וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מהדק החבל: הקלות תמורת רישיון

9.8.2015 / 16:37

בחינה של לוחות הזמנים מעלה סימן שאלה גדול באשר ליכולת התרגום של החלטות הוועדה הבין משרדית לבחינת שוק הטלוויזיה שהקים נתניהו למעשים בשטח, אבל היא כן מרמזת על התבצרותו בעמדתו בכל הנוגע לפיצול ערוץ 2. פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה בנושא תקציב המדינה, 5 באוגוסט 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה בנושא תקציב המדינה, 5 באוגוסט 2015/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
הקמת הוועדה מעידה על נכונות אמיתית להגיע הסדרים ישימים תוך נטרול מוגבלויות במשא ומתן טרם חקיקה

נתחיל בבשורה הטובה: החלטת ראש הממשלה שפורסמה הבוקר לפיה בשבועיים הקרובים יוקם צוות בין משרדי נרחב לאסדרת שוק השידורים בטלוויזיה היא החלטה טובה המשדרת שיש בעל בית בשוק המפוזר המשווע לפתרונות. נתניהו, הסובל מדימוי בעייתי של חולה שליטה בקרב מרבית בכירי הענף, עשה נכון כאשר מינה ועדה מקצועית ושאינה פוליטית לדון בכשלים.

גם ההחלטה לרכז בוועדה המקצועית אישיים בולטים מכל תחומי הקשת הרלוונטית לנושאים הנידונים - פיצול זכייניות ערוץ 2, איחוד הרגולטורים, מתן אישור לקמת חברות החדשות בחברות הכבלים והלווין HOT ו-yes והקלה במחויבויות התוכן לשחקנים הקיימים - מעידה על נכונות אמיתית להגיע הסדרים ישימים תוך נטרול מוגבלויות במשא ומתן טרם חקיקה.

עם זאת, הקמת הוועדה מעלה שאלות רבות, ראשית בנוגע לאפשרות הריאלית לתרגם את המלצותיה למעשים: על פי לוחות הזמנים שנקבעו בהודעת משרד התקשורת, הוועדה תגיש את המלצותיה לראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון עד ה-31 בדצמבר 2015, כאשר אלו יכללו את תיקוני החקיקה הנדרשים, אשר יובאו לאישור הכנסת עד ה-1 בפברואר 2016.

כאן, צריך לזכור, רק מתחיל ההליך. ניקח לדוגמא את פיצול ערוץ 2: בהנחה אופטימית ביותר שהוועדה לא תבקש אורכה נוכח תקופת החגים, על ההמלצותיה תצטרך הכנסת לדון בהליך מורכב אשר צפוי לעבור גם בוועדת הכלכלה או ועדה ייעודית אחרת שתוקם כדי לאפשר הליך מזורז. כך או אחרת, גם במידה והתהליך יהנה משקט יחסי ותיקוני החקיקה יעברו כמצופה, יצטרך המחוקק לתת לזכייניות ערוץ 2 לפחות חצי שנה - להיערך, ואופס, הגענו לקיץ 2017 - חצי שנה בלבד לפני 1/11/2017 - המועד בו על פי החוק הנוכחי הזכייניות צריכות לצאת גם כך לרישיון.

תפסת מרובה - לא תפסת

למעשה, הוועדה מסמנת, הפעם רשמית, את המשוואה החדשה: לא עוד אורכה, אלא הקלות תמורת רישיון

היבט נוסף קשור גם הוא לפיצול ערוץ 2 ועשוי לרמז על תכלית הקמת הוועדה: מתן פיתרון חלקי לניגוד האינטרסים המובנה שהתקבע עוד יותר אחרי מתן הרישיון לערוץ 10 במסגרתו קשת ורשת רוצות הקלות כבר במצב הקיים, בעוד המדינה, כלומר נתניהו והרשות השנייה שכבר הצהירו על כוונותיהם, רוצים להעבירם לשידור ברישיון. למעשה, הוועדה מסמנת, הפעם רשמית, את המשוואה החדשה: לא עוד אורכה, אלא הקלות תמורת רישיון.

בנושאים האחרים שיידונו על שולחנה, הריח העולה מהקמת הוועדה היא של מוטיבציה לשרת את חזון פתיחת התחרות של נתניהו, אך ללא סדר עדיפויות של ממש. כך באשר לדה-רגולציה והקמת "ברית מועצות" שלא נכללה בחוק ההסדרים, אסדרת התוכן השיווקי או הדרישה הטריה של הזכייניות מהשבוע שעבר להקלות עקב הפסדים מצטברים כתוצאה מנסיגה בהיקפי הפרסום בשל הווידאו באינטרנט. בכל אלו ניתן לטפל כבר כיום, כשהזכייניות עדיין לא ברישיון. למעשה, מה שלא נלחש באוזנו ראש הממשלה הוא שעם כל הרצון לגזור את הסרט המקיף את סל הרפורמות, יש דברים שאפשר ורצוי לפתור גם לפני שעושים מהפכות גדולות. כריכה של הכל בכל עשויה להתברר כ"תפסת מרובה - לא תפסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully