וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק פליטים: אירופה נואשת להחזיר את הקהל לטלוויזיה, לעיתון ולרדיו

רועי כ"ץ

5.11.2015 / 11:02

איך מפרקים את הטלפון ומשבשים ציטוטים, איך מלבינים דיקטטורות באמצעות גופי חדשות כאילו דמוקרטיים ואיך משיגים כמה שיותר תוכן מבלי לשלם עליו. רועי כ"ץ חזר עוד פחות אופטימי מכנס העיתונות NEWS XCHANGE בברלין. טור אורח

news exchange 2015 כנס. רועי כץ, מערכת וואלה! NEWS
למנה גדושה של מציאות עגומה/מערכת וואלה! NEWS, רועי כץ

קל, אולי אפילו קל מדי, היה לצמרת תעשיית העיתונות האירופית להיאחז בסיקור משבר הפליטים כנושא המרכזי של כנס NEWS XCHANGE שהסתיים בסוף השבוע האחרון בברלין. פליטים או מהגרי עבודה? אתגר כלכלי או הומניטרי? מה תפקידה של גרמניה במשבר, ההשלכות על אירופה כולה ועוד מהסוג הזה. טיפול במשבר אקטואלי חשוב מאפשר לטמון את הראש בחול ולברוח מבעיות הליבה של התעשייה. כך, נותרנו גם השנה ללא פתרונות או דיון בסוגיות הבוערות – נדידת הצרכנים מכלי התקשורת הממוסדים אל הרשת החברתית, קריסת המודל הכלכלי, צניחה במעמד העיתונאי ובעיקר הקושי להתמודד עם שינויים טכנולוגיים מהירים תוך זמן קצר.

520 משתתפי הכנס, מספר שיא של נרשמים, זכו למנה גדושה של מציאות עגומה בעשרות פאנלים וסדנאות שהבהירו היטב עד כמה עמוק המשבר. למרות הנסיון מעורר ההערכה של חלק מהדוברים לשדר אופטימיות ונחישות, קשה היה שלא לחוש כיצד יותר ויותר דוברים יורים רעיונות לכל הכיוונים בנסיון כמעט נואש למצוא הגיון בשיגעון ולהחזיר את הקהל, במיוחד הצעיר, לטלוויזיה, לעיתון ולרדיו של פעם, אלו שלפני המהפכה הדיגיטלית שממשיכה לטלטל את המקצוע כבר שני עשורים ברציפות.

news exchange 2015 כנס. רועי כץ, מערכת וואלה! NEWS
חדשות וטוויטר? הדיסקט עדיין לא הוחלף/מערכת וואלה! NEWS, רועי כץ

הטרנד הלוהט: תוכן גולשים

את העוינות שהופגנה כלפי בכירי החברות שאזרו אומץ והופיעו בכנס קשה היה להחמיץ. למרות היומרה של גופי חדשות בכל רחבי העולם להשתלב בסביבה הדיגיטלית, הדיסקט עדיין לא הוחלף

תוכן גולשים (UGC) ממשיך להיות הטרנד הלוהט בקרב גופי החדשות הגדולים וסוכנויות הידיעות. לובי מרכז הקונגרסים בברלין היה עמוס ביתני תצוגה שכמעט כולם הציעו פתרונות אפשריים לדרישה הגוברת לאיסוף כמה שיותר חומרים עיתונאיים מהרשת החברתית. המטרה - לנסות ולעשות את זה מהר ככל האפשר, חוקי ככל האפשר ובעיקר זול עד כמה שניתן. בעידן בו כל אחד נושא בכיס מכשיר מובייל משוכלל, נוטשות אפילו סוכנויות הידיעות את התחרות המקצועית ומתמקדות ביכולת להשיג את החומרים הויזואליים (סטילס, וידאו) מהגולשים, לארוז מחדש ולמכור ללקוחות שעוד נותרו. תוצר הלוואי של ההתמקדות ב-UGC היה אוסף סדנאות מעמיקות בכנס שעסקו בזכויות יוצרים על תוכן גולשים, אימות המידע שנאסף ברשת החברתית והשינוי הנדרש בתיפקוד הניוזרום באירועי חדשות גדולים. הכללים ברורים, פחות הפעלה של צוותים, יותר ניטור מתמיד של הרשת בנסיון למצוא חומר רלוונטי, לשים עליו את היד ולפרסם ראשון.

אחד הדיונים המרתקים השנה על במת NEWS XCHANGE התרכז במערכת היחסים המורכבת בין תעשיית החדשות ובין ענקי הטכנולוגיה טוויטר, גוגל ומיקרוסופט. את העוינות שהופגנה כלפי בכירי החברות שאזרו אומץ והופיעו בכנס קשה היה להחמיץ. למרות היומרה של גופי חדשות בכל רחבי העולם להשתלב בסביבה הדיגיטלית, הדיסקט עדיין לא הוחלף. מערכת ההפעלה השמרנית עוד מוטמעת עמוק בתעשייה שאוהבת להצהיר עד כמה היא מתקדמת.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
news exchange 2015 כנס. רועי כץ, מערכת וואלה! NEWS
העגלונים מתקשים להתמודד עם המכונית/מערכת וואלה! NEWS, רועי כץ

אפקט סנודן

סדנה מרתקת במיוחד על פירוק והרכבה של מחשבים וטלפונים בנסיון להקשות על מעקב וציטוט הבהירו היטב כי אירופה טרם התאוששה מהגילוי המאוחר על אובדן הפרטיות המוחלט ומהסיכון שממיטים עיתונאים על מקורות

אם ביקש מישהו להבין עד כמה השפיע אדוארד סנודן על מקצוע העיתונות, שתי סדנאות בהשראת אויב ה-NSA מספר 1 ענו על השאלה. כיצד לנהל תחקיר עיתונאי אופרטיבי בעידן בו בלתי אפשרי כמעט להגן על מקורות וסדנה נוספת ומרתקת במיוחד על פירוק והרכבה של מחשבים וטלפונים בנסיון להקשות על מעקב וציטוט הבהירו היטב כי אירופה טרם התאוששה מהגילוי המאוחר על אובדן הפרטיות המוחלט ומהסיכון שממיטים עיתונאים על מקורות. גם בנושא זה, ניכר עד כמה הטכנולוגיה ממשיכה למרבה הצער לאיים לכאורה על עולם העיתונות. העגלונים מתקשים להתמודד עם המכונית, מפעלי הקרח אינם יודעים מה לעשות מול המקררים שמופיעים לפתע בבתים.

NEWS XCHANGE הבליט גם את התעצמות רשתות החדשות הגדולות הפועלות בגיבוי של משטרים וממשלות שאינם ידועים כמעוזי דמוקרטיה ברחבי העולם. רשת RT הרוסית שחוגגת עשור בימים אלו, אל ג'זירה הקטארית שמצליחה למנף את המאבק שמנהל נגדה השלטון המצרי לטובת מיתוג כרשת חדשות א-פוליטית ונטולת פניות וגם הטלוויזיה המרכזית של סין (CCTV), רשת הטלוויזיה הגדולה בעולם. מול חולשת גופי העיתונות הגדולים בולט עוד יותר כוחו של הכסף שמעניק לרשתות גם השפעה וחשוב יותר, לגיטימציה.

*רועי כ"ץ הוא סמנכ"ל התוכן של רדיו תל אביב 102FM ומרצה לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully