וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כתבי צפון זה לא רק שלג בחרמון. להרבה מאוד עורכים קשה לצאת מהבועה התל אביבית"

20.1.2015 / 11:22

"כשיש אירוע חירום אז ברור שהעיניים נישאות לשם וזה מובן, אבל השאלה מה באמת קורה שכשהתותחים שקטים, עד כמה כתבי פריפריה יכולים להכניס אייטמים מהצפון והדרום". לקראת כנס חיפה לעיתונות שייערך בסוף החודש, דיברנו עם כמה מהם

דורון שפר. באדיבות המצולמים
דורון שפר/באדיבות המצולמים
"הכתבים בצפון התרגלו לעובדה שאייטמים שקשורים לסיפורי רווחה וחברה לא יכנסו, אז הם מתמקדים בסיפורים שהם יודעים שכן יכנסו, כמו שלג ירד בחרמון או מפלס הכינרת עלתה"

השלג שירד בשבוע שעבר דחק קדימה את הליין-אפ של מהדורות החדשות והאתרים את פניהם ושמותיהם של כתבי הצפון. זו הייתה שעתם היפה: אייטמים על עליית מפלס הכנרת, על גל המטיילים הראשון בגליל, על זרימת הנחלים בגולן ועל התורים באתר החרמון. כתבי הצפון הפכו מזוהים עם האייטמים הרכים של הצבע הירוק ממש כמו שכתבי הדרום הפכו, במיוחד אחרי הקיץ האחרון, למזוהים עם אזעקות של צבע אדום. מה עושים כתבי הפריפריה בסתם יום של אביב כשמכונית מתפוצצת בעיר שנמצאת באזורם, והידיעה מתקבלת בקרירות מצד מהעורך? הסוגיה הזו ואחרות ידונו בכנס "מחוץ לבועה" השני שיערך בסוף החודש באוניברסיטת חיפה ויעסוק בעבודת כתבי הפריפריה בפרט ובעיתונות המקומית בכלל.

"כשיש אירוע חירום אז ברור שהעיניים נישאות לשם וזה מובן, אבל השאלה מה באמת קורה שכשהתותחים שקטים, עד כמה כתבי פריפריה יכולים להכניס אייטמים מהצפון והדרום", אומר כתב קול ישראל בחיפה דורון שפר, ממארגני הכנס. "העבודה של כתב בפריפריה ברוב המקרים היא כרוניקה חדשותית של פלילים ומשפט וכדומה, והמערכת מתייחסות לתחומים האלה אחרת אם הם מתרחשים בפריפריה".

למה, כי המערכות יושבות במרכז? כי העורכים גרים בתל אביב?

"כן, אני חושב שמערכות, במיוחד עיתוני הפרינט שיושבים במרכז - הם חיים אותו יותר. זה העולם שסובב אותם, ולהתייחס לצפון ולדרום כאזורי מחייה יום יומיים זה מבחינתם יחסית זניח ובאמת הם נזכרים בפריפריה כשקורים דברים חריגים בקנה מידה גדול".

נוני מוזס ושלדון אדלסון. אייפי וברני ארדוב, עיבוד תמונה
משחק סכום אפס. נוני מוזס ושלדון אדלסון/עיבוד תמונה, אייפי וברני ארדוב

המערכת זה העיתונאי

אז השם "מחוץ לבועה" שאתה הגית הוא עקיצה אלינו, העיתונאים התל-אביבים?

"בדיוק ככה. אבל יהיו בכנס גם אורחים מתל אביב".

איזה עוד קשיים מאפיינים את כבודת כתבי הפריפריה?

"אנחנו מעין 'שריפים', חולשים על שטח גדול, מכסים את כל התחומים, ממשפט ופלילים ותאונות דרכים ולוויות הרוגים ומשפחות שכולות - ועד להפגנות של עובדי מפעל שנסגר וסלילת כבישים ומנהרות וחלוקת סלי מזון לנזקקים ואירועי תרבות ולפעמים גם ספורט. זו עבודה קשה ושוחקת, לפעמים מייסרת מאוד נפשית, מצריכה נסיון, בגרות ורגישות, וברוב המקרים הכתב מפעיל לבדו את שיקול דעתו המקצועית. אין לו מערכת שהוא חוזר אליה בתום המשימה העיתונאית, המערכת זה הוא".

אחד הדברים שאפיינו את הכנס בשנה שעברה היה החרמתו על ידי אנשי "ידיעות אחרונות" ברגע האחרון ואלה אסרו על אנשיהם להשתתף בו כיוון שאחד הדוברים היה סגן עורך "ישראל היום" אהרון לפידות. השנה משתתף בכנס עיתונאי ידיעות אחרונות גד ליאור, שיערוך את הראיונות עם הפוליטיקאים, וכצפוי - מהתכנייה נעדרת נוכחות של המתחרים.

כמו בשנה שעברה, גם השנה מאוד בוטלת היעדרות של עיתונאים מכלי תקשורת מסוים.

"לזה אני לא רוצה להתייחס. העניין הזה לא קשור לכנס, ושאלות בנושא הזה צריך להפנות למערכות שלהם, לא אלינו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אלירן טל. ערן גילווארג
אלירן טל/ערן גילווארג

"כתב צפון הוא שופר של למעלה ממליון איש"

מלבד סיקור הפרפריה בעתות שגרה יעסוק הכנס גם בעצמאות העיתונות המקומית, יערכו בו שורת ראיונות עם פוליטיקאים בהם בוז'י הרצוג, משה כחלון ויאיר לפיד, וייערך בו גם פאנל על המדיה החדשה. אחד המשתתפים בפאנל, כתב ערוץ 1 אלירן טל, נמצא היום במקום מרכזי במערכת בתפקיד הכתב הצבאי - אבל עד לפני כמה חודשים היה כתב צפון, מהסוג אותו מתאר שפר. "זה שונה לחלוטין, הגישה לכתב צבאי בתוך ומחוץ למערכת היא שונה מכתב צפון ובאופן לא מוצדק", הוא עונה לשאלה על ההבדל במעמד."הרי כתב צפון הוא שופר של למעלה ממליון איש שהוא צריך לתת להם במה וביטוי".

מי אשם, הכתבים או העורכים שלהם?

"הכתבים בצפון התרגלו לעובדה שאייטמים שקשורים לסיפורי רווחה וחברה לא יכנסו, אז הם מתמקדים בסיפורים שהם יודעים שכן יכנסו, כמו שלג ירד בחרמון או מפלס הכינרת עלתה או מתיחות בגבול הצפון. הם הבינו, לצערי, שאם הם רוצים להתבלט אז צריכים להביא את מה שהעורך בתל אביב ירצה וזה מה שמעניין אותו. אני חושב שהכתבים צריכים להילחם יותר כדי להציף את הדברים שמטרידים את התושבים, אבל לצערי גם להרבה מאוד עורכים בעיתונות קשה לצאת מהבועה התל אביבית".

והכנס ינסה לשנות את התפיסה הזאת?

"הכנס בא לתת במה במה לאנשים שפועלים בצפון ובדרום, שבדרך כלל לא מזמינים אותם לכנסים האלה כי הם לא מספיק 'נוצצים', במרכאות".

כשאתה אומר "כנסים כאלה" אני מנחש שאתה מתכוון לכנס מאוד מסוים.

"וודאי. כנס חיפה לתקשורת הראשון שהתקיים בשנה שעברה - ייסדנו אותו אחרי שראינו שכנס אילת פשוט מתעלם מנושאי פריפריה ונושאים חברתיים. מפה הרעיון הזה נולד. הגיעו אליו למעלה מ-600 עיתונאים ואנשי תקשורת וזה באפס תקציב, בלי לתת בתי מלון וצ'ופרים למשתתפים בו. גם הכנס הקרוב נעשה עם מינימום תקציב אבל עם הרבה כוונות טובות להעלות נושאים שבכנסים אחרים לא מדברים עליהם ולתת במה לעיתונאים שלרוב לא שומעים את קולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully