וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות החלטת בג"ץ: רדיו א-שמס ישדר ביום כיפור

8.7.2015 / 16:54

מועצת הרשות השנייה החליטה לשנות את הכלל ולאפשר לתחנת רדיו א-שמס לבחור ולשדר ביום כיפור. יו"ר מועצת הרשות אוה מדז'יבוז': "אנחנו מאפשרים החלטה מהפכנית זו המתחשבת באמונתם וברגשותיהם של אזרחי ישראל הערבים"

אולפן רדיו א-שמס. ניר יהב, מערכת וואלה!
מערכת לרדיו א-שמס/מערכת וואלה!, ניר יהב

מועצת הרשות השנייה תאפשר לרדיו א-שמס לשדר ביום כיפור, כך החליטה היום (רביעי) ועדת הרדיו במועצת הרשות השנייה. בכך שמה ההחלטה קץ להליכים המשפטיים שנקט הרדיו, כולל עתירה לבג"ץ בנושא לפני כשנה. בעקבות העתירה ניתן לתחנה צו הביניים, שאפשר לשדר בערב יום כיפור שחל באוקטובר 2014. זו הייתה הפעם הראשונה שנאסר על הרדיו, הפועל כבר 12 שנים, לשדר ביום הכיפורים. אולם צו הביניים לא פתר את הסוגייה, ובימים אלו ממש בדק את הנושא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, שאמור היה להעביר את חוות הדעת לרשות השנייה.

אלא שכעת החליטה הרשות השנייה להחריג את הכלל שלא מאפשר שידורים ביום כיפור לתחנה ערבית שעובדיה ערבים וקהל היעד שלה ערבי. בכך ההחלטה מייתרת את ההתמודדות המשפטית עם הסוגיה.

זוהיר בהלול, אז אחד משדרני התחנה וכיום חבר כנסת מטעם המחנה הציוני, אמר אחרי פסיקת בג"ץ בשנה שעברה לוואלה! NEWS: "בית המשפט העליון הוכיח שעל המדינה לא לנטוש ולא לזנוח את הערך החברתי והערכי שלה. זו מדינה רב תרבותית, שעליה להטות אוזן לצרכיו של המיעוט הערבי, להכיר בזכויותיו התרבותיות, הערכיות ואולי אפילו הלאומיות. לפיכך, נפתח כרגע דף חדש ביחסים בין המיעוט הערבי לבין המדינה, ושומה עלינו לחבר מסמך אזרחי שיסדיר את היחסים בין המדינה לבין המיעוט הערבי אחת ולתמיד, שיהווה מפת דרכים לעתיד. ברור לי שלרשות השניה היתה מוטיבציה למצוא פתרון יצירתי לבעיה זו, אבל כנראה בגלל דוחק הזמן נבצר ממנה לשנות את החלטתה שרדיו א-שמס לא ישדר ביום הכיפור, ולכן לא נותרה בידינו אלא לפנות לבג"ץ ואנו שמחים על התוצאה. כנראה נפתח דף חדש. זו החלטה תקדימית, שתאפשר למיעוט הערבי בישראל לבוא בשיח יצירתי ופורה עם הממסד, כדי להגיע להבנות מכוננות וחשובות. ההחלטה התקדימית הזאת יוצרת אקלים חדש, טעון באופטימיות, שישליך על תחומי האחריות האחרים במדינה".

אוה מדז'יבוז', יו"ר מועצת הרשות השנייה, אמרה היום: "יום כיפור הוא יום קדוש לעם ישראל ולמדינת ישראל, הוא חג דתי של העם היהודי. יחד עם זאת, מתוך אמונתנו שיחס שווה הוא ההסתכלות על צרכי השונה, אנחנו מאפשרים החלטה מהפכנית זו המתחשבת באמונתם וברגשותיהם של אזרחי ישראל הערבים. נבהיר כי החלטה זו איננה פוגעת או משנה במשהו את קדושתו של יום הכיפורים במדינת ישראל ואני מברכת את המועצה על ההחלטה האמיצה והושטת היד לציבור הערבי בישראל".

סוהיל כראם, מנכ"ל תחנת הרדיו, אמר בתגובה: "רדיו א-שמס הצליח בתום מאבק עקרוני שהוביל, להביא לשינוי מהותי המאפשר לראשונה לכלי תקשורת ערביים לשדר ביום כיפור. בהחלטה זו קיבלה הרשות השנייה את עמדתנו, עמה הלכנו בשעתו לבית המשפט העליון, כשקבעה כי יום כיפור הינו חג יהודי דתי המיועד ליהודים בלבד, ואינו יום לאומי. ההחלטה הזו היא בבחינת ניצחון למי שרוצה בחופש דת, ולמי ששואף לראות כאן מדינה שהיא גם דמוקרטית ולא רק יהודית. המאבק שהוביל רדיו א-שמס מוכיח כי למיעוט הערבי במדינת ישראל יש יכולת לשנות, וכי אינו נרתע מפני אלו המנסים לכפות עליו עקרונות בלתי דמוקרטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully