וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורך "המירוץ למיליון" על הצלחת העונה: "הזוגות לא עשו שואו-אוף"

26.3.2015 / 16:14

עם כל הכבוד לסלבס, את ההצלחה ברייטינג הוא מייחס דווקא לזוגות החריגים שלא מתחננים לסמסים, ואת הביקורת על ריבוי הפרקים הוא דוחה בנימוס. דקה לפני גמר העונה הנצפית מאז עלתה לאוויר בישראל, העורך הראשי של "המירוץ למיליון" מתייצב לשיחה עם וואלה! ברנז'ה. ראיון

שחר מורד. ראובן קסטרו
"מאתגרים את הישראליות". שחר מורד/ראובן קסטרו
"הרוסים לא מתנצלים שהם רוסים - הם עלו לישראל אבל מדברים רוסית, הולכים למסיבות של רוסים והם שומרים על התרבות הרוסית שלהם. גם טום ואוריאל - לא התחלנו להסביר מה היא שפת האוחצ'ות ולמה הם מדברים בלשון נקבה"

כאשר עורך "המירוץ למיליון" שחר מורד החל בעבודת ליהוק העונה הנוכחית של התכנית, אשר תגיע לקו הסיום בגמר ביום שבת, הוא ערך פגישה עם המלהק מורן מרציאנו ואמר לו שלפני הכל, הוא רוצה זוג רוסים. "הם קרוב למיליון איש באוכלוסייה, ואתה לא רואה אותם על המסך", הוא אמר, והחיפושים העלו את אחד הזוגות הפופולאריים בעונה, וובה ואלה, והניבו פרק חצי גמר דרמטי במיוחד שבסופו הם הודחו.

במבטא רוסי כבד, עם חיבור ישראלי חלקי בלבד ומבלי שהם בכלל מצליחים לזכור את שמות יתר המתמודדים במירוץ סימלו השניים אלמנט מרענן בעונה הנוכחית: דמויות ריאליטי שמאמצות את החריגות שלהן ומנפנפות בה בביטחון מלא. זוג פופולארי דומה, טום ואוריאל, הם נוספים תחת אותה קטגוריה: את המבטא הרוסי מחליף דיבור הומואי שוטף בלשון נקבה ואימוץ בחום של ביגוד נשי והרבה מניירות. המסר – ככה אנחנו, תאהבו אותנו. והקהל אהב.

"אני חושב שמה שמאפיין את העונה ואולי גם מסביר את החיבור לטום ואוריאל וגם לוובה ואלה - זה שאף אחד מהם לא דמות מתנצלת", אומר מורד בשיחה עם וואלה ברנז'ה לסיכום העונה כשהוא נשאל על הליהוק. "הרוסים לא מתנצלים שהם רוסים - הם עלו לישראל אבל מדברים רוסית, הולכים למסיבות של רוסים והם שומרים על התרבות הרוסית שלהם. כך גם טום ואוריאל - לא התחלנו להסביר מה היא שפת האוחצ'ות ולמה הם מדברים בלשון נקבה - מההתחלה זה היה על המסך עם 'לילי לילי את ומפות זה משהו' - אני חושב שבזה שהם לא התנצלו הועבר סאבטקסט חשוב".

מה הסאבטקסט?

"שאנחנו לא עושים שואו-אוף למצלמה, לא באנו שיצביעו לנו בסמסים – זה מה שאנחנו. אני חושב שאפשר לראות כאן את הפתיחות של הצופים הישראלים, בקבלה הזו של השונה ושל האחר. זה שטום ואוריאל הפכו להיות אהודים בכל בית בישראל, גם בבתים שמרניים ובתים שומרי מסורת, או שהרוסים הפכו אהודים למרות גזענות כלפי קבוצות מיעוט, או שהבאנו גבר ואישה שיכולים לנהל חברות אפלטונית, כשאנחנו עושים את זה אז אנחנו מאתגרים את הישראליות".

המטרה: עונה יותר קומית והומוריסטית

זו העונה הראשונה שבה משמש שחר מורד כעורך ראשי של "המירוץ למיליון", אשר הגמר שלה ישודר ביום שבת הקרוב, ושביעות הרצון בזכיינית ניכרת גם בטבלאות הרייטינג. העונה האחרונה - הרביעית במספר - השיגה את ממוצע הצפיה הגבוה ביותר מאז עלתה בישראל העומד על כ-34%.

איך משמרים עניין בתכנית שלא הרבה משתנה בה מעונה לעונה? איך מכניסים טאצ' אישי לפורמט קשוח?

"יש מה שנקרא טביעת אצבע של יוצר ויש איך להכניס את ה-DNA בעריכת הפרקים. אני למשך החלטתי ללכת לכיוונים שהם יותר קלילים ויותר הומוריסטים ופחות לוקחים את עצמם ברצינות מתוך תפיסה שאנשים מגיעים בתשע בערב אחרי יום עבודה והם רוצים ליהנות, לצחוק ולהתרגש. נראה לי שאחד הדברים שהיו לנגד עיני בעונה הזו גם בפיצוח המשימות וגם בליהוק זה לעשות את העונה הזו טיפה יותר קומית והומוריסטית".

לב ליבו של הפורמט הן המשימות, איזו מהן אהבת במיוחד?

"משימת אנגרי-ברדס היא בעיני אחת המשימות הכי איקוניות שלנו העונה, אותה צילמנו בפינלנד. מהתחקיר עלה שבפינלנד נוצרה האפליקציה הזו אז אמרנו 'בואו נהפוך את זה למשהו ממשי'. כבר מתהליך הקריאייטיב היה לי ברור שזו הופכת להיות אחת המשימות האיקוניות שלנו".

תן הצצה לתהליך הקריאייטיב הזה.

"אנחנו עושים תחקיר על המדינה ונכנסים לקרביים שלה, מעבר למידע האינפורמטיבי הרגיל. אנחנו מחפשים תרבויות, מנהגים, משחקי חברה, לנסות לקחת את חיי היום יום של אותה מדינה ולהתחיל לפרק אותה. ללמוד על ההיסטוריה שלה, אבל לא ההיסטוריה המסורתית שלה אלא הדברים שרק אותם תושבי המדינה יכולים להכיר כמו מנהגי היום יום. עולים לנו הרבה רעיונות אסוציאטיביים, זה יכול להיות מסרטים שהיו שם, מסדרות שצולמו ועדיין רצות שמה או כל מיני גיבורי תרבות של אותה מדינה. הצוות מונה שמונה אנשים תחת מנהל הקריאייטיב המדהים אלון רום שמנהל את הליך היצירה".

באילו קשיים לא צפויים נתקלתם במהלך הצילומים?

"בקוסטה ריקה הייתי צריך להתחיל הזנקה, והתחלנו אותה באיחור של ארבע שעות".

למה?

"כי הייתה סערה מטורפת. הקמנו אלף ארמונות חול שמתחת לחלק מהם נמצא הרמז לנקודת הסיום. השוט המרהיב של ארמונות החול אמור היה להצטלם באור יום באמצעות מסוק, אך כיוון שהזנקנו באיחור של ארבע שעות בגלל סופת הגשם - המשימה הזו צולמה בלילה. מבחינת תוכן קיבלנו אמנם את כל מה שרצינו – אך נחמץ ליבי בחדר העריכה. כי שוטים שאמורים להתאים לאור יום, לעשות אותם בלילה, לא משנה כמה לפידים וכמה תאורה שנציב - זה לא אותו הדבר".

אלה ווובה. עדי אורני,
"אף אחד מהם לא דמות מתנצלת". וובה ואלה/עדי אורני

"פנינה באמת נפלה, 'נראה לך שאפשר לזייף כזה דבר?!'"

"היתרון של לקחת סלב הוא שאתה מקבל את אותה דמות שאתה רואה על המסך, ואם אני אוהב אותה או שונא אותה, אני אבוא ואראה אותה כי היא מוציאה ממני את כל הרגשות האלה. מצד שני ,כשאתה לוקח ידוען, הבעיה העיקרית שלך כעורך היא שהוא מודע למצלמה"

עורכי תכניות ריאליטי רגילים לטענות של הצופים, ואפילו של המתמודדים, על התערבות בהפקה. מחד – כמובן שההפקה מתערבת, שכן תפקידה הוא ליצור את הקרקע לסיטואציות שנראות על המסך. אולם רוב תכניות הריאליטי הן תחרות וכאן על ההפקה להלך בזהירות כדי לא לאבד את אמון הצופים. כאשר הצופים התבשרו שאחת התמודדות בתכנית, פנינה רוזנבלום, חוזרת לישראל עקב פציעה – צצו טענות שצוות התכנית ביים את התקרית כדי לאפשר לה לפרוש בכבוד.

אני חייב לשאול על הנפילה של פנינה רוזנבלום, מה באמת קרה שם? היו טענות שהיא לא נפצעה אלא רצתה לעזוב וביימתם את זה. תגובתך?

"אני רוצה להבהיר: פנינה רוזנבלום הוזנקה, שברה את ידה, אחר כך לדעתי גם עברה ניתוח כלשהו וגם שן נשברה לה - זה מה שקרה. עובדתית, הבכי והכל היה אמיתי. כל מה שראו באמת היה. באמת פינו אותה לבית חולים, היא באמת רצתה לסיים את המשימה, באמת רצתה לעשות את זה בשביל חן. אני יודע שיש הרבה טענות בריאליטי על אמינות, אבל נורא קשה לשחזר רגשות. מה כשאנשים בוכים או חווים את מה שהם חווים אי אפשר לזייף את זה. באמת כואב להם, הם באמת בוכים, באמת קר להם או קשה להם וכל קשת הרגשות. שהם עוברים. וכנ"ל עם פנינה - גם אבא שלי התקשר לשאול אותי 'תגיד, היא באמת נפלה? מה הסיפור?"

ומה ענית לו?

"אמרתי לו 'נראה לך שאפשר לזייף כזה דבר?!'".

אפרופו פנינה רוזנבלום, בהתחלה בכלל עבדתם על עונת VIP. מה קרה לה?

"בתהליך היצירה יש מלא מחשבות. כמו שחשבתי על עונת VIP חשבתי על עוד מדינות שמטעמים כאלה ואחרים לא יצאו אל הפועל. אני שמח ומודה על כך שאני נמצא בתוך האכסניה הזו ברשת ובעיקר לארז בן הרוש, ושניתנת לי היד החופשית לתהליך היצירה. מה שרצינו, והשינוי המהותי של הפורמט, זה שיהיו שתי קבוצות כדי שהצופים יתחברו לזוגות. אני שמח שזה הוכיח את עצמו. אז מן הסתם כשחשבנו על שתי קבוצות היו לנו כל מיני רעיונות לשתי קבוצות, אחד מהם היה גם זה".

באופן עקרוני, מה עושה סלב לתכנית ריאליטי?

"יש תכניות שזה עשה להן מאוד טוב ויש כאלה שזה עשה להם פחות טוב. היתרון של לקחת סלב הוא שאתה מקבל את אותה דמות שאתה רואה על המסך, ואם אני אוהב אותה או שונא אותה, אני אבוא ואראה אותה כי היא מוציאה ממני את כל הרגשות האלה. מצד שני ,כשאתה לוקח ידוען, הבעיה העיקרית שלך כעורך היא שהוא מודע למצלמה והוא חווה תקשורת, אז הזמן שלו להיפתח ולהביא את הרגשות האותנטיים שלו הוא ארוך יותר".

וגם כסף, אני מניח. זה בטוח עולה יותר.

"כן, אבל בסופו של דבר כשאתה מנהל תקציב אתה מסתכל על המכלול, ואתה שואל איפה אתה מעדיף לשים את יהבך - ללכת למדינות מסוימות למשל. אני חייב לומר שהשנה לא הסלבס היו הדבר החשוב. זה נבדק כמו דברים אחרים שנבדקו ואני מניח שגם נבדקים כל הזמן בתכניות אחרות".

פנינה רוזנבלום. איתן אבוט,
"גם אבא שלי התקשר לשאול אותי 'תגיד, היא באמת נפלה? מה הסיפור?". פנינה רוזנבלום, בתוכנית/איתן אבוט

"אם הייתה משובצת מולנו נחיתתו של אילן רמון - אני הייתי זה שמפסיד"

"בגלל שאני יודע שיש לי הרבה ילדים שצופים אני בעריכה תמיד חושב על האחיינים שלי, אני לעולם לא אשים תוכן פוגעני, אני תמיד על הדרך אנסה לתת ערך מוסף בתוך מה שקוראים טלוויזיה מסחרית ובידורית"

אם כבר סלבס, לצדכם היו על המסך היו תכניות רוויות בידוענים - "מאסטר שף VIP" ו"הצילו אני לא יודע לבשל" של קשת - אבל לא ראינו מולכם תחרות ראש בראש.

"אתה אומר את זה כי התכנית הצליחה?".

זה שהתכנית הצליחה זו עובדה מספרית, אבל מה יש לך לומר על סביבת השידורים?

"זה מצחיק, כי כשיש תחרות חזקה מאוד או תכניות שהן 'מפלצות הרייטינג' אז אומרים 'לא הייתה תחרות'. אני חושב שכן ניסו לשים מולנו תחרות, גם בערוץ 10 עם 'פנים אמיתיות' או 'המטה' שלווה בקמפיין רחב. אבל בסופו של דבר זה עניין של שיקולי פרוגרמינג של המתחרים שלנו. אני מעריך שאם הייתה משובצת מולנו נחיתתו של אילן רמון על הירח - אני הייתי זה שמפסיד".

"המירוץ למיליון היא התכנית מאוד יציבה. יש הצטרפות קהלים לקראת תחילת התכנית והגרף נשאר יציב גם במהלך הפרסומות עד הסוף. מה שמאפיין את המירוץ זו הצפייה הקבוצתית מאוד גדולה וצפייה משפחתית. אנחנו פונים לקהל מגיל ארבע ועד גיל שמונים, ובאמת מארבע עד שמונים. אגב בגלל שאני יודע שיש לי הרבה ילדים שצופים אני בעריכה תמיד חושב על האחיינים שלי, אני לעולם לא אשים תוכן פוגעני, אני תמיד על הדרך אנסה לתת ערך מוסף בתוך מה שקוראים טלוויזיה מסחרית ובידורית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בעונה האמריקאית אין הזלת דמעה אחת ואין רגעים קומיים כמעט בכלל". פול קוגן מנחה "המירוץ למיליון" בארה"ב/מערכת וואלה!, צילום מסך

העונה נגררת חצי שנה? "איכות המוצר לא נפגעת"

"הדמויות שלי הן תלת מימד, ולהביא רגש וחיבור של הצופים זה דבר שאתה לא יכול להביא בתכנית של חצי שעה. אנחנו לא שעשועון ולכן אנחנו לא באורך של שעשועון"

כמה פרקים היו בסך הכל בעונה הנוכחית?

"שידרנו 34 פרקים, ללא תכניות לקט".

זה יותר מפי-שניים מהתכנית המקורית האמריקאית.

"נכון, היו להם 14 פרקים. אבל היא תכנית דוקומנטרית לחלוטין. זה משהו שניסינו קצת בעונה הראשונה אבל בגלל האופי השונה של זה ממה שישראלים רגילים לראות על המסך שלנו - הוא פחות עבד. ולכן בא השינוי בין העונה הראשונה לשנייה של המירוץ".

ומה אתה אומר לאנשים שאומרים 'די, אתם מורחים את הפרק, ויש עוד פרסומות באמצע, והעונה נגררת כבר חצי שנה' וטענות דומות? אמנם אין נטישה, אבל זה מאוד ארוך.

"איכות המוצר לא נפגעת בעיני, להיפך. בעונה האמריקאית אין הזלת דמעה אחת ואין רגעים קומיים כמעט בכלל. הרי ברגע שאני מארח דמויות פעמיים בשבוע בבית אני רוצה להכיר אותן, אני רוצה לשמוע מהן יותר. הדמויות שלי הן תלת מימד, ולהביא רגש וחיבור של הצופים זה דבר שאתה לא יכול להביא בתכנית של חצי שעה. אנחנו לא שעשועון ולכן אנחנו לא באורך של שעשועון".

זה נובע גם משיקול כלכלי, לא?

"השיקול הכלכלי שבגינו אנחנו במצב הזה - הוא של כל תכניות הריאליטי בישראל, לא רק שלנו. זה מאתגר אותנו כיוצרים לעשות תכניות שיותר מחזיקות, שיש בהן יותר דרמה, ושהן פונות לכמה שיותר קהל כדי לחבר את הצופים למרקע".

כמה רייטינג היית רוצה לראות בגמר?

"לא יודע, יש מולנו תחרות קשה עם משחק כדורגל. אבל הנבואה ניתנה לשוטים".

נו. כמה רייטינג?

"אני אומר לך בכנות. הגמר הקודם עשה 38 אחוזים, כמו תכנית ההשקה שלנו. אני רוצה את הגמר הכי טוב שאני יכול להוציא תחת ידי, וזו התשובה שאני נותן"

כבר התחלתם לעבוד על העונה הבאה?

"כן. אנחנו מסיימים עם הגמר, נצא לפגרה של חודש, ואז נתחיל עם העונה הבאה. אנחנו פותחים את ההרשמה בסוף הגמר ואז נצטרך שוב לרגש, להצחיק ולחדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully