכנית של כץ - שליטה מלאה בשוק הרכב", "מחאת הרב-קו - כפיל של כץ נתן הסברים", "יוזם המחאה נגד שר התחבורה: גוזרים עלינו קופון" ו"השר כץ הוזיל את הטסט לפני שנה, עכשיו זה קורה" - בכולן מוסגר שר התחבורה באור שלילי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנטי-כץ, רשימה חלקית בלבד/מערכת וואלה!, צילום מסך

"שר התחבורה חגג, המדינה עמדה בפקק"

בחודש נובמבר המשיכו ב-ynet לצלוב את כץ. בכתבה על בדיקת ועדת האתיקה את נוכחות חברי הכנסת בישיבות הוקפץ כץ לכותרת עם "ח"כים נעדרים: אזהרה לישראל כץ, נשלל שכר מברכ?ה", וטור דעה מצולם של עורך מדור הרכב הלל פוסק תחת השם "הברוך של ישראל כץ" לעג להתנהלות השר בפייסבוק. באותו היום פורסמה הידיעה על כך ש"שר התחבורה חגג, המדינה עמדה בפקק" על אירוע אליו הוזמן ואשר גרם לעומסי תנועה, שבוע קודם פורסמו טענות שמשרד התחבורה רוצה לקצץ בתקציב התחבורה הציבורית.

בחודש דצמבר, בו נערכו הפריימריז במפלגת הליכוד, העלו ב-ynet הילוך. החודש נפתח בשתי ידיעות שליליות שונות נגד כץ, אך על אותו נושא: "השר ישראל כץ מציג: ניצחתי, הכיסא הטוב - שלי" והכתבה "אחרי שניצח בקרב על הכיסא: ישראל כץ מנסה להחזיר את מרכז הליכוד למרכז הבמה". במשך השבוע עשו את הפולואפ "מכה לישראל כץ: בוטל המינוי הבעייתי ליו"ר דירקטוריון כביש חוצה ישראל" ואותו יום את הפולואפ הנוסף "הקיצוץ בתחבורה הציבורית? מחטף שיפגע בכולם". יום לאחר מכן פרסמו את "הרכבת הקלה ואבן הפינה השביעית של ישראל כץ" ויומיים לאחר מכן את "ארדן ושטייניץ דרשו מנתניהו: אל תמנה את כץ לאוצר". בין לבין היו באותו החודש שתי כותרות נוספות שתקפו את תפקודו כשר תחבורה - "מהבטחה להונאה בקדנציה אחת: תקציב התחבורה הציבורית". יום אחר יום עלו הידיעות "רישיון חדש: השר הבטיח הוזלה, בפועל יש התייקרות", אחריה "תכננתם נסיעה ברכבת לירושלים? תשכחו מזה" ואחריה "כישלון מתגלגל: התחבורה הציבורית בישראל מפגרת אחרי המערב ב-25 שנה" - אייטם שאותו לקחו ב-ynet מעיתון האח כלכליסט.

עוד באותו נושא

בנט: "ynet ירו בי כדור-שקר בראש"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסכסוך ברקע? נוני מוזס ואבי ניר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ירד נמוך: כץ לעג לגובה של לפיד"

בימים האחרונים של דצמבר פורסמה על כץ כל יום ידיעה שלילית אחת לפחות. "השר כץ על חשודים בשחיתות: "איש מקצוע מעולה ואדם יוצא מהכלל", "ישראל כץ: בקרוב אהיה שר אוצר", "רכבת ישראל לא ממהרות: הקו לירושלים עדיין מושבת". למחרת קיבל כץ שלושה אזכורים שליליים באותו היום: בידיעה "לחיילים אין אוטובוסים בשישי: "איך נחזור?", בידיעה "ירד נמוך: כץ לעג לגובה של לפיד" ובידיעה "רשימות חיסול בליכוד: מקורביו של ישראל כץ פועלים בשטח". חודש ינואר נמצא רק באמצעו, אולם גם בימים אלה הספיק השר כץ, איך לא, לקבל ב-ynet כותרות שליליות. האחת על כך ש"בעל תחנות רדיו הוצג בפריז כיועץ לשר כץ", השנייה סיפרה ש"האם השכולה עונה לשר כץ: ביריון, אתה תשלם על מעשיך" וידיעת פולואפ לידיעה הזו ומאמר הדעה "סיוט בקו 143" בה הוא צוין שלא בשמו.

גם אחרי הפריימריז, בתחילת ינואר, המשיכו הכותרות נגד השר לרדוף האחת את השנייה. כך לדוגמא, ב-5/1 עלה האייטם בעל תחנות רדיו הוצג בפריז כ"יועץ לשר כץ", למחרת עלה האייטם "השר כץ לאם ששכלה בניה בציר המוות: תתמקדי באבלך'. כעבור יומיים, עלה אייטם פולו תחת הכותרת "השר כץ לא מתנצל שאמר לאם שכולה "מציע שתתמקדי באבלך, ולמחרת עלה אייטם נוסף סביב הפרשה תחת הכותרת "האם השכולה עונה לשר כץ: "ביריון, אתה תשלם על מעשיך". ב-12/1 עלה באתר טור דעה תחת השם "סיוט בקו 143" בו הובעה ביקורת על תפקודו במשרד התחבורה.

הצבעה במליאה בנושא חוק ישראל היום, נובמבר 2014. ערוץ הכנסת, צילום מסך
כץ הצביע נגד. נתניהו בהצבעה חוק ישראל היום/צילום מסך, ערוץ הכנסת

מחיר ההצבעה נגד חוק ישראל היום

אז האם שר התחבורה ישראל כץ הוא אכן כפי שהוא מצטייר (או מצויר) לקוראי ynet - פוליטיקאי מושחת, שר תחבורה גרוע ואדם נורא באופן כללי, ובאתר פשוט מטפלים בנושא ביסודיות? או שאולי נעשים מאמצים לצייר אותו ככזה, או לכל הפחות להדגיש את הכשלונות בהתנהלותו הפוליטית והמקצועית? גורמים בסביבתו של כץ מסרבים להניח את האצבע על הסיבה שלדעתם הביאו הולידה מספר חריג של אזכורים שליליים בפרק זמן כה קצר באתר מבית ידיעות אחרונות, ועל שאלות שנשלחו ללשכתו בנושא ביקשו אנשיו שלא להגיב. אבל ישנן כמה השערות האופפות את ההתנהלות העריכתית כלפי השר החבוט.

גורם בתקשורת מציע את האפשרות לפיה על ניסיונו של כץ בחודש אוקטובר למנות את אברהם נתן לתפקיד בכיר כמי שהעלתה את חמתם של אנשי ידיעות אחרונות. נתן, חבר מרכז הליכוד לשעבר, היה במשך שנים יו"ר דירקטוריון זכיינית ערוץ 2 קשת - עמה יש לקבוצת ידיעות סכסוך עסקי ארוך שנים. גורם אחר מצביע על ההתקרבות של כץ לנתניהו באותו החודש כמי שקשרה אותו עם ראש הממשלה בכל הנודע ליחס בקבוצה, ותמיכתו המוצהרת בו. כץ גם הצביע נגד "חוק ישראל היום" שעתיד היה להצר את פעילות העיתון - וזאת למורת רוחו של מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס ואנשיו. האם הסיבה לקו הברור של האתר נגד ישראל כץ נעוצה במקרים הללו, בחלקם או באחרים? הפתרונות לעורכי ynet, או כפי שניתן להניח - לאלה הממונים עליהם.

גורמים ב-ynet מסרו בתגובה: "כדאי גם לאתר וואלה לנסות שיטה עיתונאית ישנה: לבקר את השלטון ושריו. כדאי גם לבדוק כמה פעמים בשנים האחרונות מערכת וואלה ביקרה את משרדי הממשלה שבשליטת הבית היהודי - ביתו החדש של העורך היוצא של וואלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully