וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילה למועצת הכבלים והלווין: לפעול לצמצום הריכוזיות

7.6.2015 / 16:23

יו"ר ועדת הריכוזיות הודיע למועצה כי עליה לפעול לצמצום הריכוזיות לקראת מכרז להקצאה של רישיונות שידור לערוצים יעודיים בעידן פלוס. "ככל שהתפלגות ההון באוכלוסייה אינה שוויונית, כך גדלה ההסתברות לכך שהתקשורת תהיה שבויה בידי המחזיקים במרבית ההון"

דיויד גילה: "מתווה הגז החדש לא יביא לתחרות". צילום מסך
דיויד גילה: "מתווה הגז החדש לא יביא לתחרות"/צילום מסך

ועדת הריכוזיות הודיעה היום למועצת הכבלים והלווין כי עליה לפעול לצמצום הריכוזיות לקראת מכרז להקצאה של רישיונות שידור לערוצים יעודיים בעידן פלוס. לעידן פלוס אמורים להתווסף עד 22 ערוצים, חלקם חדשים, שישדרו על פי נושאים, כלומר: לפחות 75% מהשידורים בערוץ מוקדשים לנושא אחד, כמו ערוץ טבע, ספורט, סרטים או ילדים.

לקראת ביצוע המכרזים ביקשה המועצה חוות דעת מוועדת הריכוזיות, שבראשה עומד הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה. היום הוא שלח את חוות דעתו, לפיה מועמדים שמעוניינים לקבל רישיון לערוץ חדשות יצטרכו להודיע על כוונתם כבר בעת הגשת ההצעה במכרז. כמו כן, הוועדה ממליצה שלא לאפשר לגורמים ריכוזיים להשתתף במכרז לשידור ערוץ חדשות או אקטואליה, ובנוסף לאסור על שידור חדשות על ידי גורם ריכוזי גם בערוצים עם ייעוד אחר.

המשמעות היא שגורמים רבים במשק, בהם בעלי מניות בזכייניות ערוץ 2 ובעלי כלי תקשורת שונים, לא יוכלו להתמודד במרכזים. בנוסף, מציינת הוועדה את ההשפעה של גופי תקשורת העוסקים בחדשות על השיח הציבורי ועל מקבלי ההחלטות, ומציינת כי הקצאת רישיון לגורם ריכוזי מעוררת חשש להגברת יכולת ההשפעה של אותו גורם על מקבלי החלטות.

הוועדה ציינה כי ככל שהתפלגות ההון באוכלוסייה אינה שוויונית, כך גדלה ההסתברות לכך שהתקשורת תהיה שבויה בידי המחזיקים במרבית ההון במשק. זאת משום שלתקשורת יש תמריץ כלכלי ברור לשלב כוחות עם בעלי ההון, שיכולים להגדיל את תשלומי ההעברה שלהם אליה ככל שדיווחיה משפיעים על הבוחר החציוני לתמוך במהלכים המיטיבים כלכלית עם בעלי ההון. "במצב של התפלגות הון שוויונית לחלוטין, אין לתקשורת תמריץ להטות דיווחים חדשותיים שכן היא לא תרוויח מכך דבר", מציין פרופ' גילה בחוות הדעת שהועברה ליו"ר המועצה לשידורי כבלים ולווין, ד"ר יפעת בן חי שגב.

ד"ר בן חי שגב, מסרה בתגובה: "חוות הדעת של הוועדה לצמצום הריכוזיות הונחה על שולחננו, והיא תיבחן כחלק מכלל ההיבטים הנוגעים לשידורי חדשות, כולל ההיבט הכלכלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully