וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוח שהמו"לים לא ממש יתלהבו לפרסם

25.5.2015 / 8:01

תביעות דיבה זה פאסה: עיתונאים ואנשי תקשורת רואים בהתערבות המו"לים את הסכנה הגדולה ביותר לחופש העיתונות - כך עולה מסקר מיוחד שנערך לקראת כנס בנושא. שאר הגורמים הפוגעים בסדר יורד: ריכוזיות, התערבות של גורמים ממשלתיים ותנאי ההעסקה. ומה נמצא בתחתית הרשימה?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיתונאים ואנשי תקשורת רואים בהתערבות המו"לים את הסכנה הגדולה ביותר לחופש שהעיתונות - כך עולה מסקר מיוחד שנערך לקראת כנס "חופש העיתונות: אתגרים חדשים, מחויבוית ישנות", שיתקיים ביוזמת מועדון העיתונאים בירושלים.

הסקר כלל שאלות בנושאי התערבות מול"ים בתכנים, שילוב תוכן שיווקי בתכנים, תנאי ההעסקה של העיתונאים, צנזורה פנימית והחשש מתגובות שליליות של קוראים. הוא בוצע באינטרנט על ידי מכרז גוטמן של המכון הישראלי לדמוקרטיה, והופץ באמצעות וואלה ברנז'ה, אתר העין השביעית ורשימות תפוצה לעיתונאים ואנשי תקשורת. בסך הכל השיבו על שאלות הסקר 173 עיתונאים, אנשי תקשורת וכאלה המתעניינים בתקשורת. עורכי הסקר הצביעו על כך שמרבית המשיבים הם עיתונאים גברים, ישראלים-יהודים, ילידי הארץ, כותבי עברית, בגילאי ביניים וברמת ותק בינונית.

חופש העיתונות בישראל. מועדון העיתונאים בירושלים, צילום מסך
חופש העיתונות בישראל/צילום מסך, מועדון העיתונאים בירושלים

45% מהעיתונאים: קיבלנו איומים מילוליים מגורמים ממשלתיים

8.7% מאמינים שצנזורה פנימית היא הסכנה הגדולה לחופש העיתונות, 5.2% - פרסום סמוי, 3.5% הצנזורה הצבאית, 2.3% - איום פיזי על עיתונאים ורק 1.7% - איום בתביעות דיבה והתחרות בין אמצעי התקשורת

אחת השאלות הבולטות בסקר היא הגורמים שפוגעים בחופש העיתונות. מפילוח התשובות בין עיתונאים מקצועיים ללא עיתונאים, עולה כי 47.1% מהעיתונאים רואים בריכוזיות של הבעלות על כלי התקשורת פגיעה בחופש העיתונות לעומת 91.5% מהלא עיתונאים. הפער בין הקבוצות ניכר גם בהתייחסות לתנאי ההעסקה כגורם לפגיעה בחופש העיתונות: 86.4% מקרב העיתונאים לעומת 64.3% מקרב הלא עיתונאים.

בסך הכל 32.4% מהנשאלים סבורים שהתערבות המו"לים בתכנים היא הסכנה הגבוהה ביותר לחופש העיתונות. שאר הגורמים הפוגעים: 17.9% - ריכוזיות הבעלות על כלי התקשורת, 16.8% התערבות בתכנים של גורמים ממשלתיים, 9.2% - תנאי ההעסקה של העיתונאים, 8.7% - צנזורה פנימית, 5.2% - פרסום סמוי, 3.5% הצנזורה הצבאית, 2.3% - איום פיזי על עיתונאים ורק 1.7% - איום בתביעות דיבה ובאותו שיעור גם התחרות בין אמצעי התקשורת.

בנוסף, מגלה הסקר כי 45% מהעיתונאים מדווחים על מקרים רבים של איומים מילוליים מצד גורמים שלטוניים על עיתונאים בגלל חומרים שפרסמו או שעמדו לפרסם. לשאלה האם היו או לא היו בארץ מקרים של פגיעה פיזית בעיתונאים על ידי גורמים שלטוניים בגלל חומרים שפרסמו או שעמדו לפרסם - 51.4% השיבו כי לא היו בכלל מקרים, 20.2% אמרו שהיו מקרים די מעטים ואילו 22.5% לא יודעים אם אירעו פגיעות פיזיות. רק 6% השיבו כי היו מקרים רבים מאוד.

עוד באותו נושא

ישראל במקום ה-30 במדד חופש העיתונות, והעתיד פסימי מתמיד

לכתבה המלאה
תמונות שצולמו על ידי חיילים בזמן מבצע צוק איתן. תמונות שצולמו על ידי חיילים במהלך המבצע, מערכת וואלה! NEWS
בשל ההגבלות, הציבור לא קיבל את התמונה המלאה/מערכת וואלה! NEWS, תמונות שצולמו על ידי חיילים במהלך המבצע

צוק איתן: המגבלות הבטחוניות פגמו בהבנה של הציבור את ההתרחשויות

42.2% סבורים כי במידה רבה מאוד החשש של כלי תקשורת מתגובות שליליות של קוראים (ביטול מינויים, ירידה ברייטינג וכדומה) מביא לאי טיפול בנושאים חיוניים לציבור

כמו כן, עולה מהסקר כי הסיקור בשטחים ובעת מבצע "צוק איתן", ההגבלות השלטוניות נתפסו כפוגעות – אם לא בחופש העיתונאי אז באיכות הביצוע המקצועי. 67% סבורים כי התערבות השלטונות בכך שמוטלות על עיתונאים ישראלים מגבלות תנועה בעזה וביהודה ושומרון מאוד פוגעת באפשרות לבצע את המטלות המקצועיות כראוי.

ואילו במהלך מבצע "צוק איתן". 64.7% סברו כי המגבלות מטעם השלטונות פגמו בהבנה של הציבור הישראלי את ההתרחשויות מהלחימה.

עוד עולה מהסקר כי 42.2% סבורים כי במידה רבה מאוד החשש של כלי תקשורת מתגובות שליליות של קוראים (ביטול מינויים, ירידה ברייטינג וכדומה) מביא לאי טיפול בנושאים חיוניים לציבור. 41.6% השיבו כי החשש קיים במידה די רבה.

כן 21.4% השיבו כי לעיתים די קרובות נתקלו באופן אישי במהלך עבודתם באיומים מצד אזרחים בעקבות פרסום או לצורך מניעת פרסום. 19% השיבו כי נתקלו לעיתים די קרובות באיומים מצד גורמים שלטוניים בעקבות פרסום או כדי למנוע פרסום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully