וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על גג עיריית ת"א, משהו קורה הלילה

17.3.2015 / 16:08

בתוך טירוף ההכנות האחרונות בחדשות 10 למשדר הבחירות מגג עיריית ת"א והקרנת תוצאות המדגם על רחבת הכיכר, הצלחנו לתפוס לשיחה חפוזה את סמנכ"ל התפעול של הערוץ אמנון ברקאי, האיש שהפיק משדרים מיוחדים בכל מערכות הבחירות מאז 1992 ועוד לפני הקמת הערוצים המסחריים

אמנון ברקאי. ענבל מרמרי
אמנון ברקאי/ענבל מרמרי

משדרי הבחירות הם שעתם היפה של מפיקי החדשות בטלוויזיה. לצד ההתקדמות הטכנולוגית הופכים המשדרים ממערכת בחירות לאחרת פומפוזיים הרבה יותר ויחד עם זאת מורכבים במידה שקשה לתאר. "הקושי הגדול ביותר הוא להמציא של פעם את הדבר הבא ולהוציא לפועל את מה שאתה מתכנן, כי כל פעם אתה רוצה לעשות משהו יותר אמביציוזי מהפעם הקודמת", אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה סמנכ"ל התפעול של ערוץ 10 אמנון ברקאי. בחדשות 10 חשבו בתחילה לשדר את תוצאות המדגם מרחבת הכנסת, אולם בסוף החליטו להקים אולפן שקוף על גג עיריית ת"א ולהציג את התוצאות על רחבת כיכר רבין ובמקביל בכיכר טיימס בניו יורק.

כבר עשיתם חזרות גנרליות, או שיש דברים שנשמרים לדקה התשעים? תתאר לי את הסט

"עכשיו אנחנו בעיקר עושים פינישים על הגג ופותחים את כל המטות, שרק היום הקימו אותם. האולפן מהגג כולל סט גדול ורחב להרבה מאוד משתתפים לכל המפלגות עם הרבה מאוד מצלמות מעל ומתחת, יש רחפן מוסק שמתווך בין הכיכר לבין האולפן, מצלמות רחף בפנים ובחוץ, מערכת הקרנה מיוחדת שתעשה מצגת גדולה על הכיכר עצמה שם רביב דרוקר יציג את בניית הקואליציות האפשריות לפי נתוני המדגם ויהיו אלמנטים נוספים לצד הדיונים באולפן".

"חוץ מזה יש לנו נקודות שידור ב-18 מטות, 11 מפלגות ועוד שישה או שבעה כתבים שמלווים את מנהיגי המפלגות היכן שהם צופים במדגם. לצד זאת צוות 'גב האומה' שילווה את המשדר מהאולפן בהרצליה".

היית חלק מכל משדרי הבחירות בשנים האחרונות, יש בכלל דימיון בין המשדר שעשית בתחילת שנות ה-90 לבין מה שנראה הערב?

"הפקתי את הבחירות הראשונות שלי בשנת 1992 בערוץ 1, אז באמת היינו לבד בשטח וזה היה משדר הבחירות האחרון לפני שנוסף ערוץ מסחרי. בבחירות הבאות בשנת 1996 ערוץ 2 היה בחיתוליו, אז בשביל לשמר את הצופים, לפחות במשדר הבחירות, עשינו את האולפן הוירטואלי המפורסם. הייתה מצגת דרמטית שמאוד מזכירה את מה שעושים היום ערוץ 2 ברחבת הכנסת. רק שאז עשינו את זה באולפן סגור עם גריד, לא היו לנו מצלמות עם סנסורים כאלה משוכללים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על גג עיריית ת"א/מערכת וואלה!, צילום מסך

חלוקת קשב, חלוקת צפייה

"כל פעם עלינו עוד דרגה. אחר כך עברתי לערוץ 10 ובשבוע הראשון בחדשות 10 כבר היו בחירות, ואז עשינו את עזריאלי עם מנורות - היו אז רק שני מגדלים. ואז היו עוד בחירות ב-2003, וב-2006 בנינו את כיכר הדמוקרטיה ועשינו שבוע שלם של מופעים ואירועים כאשר הקרנו על בניין העירייה ובנינו את האולפן השקוף הראשון מסוגו בישראל. בשנת 2009 כבר היו שלושה מגדלים בעזריאלי, אותם צבענו".

לאיזו אוירה של מאחורי הקלעים אתה מכין את עצמך? תאר לי את הלחץ שמאפיין את הקונטרול בערב כזה

"בכל פרויקט כזה משתתפים המון המון אנשים, הטכנולוגיה משוכללת, יש לנו מסוק באוויר, התיאומים מאוד מורכבים והכל צריך לקרות בזמן. הכל צריך לזוז במקביל וכולם צריכים להגיב במקביל - וזו עיקר הבעיה. החוכמה היא לראות ולזהות מול העיניים את כל עשרות מקורות השידור. זו מעין חלוקת קשב, מעין 'חלוקת צפייה' אם תרצה. לאורך שדרת המוניטורים בקונטרול יש המון התרחשות שאנחנו צריכים להיות ערים לה כל הזמן, וכמובן לרדוף אחרי כל הגורמים שלוקחים חלק במשדר".

כמה זמן לוקח להרים ערב כזה?

"מהרגע שבו ניתן האות לבחירות זה כל מה שקורה. לפי משך הזמן שניתן לנו מראש, זו גם היכולת שלנו להרים את המשדר. אם היינו יודעים מראש היה לנו יותר זמן להתכונן, אבל כאן בישראל משדר בחירות יכול להתקיים שלושה חודישם מכל רגע נתון".

עוד באותו נושא

בחדשות 10 החליטו לוותר על הקמת אולפן שקוף ברחבת הכנסת

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צבענו את עזריאלי". תוצאות מדגם בחירות 2009 בחדשות 10/מערכת וואלה!, צילום מסך

"רייטינג? בטוח שזה יהיה טוב יותר ממה שהיה עד כה"

בבחירות הקודמות פער הרייטינג בין הערוצים היה גדול, יש אצלכם השלמה עם הנטייה של הצופים להקליק שתיים-שתיים או שאתם צופים צמצום פערים השנה?

"מה זה רייטינג בחירות? זו הדקה של שעה עשר של המדגם שעומדת בפני עצמה. אחר כך השעה עד הברייק הראשון, שבה אתה גם יכול להשוות את עצמך בצורה הגיונית לערוץ כי אם יש לו אז עלייה אתה יכול להגיד שהצופים עברו בגלל הפרסומות. אתה בודק את השעה הראשונה, הדקה הראשונה, ואז את הממוצע של שלוש או ארבע השעות. אני לא יודע מה יקרה בדקה של המדגם, אני לא יודע מה יהיה בשעה הראשונה, אבל אני בטוח שזה יהיה טוב יותר ממה שהיה עד כה. אני חושב שאנחנו הרגלנו את הצופים במהלך השנה-שנתיים האחרונות לצפייה יותר מאסיבית בחדשות 10. אני מעריך שחלק מהצפייה הפופוליארית תישמר, אבל לא במימדים של 2013".

להצביע הספקת? או שהלחץ התחיל כבר בבוקר?

"מערכות שידורי הבוקר לא נמצאות בלחץ, ומלבד נתוני הצבעה אין שום דבר דרמטי. האקשן האמיתי מתחיל עם המהדורה המרכזית ונכנס לעומק כשמגיעים הנתונים והם צריכים להתיישב עם הגרפיקה ויתר האלמנטים של השידור. עד שאתה מוציא את זה מהסוקר - זו הדרמה. הרי אם היו נותנים לסוקרים הם מצידם רק עשר וחצי היו נותנים את התוצאות".

כבר הספקנו לשמוע ביקורת על כך שמשדרי הבחירות עם כל הפירוטכניקה הויזואלית הפכו את הערב לקרקס. כבר יש רעיונות לבחירות הבאות?

"התלוצצתי היום עם האנשים פה ואמרתי להם שבמשדר הבחירות הבאות אני חושב שנעשה משהו בסגנון לואו-טק. עם כסאות פלסטיק, בדידים וחשבוניות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully