וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלונות הצופים: הבעת דעה מטרידה יותר מסרטוני הפיגועים

19.10.2015 / 15:06

מאז שהחל גל הפיגועים הגיעו לרשות השנייה 70 תלונות על שידורי החדשות: כמחציתם על הבעת דעה מצד פרשנים ומגישים ורק 11 עם התייחסות לסרטונים המתעדים את הדקירות וההרג. יו"ר הרשות: "לנקוט ברגישות יתרה במהלך הסיקור"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סף רגישות גבוה. יונית לוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

70 תלונות צופים לרשות השנייה מאז תחילת המשבר הביטחוני לפני פחות משלושה שבועות, הנוגעות להתבטאויות של מגישים והצגת תיעוד מאירועי הטרור. מדו"ח נציג פניות הציבור ברשות דוד רגב, עולה כי כמחצית מתוך 70 התלונות עוסקות בהתבטאויות פוגעניות של מגישים או הבעת דעה ואילו רק 11 תלונות עוסקות בשידור התמונות והסרטונים המתעדים את הפיגועים. עוד עולה מהדו"ח כי 8 מהתלונות עוסקות בהצגת צד המחבלים או תמונותיהם, 7 תלונות עוסקות בטרמינולוגיה בכתבות ובכותרות השונות.

כך, למשל, התלונן אחד הצופים: "בעקבות פיגוע פתחתי ערוץ 10 ומה אני שומע? את אושרת קוטלר שמאלנית אומרת שהר הבית מקום נפיץ ולמה יהודים עולים להר הבית כאילו באיזו חוצפה?". צופה אחר התלונן: "במהלך דיון בנושא גל הטרור שמופנה נגד אזרחי ישראל היהודים, יונית לוי העלתה את האפשרות שהרצח בוצע 'בגלל שלא בנו עיר ערבית חדשה'. מדובר בדברי בלע מסוכנים אשר נותנים לגיטימציה לרצח. אני דורש שיונית תחזור מדבריה המסוכנים וחסרי האחריות בשידור". נגד לוי התקבלה תלונה נוספת על כך שהיא מפגינה נאמנות גלויה לצד הערבי בסכסוך.

תיעוד: אזרח אריתראה נורה למוות והוכה קשות כי נחשד בשוגג למחבל. ספק 500
"טושטשו מראות קשים". הפיגוע בבאר שבע/ספק 500

"למה לא חסים עלינו?"

בנוסף מגלה הדו"ח כי 8 תלונות נוספות התייחסו להצגת תמונות המחבלים, ובהן נטען כי הצגת התמונות מעודדות המשך פיגועים ומעשי טרור. 7 צופים נוספים התלוננו על כך שיהודים הוצגו במהדורות החדשות כמי שנהרגו בפיגוע ולא כמי שנרצחו בפיגוע והיו גם צופים שדרשו לכנות את המחבלים רוצחים ולא בכינויים "נער" או "צעיר".

מהרשות השנייה נמסר כי פניות העוסקות בהבעת דעות של המגישים והכתבים במהדורות החדשות, מאפיינות תקופות חירום ותקופות של אירועי טרור או לחימה שבהן סף הרגישות של הצופים גבוה יותר.

בנוסף, בעקבות ריבוי התלונות פנתה יו"ר הרשות השנייה אוה מדז'יבוז לזכייניות הטלוויזיה והרדיו וחברות החדשות וביקשה לחדד את ההנחיות. "לצד הערכתי להתגייסותכם המרשימה לסיקור רחב של האירועים מאז החל גל הטרור הנוכחי במהלך חג הסוכות, אני רואה לנכון להפנות תשומת ליבכם לעשרות התלונות שהתקבלו בידי נציבות פניות הציבור ברשות השנייה ועל רקע זה לחדד מספר הנחיות קודמות", כתבה מדז'יבוז והוסיפה: "מצופה מכם לנקוט ברגישות יתרה במהלך הסיקור, הן בעצם סיקור מעשי הטרור עצמם, לרבות התמונות והקולות מזירות הפיגועים והאופן שבו מועברות לציבור והן בכל הנוגע לייצוג מגוון הדעות בחברה הישראלית והקפדה על העברת המידע באופן מאוזן ואובייקטיבי לציבור הצופים והמאזינים".

עוד באותו נושא

סרטוני הסנאף: שלב הקוד האתי

לכתבה המלאה
אוה מדז'יבוז'. יח"צ, הרשות השנייה, ענבל מרמרי
"הקפדה על איזון". אוה מדז'יבוז/ענבל מרמרי, יח"צ, הרשות השנייה

רק 11 תלונות על סנאף

למה לא חסים עלינו ומוותרים על המראות הקשים הללו? יש אנשים שהמראות האלה קשים עבורם! אני מזועזעת מהרמה שהטלוויזיה והחדשות ירדו אליה רק בשביל רייטינג. איבדנו כל גבול, זה תוכן פוגעני", טענה צופה נוספת שהתלוננה

ומה בנוגע לסרטוני הסנאף המתעדים את הפיגועים ומציפים את מהדורות החדשות ותוכניות האקטואליה? מתברר שרק 11 תלונות התקבלו על שידורם. "ערוץ 2, כמקור לדעת קהל ואווירה ציבורית, מוטלת עליהם האחריות לנהוג בשיקול דעת דקדקני בבחירת התוכן שהם מציגים בפני הציבור. חדשות השעה שמונה הינה תכנית פריים טיים, אשר קהל ילדים ונוער צופים בו. על כן תוכני אלימות בוטים אינם חינוכיים ולא מובילים את החברה שלנו לכיוונים טובים", טען אחד הצופים שהתלונן.

"למה לא חסים עלינו ומוותרים על המראות הקשים הללו? יש אנשים שהמראות האלה קשים עבורם! אני מזועזעת מהרמה שהטלוויזיה והחדשות ירדו אליה רק בשביל רייטינג. איבדנו כל גבול, זה תוכן פוגעני", טענה צופה נוספת שהתלוננה.

"לראשונה אנו נחשפים לשפע גדול של צילומים וסרטונים שאזרחים מעבירים למערכות החדשות. אני סבור כי יש חשיבות רבה ועניין ציבורי בהצגת סרטונים כחלק מהדיווח החדשותי. נוסף על כך, אני סבור כי יש מקום להציג את פרטי המחבלים ואת הרקע שממנו הגיעו, כדי לנסות ולהבין את שורשי התופעה ואת הסיבות לה", אומר דוד רגב, נציב פניות הציבור ברשות השנייה, "עם זאת, יש לנהוג זהירות גדולה בעת שידור תכנים אלה, לטשטש מראות קשים מפאת כבוד הנפגעים ומפאת הידיעה שגם ילדים צופים בעת הזו במהדורות החדשות. מצפייה אקראית עד כה בתכנים אלה ששודרו במהדורות החדשות, מצאתי כי הזכייניות פעלו בהגינות וטשטשו מראות קשים. עם זאת, אנחנו מודעים היטב לתחושות הקשות של הצופים בעקבות הצפייה בסרטונים. במסגרת עבודת הנציבות אנו צופים בסרטונים ובמקרים בהם אנו סבורים שהתוכן הינו פוגעני אנו מעבירים הערות לזכיינים ומבקשים לתקן את הסרטונים בהתאם".

בעניין זה יש לציין כי מנכ"ל חדשות 10, גולן יוכפז, גיבש שורה של כללים הנוגעים לשידור ופרסום תיעוד הפיגועים שהועברו לעורכי וכתבי חברת החדשות.

בנוסף, התקבלו 4 בפניות שבהן נטען כי כתבי ופרשני החדשות מטעים את הצופים, שתי בפניות בנושא צנזורה וחשיפת פרטים שעלולים לסייע למחבלים ו-6 תלונות על כך שלאחר מהדורות החדשות והפיגועים משודרות תוכניות בידור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully